Peugeot 205: afslaan van warme motor

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

halllo,

beetje vreemd en vervelend probleem met mijn 205-je die tot nu toe altijd prima gefunctioneerd heeft.
hopelijk weet iemand hier raad voor mij.
auto sloeg uit het niets af tijdens stationair draaien met warme motor. startte met geen mogelijkheid meer. na een kwartiertje sloeg de motor zonder problemen weer aan en de motor liep probleemloos.
uiteindelijk startte de auto helemaal niet meer en ben ik door de wegenwacht naar huis gesleept. deze wegenwachter had voor mij wel een reparatieadvies en was daarin heel stellig. 'vervang de ontstekingsmodule'. is een kwaaltje bij deze auto's. okay dezelfde dag nog vervangen door een nieuwe. auto leek het weer prima te doen. tot ie echter weer op bedrijfstemp. was. exact hetzelfde probleem!
verdeelkap,rotor,kabels en bougies nagekeken. niet nieuw meer,maar ook niet heel slecht. ik vervang ze toch maar om alles uit te kunnen sluiten.
alle stekkerverbindingen los gehad,schoongemaakt en weer teruggeplaatst. soort van electrisch gasklepregelmotortje los gehad en gekeken of die niet vastzat. ziet er gewoon gangbaar uit.
iemand nog een idee waar ik naar kan kijken? het lijkt een kleinigheid,maar ik kan het niet meer vinden eigenlijk.
alle suggesties zijn erg welkom!..

1977liftback

Geplaatst door 1977liftback (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ontstekingsmodule????? Ik zou de bobine verdenken, maar er zit ook ergens een zg dubbele relais.. En die kan de zaak ook verzieken.....Ik weet het niet zeker, maar de relais doet wat met de brandstof en de bobine is voor de ontsteking...Vooral als de motor stil gevallen is en niet wil aanslaan is vrij eenvoudig vast te stellen of er een vonk wordt geproduceerd.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het probleem zich hoofdzakelijk voordoet bij motor op bedrijfstemperatuur, dan zou je inderdaad aan een ontstekings-uitval denken en, zoals de man van de wegenwacht al aangaf, is/was het dan vaak het ontstekingsmoduul. Heb je een nieuw ontstekingsmoduul geplaatst? En wat verder best belangrijk is bij het plaatsen........heb je de speciale koelpasta gebruikt? Dit hoort beslist tussen het ontstekingsmoduul en z'n montageplaats = aluminium plaat of op de verdeler. Zeker als het moduul op de verdeler is gemonteerd wordt hij erg warm en moet z'n warmte af kunnen voeren via deze pasta.

1977liftback (0), 10 jaar geleden

Heren,

Bedankt voor uw input!
Zelf denk ik ook aan een ontstekingsprobleem eigenlijk.
Vandaag ga ik de motor weer op bedrijfstemp. laten komen en als de motor afslaat wil ik inderdaad kijken of er op dat moment nog een vonk geproduceerd wordt.
Een brandstofprobleem kan het volgens mij niet zijn,omdat de motor te plotseling uit gaat. Bij een gebrekkige aanvoer van brandstof wordt de motor eerder gesmoord en gaat bokkig en schokkerig rijden. Deze auto rijdt prima en gaat ineens uit. Ontsteking. Kan niet anders.
Punt is echter dat ik alleen proefondervindelijk ontstekingscomponenten kan vervangen om iets uit te kunnen sluiten. En dat wordt duur. De vervangen ontstekingsmodule kost 70€ en bleek het niet te zijn. (Hans,de koelpasta ruimschoots op het contactvlak aangebracht. Is bij de module meegeleverd).
Een 91-er 205 is niets meer waard en ik kan rustig enkele honderden euros uitgeven aan nieuwe componenten,maar dat is misschien wat onzinnig.
Beter is het waarschijnlijk om van een sloopblokje waarvan bekend is dat de ontsteking nog functioneerde deze delen af te halen.
Als jullie suggesties hebben welke delen dan precies uit te wisselen hoor ik dat graag! (Cor,iig het zg. Dubbel relais).
Als iemand een blokje of sloper heeft staan waar deze deeltjes af mogen hou ik me aanbevolen en kom ik ze,tegen betalling natuurlijk,oppikken.

Mvg,patrick...

1977liftback (0), 10 jaar geleden

Probleem opgelost!
Het bleken toch de bougiekabels.
Ondanks dat ik ze had getest bleken deze lek,hoewel het maar heel minimaal was.
Van alle kabels had ik de weerstand gemeten en die bleven allemaal netjes onder de grenswaarde,dus dat kon ik uitsluiten.
Vervolgens de auto op een donkere plek stationair laten lopen en met een plantenspuit water over de motor geneveld. Niets. Geen vonkjes,geen geknetter. Maar toen ik met mijn vingers aan de bougiekabels zat te morrelen voelde ik toch heel lichtjes een stroompje door mijn vingertoppen gaan. Bingo! Toch een lek.
Kabels,rotor,verdeelkap en bougies vervangen. Alles ruim met een vochtverdrijver ingespoten en een flinke proefrit gemaakt. Auto blijft nu perfect lopen en heeft geen enkele neiging meer om af te slaan.
Blij toe. Helaas zit er waarschijnlijk wel onnodig een nieuwe ontstekingsmodule op. Tsja,leergeld zullen we maar zeggen.
Heren,bedankt voor uw input.

Mvg,patrick..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum