Peugeot 406 1.8-16v AG-G3: Afslaan na start en "zagen"

Bouwjaar: 1998

Ik heb een 406 1.8-16v uit 1998 met AG G3 installatie. De auto is voorzien van een cruise control, dit schijnt een VDO te zijn die destijds door de importeur is ingebouwd omdat er toen geen cc. af fabriek leverbaar was. Over deze auto heb ik al eerder een bericht geplaatst. Voor de volledigheid zal ik hier even het volledige verhaal doen:

Ongeveer 2 maanden geleden viel tijdens een snelwegrit opeens m'n motorvermogen weg. Om een lang verhaal kort te maken: Cylinder 3 bleek ernstige schade te hebben aan kleppen, cylinderbus en zuiger (en waarschijnlijk ook de zuigerveren) en in mindere mate cylinder 4 ook. Ik besloot uit kostenoverweging een ruilmotor te laten plaatsen.

De motor die ik gevonden heb is van een iets nieuwer type dan m'n oude motor. Bij het overbouwen van het blok is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van onderdelen van het oude blok om problemen met de electronica te voorkomen. Het "nieuwe" blok loopt als een zonnetje, is stiller en levendiger dan het oude blok.

Helaas is een probleem teruggekomen dat ik met het oude blok ook had: bij de koude start wil de motor soms niet blijven lopen. De enige oplossing is gas erop houden en gaan rijden, na verloop van tijd is het probleem dan weer over. Tot nu toe lijkt het erop dat dit zich met vochtig weer voordoet, de buitentemperatuur lijkt geen invloed te hebben.

Verder is er een probleem bijgekomen: als de motor warm is gaat hij soms "zagen" als hij na een stukje rijden terug moet vallen naar stationair.

De problemen doen zich zowel op gas als benzine voor.

Mijn eerste vraag is: wat kan hiervan de oorzaak zijn en kunnen beide problemen dezelfde oorzaak hebben?

Mijn tweede vraag: op het nieuwe blok zit op de zijkant van de cylinderkop een "potje" waaruit een pijpje steekt. Dit is duidelijk bedoeld om een slangetje op aan te sluiten, maar mijn oude blok had dat pijpje niet en dus heb ik ook niet zo'n slangetje. Wat kan ik hiermee het beste doen en waar dient het eigenlijk voor? Onze veronderstelling tot nu toe is dat het iets te maken heeft met uitlaatgasrecirculatie.

Volgende probleem en derde vraag: sinds de inbouw van het ruilblok werkt mijn snelheidsmeter en daarmee de kilometerteller en de cruise control niet meer. De bekabeling lijkt in orde en is iig goed aangesloten. Zijn er, behalve een defecte pulsgever (en toch wel: stekkers en bekabeling) nog meer oorzaken te bedenken voor het niet werken van de snelheidsmeter? Dingen die misschien gerelateerd zijn aan de ruilmotor of electronica? We gaan hier komend weekeinde mee bezig en ik wil graag weten wat allemaal gecontroleerd moet worden.

Squirrel

Geplaatst door Squirrel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

1e Ik denk in de richting van valse lucht(wat betreft dat zagen)Of het vastzitten van de stationare regelklep, zie je oude meegekomen probleem.
2e denk dat je gelijk hebt, kun je niet even een foto op het net zetten dan weten we het zeker.
3e motormanagement heeft het snelheidssignaal nodig is dus weer van invloed op 1, dus als het eerst goed was zal er waarschijnlijk toch iets mis zijn met de aansluiting op de sensor tenzij je de sensor eruit hebt gehad.

Squirrel (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie! Ik zal zsm een foto van het betreffende pijpje op het net zetten. Wij (het bedrijf dat de motor heeft overgebouwd en ikzelf) vermoeden dat de auto waar deze motor uitkwam een extra aansluiting aan het luchtfilterhuis heeft, maar dat is niet meer na te gaan (sloopauto).
Met betrekking tot de teller: bij het overbouwen is de combinatie van motor en versnellingsbak uit de auto gehaald, daarna is de bak weer samengebouwd met de andere motor en in zijn geheel teruggeplaatst. Aan de bak is verder niets gedaan maar alles wat eraan vastzit is dus wel losgeweest. Onze eerste gedachten gingen dus naar een losse stekkerverbinding, maar die zit goed vast. Misschien oxidatie? Maar daar hebben we nog niet naar kunnen kijken (tijdgebrek). Er lag wel wat koelvloeistof op de bak, onder het thermostaathuis, vermoedelijk gelekt tijdens montage of demontage van het thermostaathuis. Dit kan ook op de stekker van de pulsgever gekomen zijn en zo oxidatie veroorzaakt hebben. Ook hier hebben we nog niet naar kunnen kijken. Verder heb ik nog een andere bobineplaat (beide motoren hadden er een) die ik wil proberen, maar als het daaraan ligt zou de teller het af en toe wel moeten doen toch?

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja, en het snelheidssignaal komt van de uitgaande kant van de rechter aandrijfas en niet van de sensor onder het thermostaathuis.

Squirrel (0), 18 jaar geleden

De foto staat hier: http://members.lycos.nl/squirrel61/im000...

Op de plaats waar het hele apparaat aan de kop vastzit zat bij mijn oude motorblok helemaal niets, ook geen bevestigingspunten of zo. Het moet dus iets zijn wat later aan het ontwerp van blok is toegevoegd. Uitlaatgasrecirculatie ivm. strengere milieu-eisen?

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Het heeft inderdaad met uitlaatgas te maken als ik het goed heb zit er aan de andere kant een soort van luchtpomp waardoor met koude motor extra lucht in het uitlaatspruitstuk wordt geblazen en via de EBE het mengsel verrijkt zodat er een soort van naverbranding ontstaat voor de katalysator waardoor deze sneller op temperatuur is en dus eerder werkt.
Dit geheel werkte ongeveer 20 sec maar het heeft er bij U nooit op gezeten dus mist u het ook niet.Lekker laten zitten prima zo.Mooie foto trouwens.

Squirrel (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de info! Ik had er al voor de zekerheid een rubber stopje ingedrukt (voor de foto even verwijderd) en dat laat ik dus maar lekker zitten. Dat "potje" is dan zeker een terugslagklep, want het lijkt me niet wenselijk dat de gassen uit het uitlaatspruitstuk via dat pijpje en de luchtpomp de motor gaan verlaten. Overigens voel je bij draaiende motor een heel geringe luchtstroom, maar het is niet vast te stellen of het nou blaast of zuigt. Het rubber stopje wordt er in ieder geval niet uitgeblazen, dus het is mij verder best.

Met de andere problemen ben ik nog bezig, zo gauw ik iets meer tijd heb ga ik in ieder geval de stationairklep en de stappenmotor goed schoonmaken. De snelheidsmeter komt van de week nog aan de beurt.

Squirrel (0), 18 jaar geleden

Even een update:

De stekker van de pulsgever aan de bak hebben we met perslucht drooggeblazen, hier zat koelvloeistof in. Daarna heeft de snelheidsmeter zo'n 25 km. goed gewerkt, daarna viel hij weer weg. Ik ga nu de stekker grondig schoonmaken en verwacht dat het daarna werkt.

Ik heb het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt, maar de conus aan de stappenmotor was duidelijk ingesleten. Zoals verwacht waren hierna de problemen dus nog niet weg. Maar: aan de ruilmotor zat ook het complete inlaatspruitstuk met injectoren en, het belangrijkste, het complete gasklephuis. Dit heb ik grondig schoongemaakt (voor de zekerheid) en op mijn auto gemonteerd. Daarna waren de problemen van afslaan en zagen voorbij.

Bedankt voor de reakties en hulp!

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Heel goed Alfred Ik hoop alleen dat de sluiting door koelvloeistof niet de sensor of iets anders stuk heeft gemaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum