👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Heren,
Kan iemand me uitleggen hoe ik deze stroomschema's moet lezen? Ik vermoed dat de lamdbasonde op een niet juiste manier is aangesloten aan de kabelboom/ECU.
Ik weet dat er doorgaans een stekker moet zitten op deze plek. Deze stekker is er tussen uit geknipt omdat deze was geoxideerd. De draden zijn rechtstreeks aan elkaar gesoldeerd. Ik vermoed dat de kabel van het meetsignaal is verbonden met de massa van de signaal kabel. Mogelijk is er iets anders aan de hand.
Concrete vragen
1) Wat is de functie van het mantel D130 (foto 1 - #1 in het stroomdiagram)? Als je kijkt naar de foto (foto 3) van de daadwerkelijke connectie, zie je dat het deze mantel simpelweg opzij is gedrukt. Ik begrijp dat, als dit hetzelfde principe is als bij b.v. een coax kabel, dit foute boel is.
2) Kan iemand uit dit schema opmaken welke van van 2 kabels de signaal en massa van het signaal moet zijn? Het gaat om foto 1, pijltjes #2 en #3 (131 en 130). Met andere woorden, als je naar foto 3 kijkt, moet de zwarte kabel aan groen of aan rood worden verbonden?
3) hoe kan ik bovenstaande het beste oplossen? De auto lijkt nu net zo te lopen als toen ik de kabel van de lamdasonde volledig door had geknipt. De auto lijkt soepel te lopen, echter verschijnt er al snel een brandend motor management lampje.
Groet
Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dank voor uw reactie.
Op de ECU komt bij 9 een rode draad aan. Bij 10 een groene.
Ik weet echter niet welke van deze 2 bij grijs-massa en welke bij zwart-signaal hoort.
Afscherming van een coax kabel is anders, deze heeft 2 functies, namelijk afscherming en signaalgeleider.
Eerst de draden goed, en dan pas naar de afscherming kijken.
Deze dient om de stoorsignalen gegenereerd door onder andere de ontsteking af te schermen.
Ik zie alleen een afscherming aan de grijze kabel kant, zit die aan de andere kant nog onder de tape ofzo?
9 jaar
Dank voor de antwoorden! Massa en signaal kabel waren inderdaad omgedraaid. Groen is signaal (pin #10). Rood is massa (pin #9).
Groet en nogmaals dank.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar