Eigenaardig geval: mijn 605 fase II is afgekeurd omdat aan één kant de stabilisatorstang (achter) te dicht bij de spiraalveer zit (slechts enkele mm. afstand); aan de andere kant zit deze ong. 2 cm van de veer af. Inderdaad een ongelijkheid. De auto heeft nooit een aanrijding gehad, is niet beschadigd; bij mijn weten heeft dit altijd zo gezeten. Bij ander keuringsstation vorig jaar werd het ook opgemerkt; de chef erbij gehaald; conclusie: dit is wel gek maar niet gevaarlijk, dus goedgekeurd.
Als je het goed bekijkt is niet voor te stellen hoe dit te repareren zou zijn; het lijkt echt zo bedoeld. Ook nooit eerder, sinds 1998, een opmerking gehad.
Mijn mooie 605 is nu dus waardeloos. Tenzij....?
Is er iemand met een 605 en een brug of put die even kan kijken of de stabilisatorstang bij hem linksachter ook dichter bij de veer zit dan rechtsachter? Het zou mij misschien helpen. Of is er wellicht iemand met dezelfde opmerking bij de autokeuring? Dank voor uw bericht.
[url=http://postimg.org/image/8a84e0gnn/][img]http://s21.postimg.org/8a84e0gnn/IMG_582...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/rpv9eqg03/][img]http://s13.postimg.org/rpv9eqg03/IMG_582...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je stab. rubbers beetje ruim zijn en daarom de stang verschoven is. Met een bandijzer proberen terug te drukken en dan merk je het wel of de rubbers ruim zijn.
Heb zo'n verschuivende stang wel vaker gezien . Div. peugeots hebben er een dun stangetje aan zitten om die stang in het midden te houden.
Wrik de stang in het midden en doe er een u- of slangklem omheen om dit tegen te hiouden.
Succes.
Het kan gezichtsbedrog zijn , maar het lijkt of de ene veer hol staat en de andere bol .
Kijk eens of ze allebei wel hetzelfde gemonteerd zitten , geen winding eraf bv.
Maar voor de apk is dit geen afkeur.
Als er verder geen afkeurpunten zijn , en ze blijven moeilijk doen , herkeurring in beroep aanvragen .
Dan komt er iemand van de rdw kijken of de afkeur terecht is, kosten zijn voor jou als de keurmeester in zijn gelijk wordt gesteld dacht ik , maar overleg dit gewoon even met keuringsstation.
die indruk had ik ook ietwat. volgens mij maakt het gezien de constuctie hier ook weinig uit of de stang iets opschuift.
Dank mensen voor een zo snelle reactie.
Nog even dit:
*optisch lijken de rubbers geen ruimte te bieden en al zeker geen twee centimeter; maar ik zal toch eens wrikken met een stang om te zien wat er gebeurt.
*het verschuiven van de stabilisatorstang van links naar rechts is het ook niet want zo veel (dat het hier echt wat uitmaakt) kan hij niet schuiven omdat de rubbers vlak voor de buitenbochten zitten en hem dan tegenhouden; toen ik dat schuiven wou uitproberen kwam ik nog het probleem tegen dat je niet bij de bouten kunt om de rubbers te lossen; heb toen onder de achterbank van binnen uit met een houtcenterboor twee gaten geboord waardoor dan loodrecht omlaag een bussleutel net goed terecht komt....;gaten gedicht met rubber dopje uiteraard
*aan een kromme spiraalveer heb ik ook gedacht: deze staat iets bol maar als je er een latje langs legt gaat het hoogstens om 2-3 mm; dat is nog geen 2 cm dus.
*het blijft dus nog even een mysterie; morgen kijk ik verder
11 jaar
Wat ik nog vergat:
*Ik zit net in België, dus gaat het om de Belgische APK. Je moet daar naar afstandelijke grote keuringsstations en er valt niet te smoezen. Wel interessant gegeven: dat je tegenwoordig met NL auto ook in België naar een keuringsstation mag gaan. Als deze rare stang in NL dan geen probleem zou zijn, zou het ook in B daarom misschien geen probleem moeten zijn. Maar ja, afkeuring was in Luik, dus uitsluitend franstalig, dus een beetje anders allemaal.
11 jaar
Het keek wat moeilijk om het geheel te ontwarren maar het is nu zo dat het wiel moet wat naar achter of het draaipunt van de stabilisatorstang moet wat naar voren.
Kijk of er verschil is in afstand van de wielen aan beide zijden.
Het lijkt ook dat die buis achter het einde van die stab.eind meer gebogen is dan bij de 2e foto ?!
Succes met de oplossing.
Beste Punt,
Inderdaad, je zou verwachten dat er iets te stellen valt aan wiel of stang, dat er dus iets ontsteld is. Maar die constructie is volstrekt statisch. Bij vorige keuring (in Vlaanderen, Heers) was het de keurmeesters ook al opgevallen. Twee keurmeesters, de chef erbij, met z''n drieën vonden ze het heel interessant. Zij hebben toen het wiel opgemeten t.o.v. chassispunten en vonden niks afwijkends (t.o.v. de andere kant). Waren dus zeer verbaasd maar vonden het niet gevaarlijk en keurden goed.
Ik ben ook vooral benieuwd naar andere 605-bezitters die eens onder hun wagen kunnen kijken of het daar echt anders is.
Dank vast voor jullie bericht. En hopelijk redt het deze limousine die pas 140.000 gelopen heeft, leer en nog meer leuks heeft. Zo iets onversletens breng je toch niet naar de sloop?
11 jaar
Waarom rijdt je niet even langs een dealer, die kunnen ook in hun systeem kijken hoe het hoort te zitten...
Dat heb ik gisterenmorgen gedaan: naar Peugeot-dealer in xxxxx. Uitstekend behandeld: alle tijd, je mag nog zelf de garage in om het samen te bekijken. Drie monteurs erbij: niks te vinden. Alles recht en onversleten. Brief mee gekregen: volledige achteras geinsprecteerd, geen defecten gevonden, alles OK.
Daarmee voor herkeuring naar LUIK (men moet laten herkeuren waar hij afgekeurd is). Naar de brief wilden ze niet eens kijken, lezen ws. ook geen Nederlands. Nog eens afgekeurd....
Vandaag naar keuringsstation xxxxx in Vlaanderen (waar hij vorig jaar met dezelfde eigenaardigheid was goedgekeurd). Gelukkig wist één van de keurmeesters zich het geval vorig jaar nog te herinneren. Met de chef een goed gesprek gehad. Nu zes man er omheen, foto's gemaakt, wielafstanden opgemeten, etc. Absoluut vriendelijke en meedenkende benadering. Resultaat: zo'n stang kan eigenlijk niet maar het ligt nergens aan. Goedgekeurd! En aanbod van de chef: alles, ook de foto's in de computer daar zodat ik daar volgende jaren maar naar hoef te verwijzen. Dan goedkeuring zonder discussie.
Tot slot: het enige dat ik zelf kan bedenken is dat de man die ooit die stabilisatorstang maakte slecht had geslapen en hem net verkeerd afkneep waardoor één kant iets langer was dan de andere.
Dank voor het meedenken!
11 jaar
Lastig volk die Walen. Toch was het de moeite waard, om een herkeuring aan te vragen..! Maar goed, jij bent klaar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar