Goedemorgen,
Als groot 205 GTI fan rij al een paar jaar in een exemplaar met mi 16 motortje rond wat me zeer goed beviel. Helaas was het lot me vorrige week minder gunstig gestemd toen 1 van mijn borgringen in de versnellingsbak knapte en uiteindelijk ervoor gezorgt heeft dat mijn diff door het koppelingshuis naar buiten werdt gedrukt door een gebroken planeetwiel (heet die zo). Dit was dus een BE3 bak. Nieuwe bak gehaald met volgens de verkoper 138000km op de as. Deze bak heb ik op straat in de overvolle motorruimte geplaatst, alles aangesloten en jawel. De bak blijkt toch een oud type bak te zijn met de acteruit linksvoor.
bakschade
Nu past alles wel en lijken de 1,3,4 en 5 van de bak overeen te komen. ik mis dus nog de 2 en de achteruit.
1:Wie weet hoe je het schakelmechanisme moet ombouwen naar het oude type versnellingsbak.
2:Wie weet of dit oude type schakelmechanisme (achetrui links ipv rechts) ook voorkwam in andere modellen zodat het wellicht makkelijker wordt om te vinden ?
3:Wie weet waarom die BE3 bak zijn borgveer verliest (doormidden brak) terwijl de bak echt niet versleten was
p.s. als iemand nog een oud type bak en schakelmechanisme heeft lof weet te liggen mag dat ook gezecht worden!
Bedankt alvast
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor de achteruit linksvoor dien je een kabel te monteren. Aan je versnellingspook zit dan een schuifbaar deel, dat je vervolgens omhoog trekt. Via de kabel trek je dan in de bak een borging/blokkering vrij die het mogelijk maakt dat je je pook naar links en dan naar voren kunt bewegen, zodat je de achteruit in kan schakelen.
@205freak,
Bedankt voor je reactie, volgens mij weet jij er meer vanaf.
Bedoel je dat ik enkel een kabel en andere pook nodig heb om mij achteruit weer te kunnen gebruiken?
Of is dat te simpel gedacht?
en weet je toevallig ook of alle 205 modellen van voor 89 op deze manier schakelen?
Bedankt, TH
14 jaar
De 405 van fase I schakelde ook op die manier.
14 jaar
Hoi Tim,
Net als jij ben ik een 205GTI liefhebber.
Had er eentje uit 87 met een BE1 bak.
Heb alles liggen van het schakelmechanisme, maar het ligt uit elkaar, kan zo niet uit mn hoofd zeggen of dat alles is wat je nodig bent voor het schakelen. Er waren natuurlijk ook 205 diesels in die tijd die ook de achteruit linksvoor hadden zitten. Je zou s op een sloperij kunnen gaan kijken hoe het zit, eventueel wat onderdelen meenemen. Koop de kortere schakelstangetjes liever nieuw, kosten niets.
14 jaar
Ter verduidelijking,
De bak en het schakelmechanisme van een 205 diesel met BE1 is natuurlijk gelijk aan die van jouw gtibak.
14 jaar
Heb je trouwens wel gedacht aan het veranderen van je koppelingskabel? Of past deze?
14 jaar
Ha 205freak,
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, rij je nog gti of ben je overgestapt naar nieuwere modellen.
Antwoordt op je vraag: ik heb de hevel inderdaad omgebouwt naar BE3 en ook de keerringen alledrie maar van mijn oude bak gehaald. Dit werkt allemaal prima en het scheelt weer wat ruimte in vergelijking met het oude koppel mechanisme!
weet jij misschien misschien meer over die extra kabel ? en waar zou die dan gemonteerd moeten worden denk jij (er zit bovenop mijn bak wel een aansluiting voor een ditte bout waar ik maar een dop voor gedraaid heb).
Ik heb wel interesse in je schakelmechanisme met achteruit.Ik heb al meerdere slopen geprobeerd echter deze oude types zijn er niet meer in leiden.
De schakelstangetjes heb ik en zijn nieuw. Deze lopen inderdaad zeer snel uit
Bedankt voor je reacties,
Tim
14 jaar
Tim,
Ik heb je een mailtje gestuurd.
Je kunt me bellen
Groet 205freak
14 jaar
Inmiddels zal het je wel gelukt zijn met het ombouwen.
En rijd je weer lekker rond
Groet Freak
14 jaar
Ha 205freak en andere lezers,
Inmiddels is het onderwerp off topic verder gegaan. Voor de netheid zal ik de overige lezertjes nog even verder informeren. Bak zit eronder, alles aangesloten en kan nu met het originele schakelmechanisme(achteruit rechtsachter) iig mijn auto verplaatsen. Door het ontbreken van de ontgrendelingskabel die schijnbaar ergens op de bak thuishoort is mijn 1 de achteruit en zijn mijn 3,4 en 5 de 1,2 en 3 geworden. (niet ideaal dus). ik ben dus nog steeds op zoek naar de juiste pook met schakelmechanisme en ontgrendelingskabel..
inmiddels,
-205 freak gaat even op de sloop kijken (tof hoor)
-ik ben 4 slopen afgeweest maar nergens staan nog oude 205/309 modellen van voor '90 zoek lekker door!
- iets wijzer:buiten de shkelvolgorde lijkt het of de schakelstangen wel allemaal evenlang zijn. paste immers wel allemaal. Hoop dus dat de verbindingen op het subframe niet aangepast hoeven te worden.
info is nog steeds welkom!
goed weekend,
TH
14 jaar
Inmiddels heb ik 2 poken en 4 schakelstangen opgestuurd gekregen (bedankt Freak) inclusief een kabel die nog in nieuwstaat is.
Nu had ik zelf al een fietskabel omgebouwd (moest toch rijden he) en voorzien van een zelfgedraaide blokkeerpen en ik moet zeggen dat het prima werkt allemaal.
Ik zou ook graag die foto's plaatsen. Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's kan plaatsen van het nieuwe schakelmechanisme?
Ik moet dus bekennen dat ik de schakelstangen en pook nog om moet bouwen en dat zal zeker nog gebeuren.
Voor nu ben ik dankzij jullie steun gered weer vrolijk de weg op zonder dat ik met mijn bumper bij de achterligger naar binnen kom bij een op groen gesprongen stoplicht!
Als ik nu nog dat rateltje kwijtraak dat soms ontstaat tijdens het koppelen ben ik helemaal gelukkig!
Allemaal bedankt,
TH
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar