Peugeot 406: achterruitverwarming en spiegelverwarming kapot

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDI

Hallo allemaal,

Mijn coupe betreft een D9. De achterruitverwarming en de spiegelverwarming doen het beide niet.

Wanneer ik de achteruitverwarming inschakel word er op mijn display van het climatecontrol weergegeven dat hij aanstaat, tevens gaat het lampje van het knopje branden. Ook ik hoor een tikje onder het stuur. Ik heb de zekering gecheckt dat is bij mij nummer 1 op de foto. Als ik deze eruit haal en ik probeer de achteruitverwarming aan te zetten hoor ik ook geen klik. Op het engelse forum had ik iets gelezen over het relais. Nou ziet het er bij mij heel anders uit. Ik vraag mij af of nummer 2 bij mij een relais is. Ik kan hem er namelijk niet afkrijgen, waarschijnlijk is hier een speciaale manier voor. Ik denk namelijk dat het tikje hier vandaan komt of uit het kastje daar omheen wat volgens mij de bsi is.

Helaas is mijn digitale fotocamera stuk, dus zijn de foto's met mn mobiel gemaakt en van niet al te goede kwaliteit

edit: lees op het engelse forum dat de relais waarschijnlijk in de bsi unit zit dus ben bang dat ik deze eventueel moet vervangen met knutselwerk of een nieuwe bsi unit

[url=http://img13.imageshack.us/i/imag0084xh....][img]http://img13.imageshack.us/img13/7821/im...[/img][/url]
[url=http://img13.imageshack.us/i/imag0084xh....][img]http://img13.imageshack.us/img13/7821/im...[/img][/url]

[url=http://img13.imageshack.us/i/imag0085ju....][img]http://img13.imageshack.us/img13/9501/im...[/img][/url]
[url=http://img13.imageshack.us/i/imag0085ju....][img]http://img13.imageshack.us/img13/9501/im...[/img][/url]

hoop dat de foto's doorkomen op deze manier,

groetjes

lalbak

Geplaatst door lalbak (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Richard9710 (0), 14 jaar geleden

Als je met nummer 2 doelt op het witte ding, met die rode rand en de twee draden die er uit komen, dat is geen relais. Dat is een stekker. Als je de rode rand naar je toe trekt komt de stekker langzaam omhoog en kun je deze van de BSI verwijderen. Als het relais op de BSI zit, dan zit deze in de BSI, die is er niet zomaar af te trekken. Daarvoor moet de BSI dan opengemaakt worden en moet het relais er uit worden gesoldeerd.

Heb je al gekeken of je bij de achterruit wel spanning krijgt als de verwarming wordt aangezet?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij was het een 40 AMP zekering voor achterruitverwarming + spiegels.

Gr Stefan

Richard9710 (0), 14 jaar geleden

Voorzover mij bekend zitten er binnen geen 40 AMP zekeringen. Dan zou de zekering in de motorruimte bij de BSM34 moeten zitten.

lalbak (0), 14 jaar geleden

voorzover bedankt voor de reacties,

De zekering omringt met 1 is inderdaard de 40 amp zekering. Deze is moeilijker te vinden is namelijk met nog 5 andere zekeringen in een aparte rij onder de drie rijen met zekeringen. Ik heb de zekeringen onder de moterkap ook al gecheckt maar in de gebruikshandleiding staat ook niet dat deze hier zou moeten zitten

Ik heb de spanning over de achterruit nog niet gemeten, ik heb ook nog niet gevonden op welke plekken deze aangesloten is. Op deze punten zou ik dan moeten meten toch?

Verder ging ik er eigenlijk een beetje vanuit dat het ergens in een schakelaar of zekering zou moeten zitten omdat de spiegelverwarming en de achteruitverwarming het beiden niet doen. Of zijn deze in serie geschakeld ipv paralel?

Verder werkt het automatisch uitschakelen van het systeem na ongeveer 10 minuten wel.

Ik zal binnenkort even doormeten als ik de punten heb gevonden

Groetjes

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Richard, op de grotere foto van de BSI hierboven is toch (on)duidelijk een aantal 40amp.zekeringen te zien!

Zekering C in de BSI (40amp.) is voor achterruitverwarming en verwarmde buitenspiegels.
Bij ingeschakelde achterruitverwarming komt de voeding voor de spiegelverwarming uit de zwarte 16voudige stekker op de BSI op positie 2 in deze stekker, en voor de achterruitverwarming komt de voeding uit dezelfde zwarte 16 voudige stekker op positie 1 en 9 = dubbele voeding die verderop overgaat in 1 draad naar achteren.
Bijbehorende draadnummers: op positie 2 = draadnummer 8131 en voor pos.1 = 811A en 9 =811B
De 16 voudige zwarte stekker is de stekker met de rode trek-lip die je ziet links naast je strakke paintjob pijltje-cirkeltje met de 2 erbij.
Hier kun je dus met een Voltmeter controleren of de voeding op die posities uit de BSI komt.

Richard9710 (0), 14 jaar geleden

Hans, het is wat wazig maar je hebt vast gelijk. Ik dacht echter dat 40AMP zekeringen niet in dat formaat voorkwamen. Volgens mij heeft mijn doosje met reserve zekeringen max 30AMP. En bij de BSM34 zitten van die hele grote zekeringen, of zijn dat 50AMP zekeringen? Hoe dan ook, met de door jou opgegeven pin posities moet TS al een heel eind komen. En voor het doormeten bij de achterruit, de aansluitpunten zitten achter de bekleding aan de zijstijlen:

[url=http://img5.imageshack.us/i/dsc00633g.jp...][img]http://img5.imageshack.us/img5/9885/dsc0...[/img][/url]

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Denk ook zomaar dat het alleen die zekering C is van 40amp = de zekering gelijk rechts naast de omcirkelde witte stekker met rode lip op de BSI foto. Deze waarde van 40 amp. staat ook op het schema aangegeven.

lalbak (0), 14 jaar geleden

Tot zover ontzettend bedankt voor de reacties,

Ik ben van plan om morgen de bsi door te meten met een voltmeter. Nou ben ik niet zo vertrouwd met dit instrument maar wat ik heb begrepen moet ik een kant op de uitgang van de draad doen en de andere aan de aarde van de auto.

Voordat ik mijn achterruitverwarming kan inschakelen moet ik de auto eerst starten.
Kan ik deze stekker hierna loskoppelen of geeft dat in de toekomst dan problemen met andere systemen?
Een andere optie is om achterin de stekker terwijl hij aangesloten is proberen te meten, alleen weet ik niet of dit werkt en of dit gaat passen.

Alvast bedankt, Groetjes

Richard9710 (0), 14 jaar geleden

Ik weet niet met zekerheid of het loskoppelen van een stekker van de BSI terwijl de motor draait schade kan aanrichten, maar ik zou het zeker niet proberen. De zwarte stekkers kun je via de bovenkant van de stekkers, waar de draden uitkomen, doormeten. Als je de blauwe stekker moet doormeten kun je de stekker uit de BSI halen, het blauwe kapje verwijderen en daarna (heel voorzichtig) de stekker weer terugzetten.

Wat het doormeten betreft. Als je plus wilt meten zwart van de multimeter aan massa/aarde hangen en met rood de te meten contacten aantikken terwijl de meter op gelijkstroom staat. Als je massa wilt doormeten zwart aan massa en ook weer met rood de contacten aantikken maar nu de meter op weerstandsmeting zetten.

lalbak (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist de stekkers uit de BSI doorgemeten. De meter geeft geen uitslag op de draden die zorgen voor de verwarming van de spiegels, en die van het achterraam. Bij een paar andere draden geeft deze wel uitslag. Kan ik hieruit opmaken dat deze functies in de BSI dan defect zijn?
De BSI geeft nog steeds een klik als ik de verwarming inschakel. Tevens vroeg ik mij af of je in de BSI de verwarming voor het achteraam en de spiegels uit kan schakelen. Ik heb enige tijd geleden een klein probleem gehad met een niet goed functioneerende airco, hiertegen was een omzetting in de bsi van type 1 naar type 2 namelijk voldoende.
Mocht dit niet mogelijk zijn moet ik dan waarschijnlijk de BSI vervangen. Hebben jullie enig idee hoeveel dit ongeveer kost?

edit: zojuist ook de connectie punten op het achterraam doorgemeten, zelfde verhaal, niks


Alvast bedankt,

Groetjes Jesse

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.