Start slecht bij koud weer, gloeiinrichting geeft geen spanning op de gloeiers.
Wat bepaald eigenlijk of hij moet gaan gloeien, een temp sensor? lijkt mij.
Geen storingen of foutcodes, ook geen verstuiverprobleem.
Kan ik het gloeirelais en de temp sensor ook doormeten?
Wietse
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je HDI bij de huidige nachttemperaturen aanslaan-problemen heeft, dan komt dit zo goed als zeker niet doordat de gloeiers niet werken. Moet je eerder denken aan een brandstof(druk)probleem, dan wel te laag starttoerental (accu, startmotor)
Dat ze niet werken is niet in orde, maar aanslaanproblemen door niet werkende gloei-installatie, dan praat je over écht behoorlijk onder 0 temperaturen.
Dank je wel Hans, het is inderdaad zo dat de starter niet heel snel in de ronde gaat, brandstofsysteem is allemaal gekontroleerd en de brandstofpomp vervangen.
Ik zal de accu en ook de starter eens testen.
12 jaar
mijn ervaring is dat met de nieuwe diesel gloeisysteem niet meer belangrijk echt is voor starten
maar bij de eerste type diesel wel zeker
dit is nog de eerste hdi motor
en daar is ook handig om goeie gleoibougies te hebben
onder de 10graden merk je al het verschil tussen een werkende en niet werkende gloeisysteem
bij de nieuwere diesel licht dat iets lager maar is ook merkbaar
tevens wat je na zou kunnen laten kijken is de klasse van de startmotor
er zijn namelijk geweest met startproblemen en is een hogere klasse startmotor erin gegaan
ik weet dat bij de 406 is geweest maar of dat ook bij de partner is geweesd durf ik zo niet te zeggen
met de laatste acht van chassisnummer zou dat wel mogelijk zijn om te zeggen
Ik denk niet dat de startmotor een oplossing gaat geven, slaat hij aan dan slaat hij daarna direkt weer af, als ik een beetje gas houd dan is het wel goed.
De rest van de dag zijn er geen problemen en slaat hij direkt aan, ook als ik 8 uren gewerkt heb.
Zit er niet een temperatuursensor in voor de koudstart?
Wietse
12 jaar
Aha...weer iets meer (en andere) info. Het zou in dat geval (aanslaan en direct weer afslaan) ook nog een lucht in brandstof probleem kunnen zijn. Heeft deze wagen een ontlucht-knijpbalgje = Siemens systeem, of is het nog een Bosch systeem met lage drukpomp in de tank en geen knijp-balgje??
inderdaad extra info altijd handig
denk zelf dat dit nog een met knijpbalg is
ik heb deze al een keer kapot zien gegaan
maar kan ook op andere plekken een kleine lek zijn waardoor hij lekt
verder hoe lang zit de brandstoffilter er al op
Het is een met balg, die overigens niet lekt, je ziet geen luchtbellen in de transparante leiding.
Brandstoffilter is 1500 km oud, probleem is niet brandstof gerelateerd volgens mij, deze auto heeft dit probleem al heel lang.
In de zomer zijn er geen problemen, brandstofpomp is ook 1500 km terug vervangen toen ging hij af en toe in noodloop.
Vorige winter hetzelfde probleem, wordt wel erger.
Laatste 8 van het chassisnummer:60541204
Wietse
12 jaar
er is wel een info flash voor de stopklep, dit is een electrische plunjer die je op contact de dieselstroom naar de hogedrukpomp aan zet open zet
maar die zit volgens mij hier niet op wel bij de 1.9diesel van die periode
verder nog een info flash over de tankvlotter dat daar de filter in zit
de diesel zou bij lage tempereaturen (wordt geschreven van -15graden) dat hij te dik is
weet dus niet of de tankvlotter zelf ook al vervangen is
verder helaas niks concreets verder
bovenstaande info flashes zijn met betrekking op klacht maar omstandigheden klopen niet
je zou kunnen kijken of je egr afsluiten zou helpen, dat hij teveel uitlaatrook de motor in stuurt
anders moet je de meting gegevens bekijken en zien of je daar iets in ziet
EGR heeft deze nog niet dus daar hoeven we niet te zoeken, nog even wat kontakt gehad met deze en gene, brandstoffilter blijkt dus geen 1500 maar 15.000 km er op te zitten en er is in het verleden wat geweest met een of andere bacterie in de tank. Is toen gereinigd en behandeld ook de brandstofpomp is toen vervangen maar toch de moeite denk ik om weer naar te kijken. Tankvlotter is toen niet vervangen.
Dus ik ga daar eerst wat aan doen, brandstoffilter bekijken of de bacterie misschien teruggekeerd is en i.i.g. vervangen.
Is het overigens zo dat hij een storing aangeeft als je brandstofdruk te laag is? volgens mij namelijk wel.
Dank voor het meedenken,
Wietse
12 jaar
geeft inderdaad aan of je druk te laag is of te hoog is
verder welke brandstofpomp bedoel je de die in de tank zit of voor op het blok
heb ff gekeken op servicebox en volgens hem zit er wel degelijk een egr op
deze zit achter op het blok net tussen de uitlaat en inlaat
aan de zijde waar de distributie zit
de egr wordt via vacuum aangestuurd en hier zou eventueel een probleem dan ook kunnen zitten
http://images.forum-auto.com/mesimages/4...
hij kan daar ongeveer zitten, of verder naar rechts
http://www.forum-auto.com/uploads/200511...
en zo zie je het dan van boven af
Dit ziet er toch anders uit, er zitten daar wel een paar koelslangen, ik zal morgen proberen een paar foto's te maken.
Je kunt het eigenlijk niet goed zien zo.
De brandstofpomp op het blok is indertijd vervangen.
Wietse
12 jaar
Toch maar even verder puzzelen.....
Egr heb ik gevonden maar ligt op een andere plaats dat op de foto's, namelijk achter de distributie. Het is mij niet gelukt daar foto's van te maken,sorry.
Ook heb ik ontdekt dat mijn spruitstukpakking behoorlijk lekt, ik verlies dus turbodruk. het zal wel geen invloed hebben op het starten maar wel op versmeren in het blok.
Brandstofsysteem is schoongemaakt en filter vervangen. Pakking zal ik volgende week nog even doen.
Nog geen resultaat.
verder nog tips?
Wietse
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar