Hallo,
Ik heb een probleem met mijn airco klimaatcontrol en dat is als ik smorgens mijn auto start mijn kachel het wel en niet doet en het valt mij op dat hij dat doet bij lage buiten temperatuur.
Zodra het tegen het vriespunt loopt begint het.
Maar als ik ga rijden en dan na enige tijd begint hij het te doen met aan en uit en aan en uit en naarmate de motor warmer wordt doet hij het prima.
Dan als ik s'avonds weer naar huis toe ga dan doet hij het perfect zonder problemen maar dan is de dag temperatuur ook weer hoger. Dus als ik het zo bekijk zou je zeggen dat er ergens een temperatuur sensor zit die waarschijnlijk defect is,klopt dat????
Wie kan mij helpen hiermee????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de airco is zodanig beveiligd dat er een temperatuurvoeler in je verdamper of in de luchtbuis zit , die bepaald of de airco inschakeld of niet.
Als de temperatuur onder de +/- 4 graden komt , schakeld de airco niet in.
Omdat je interieur , dus luchttemperatuur omhoog gaat , als de motor /kachel warmer wordt , zal de voeler op een gegeven moment dit ook registreren , en dus stukje bij beetje de airco laten werken.
Er lijkt mij dus niets aan de hand.
Ja maar hij doet ook gewoon helemaal niks ik kan zelfs mijn ramen niet ontwasemen
11 jaar
Laat hem eens uitlezen op storingen dan ?
Heb ik al gedaan maar komt niks uit en ik heb ondertussen de klimaat control vervangen en de weerstand maar het euvel blijft.
Maar in iedergeval bedankt voor je reactie.
11 jaar
Heb je al ééns een airco controle laten uitvoeren?
Als ik jouw probleem omzet in praktijk...?
Koudemiddel kan alleen verdampen mits genoeg warme lucht wordt aangevoerd.
Te weinig koudemiddel, hierdoor wordt de druk lager, bepaalt ook de verdampingstemperatuur en gelijk de laagste temperatuur die behoort bij die druk.
Ecc systemen hebben geen anti-rijpsensor, wel een sensor die de uitstroom temperatuur bepaald of er gekoeld moet worden ja/nee..
Ik ga morgen weer naar de Peugeot dealer en dit voorleggen.
Alvast bedankt.
11 jaar
Helaas deze actie heeft ook weer niks opgeleverd.
Wat nu???
11 jaar
Wat hebben ze bij de dealer gedaan dan , systeem leeg gehaald en opnieuw afgevuld ?
Dat is volgens mij de enige manier om uit te sluiten dat de vullingsgraad de oorzaak kan zijn.
Daar hebben ze hem alleen uitgelezen en daar kwam niks uit en toen heb ik het gehad over de airco controlle maar blijkt dat ik dat 6 maanden geleden tijdens de grote beurt uit heb laten voeren.
Hun adviseren om een vervolg afspraak te maken zodat ze verder gaan kijken maar daar pas ik voor.
Ik ben bang dat het mij anders een hoop geld gaat kosten.
Heb dat namelijk al eens eerder gehad 1100 euro onderzoek voor een onderdeel van 20 euro.
Ik helaas niet bij machte om dat te kunnen betalen, dus zoek rustig verder.
11 jaar
Dat de aircocontrole 6 mnd geleden is uitgevoerd zegt niets.
In 6 mnd kan er veel gebeuren wat lekkage kan veroorzaken .!
Zolang je niet zeker weet of de vullingsgraad goed is , blijft het gissen.
Ik wil even iets verduidelijkt hebben,als ik dit zo lees.
Doet de airco kompressor het niet of draait de aanjager (interieurventilator) niet?
11 jaar
Inderdaad de aanjager werkt niet goed hij gaat dan aan en weer uit en dan weer aan tot dat de auto op temperatuur komt en dan is het over en blijft hij het perfect doen.
11 jaar
Kijk,dat dacht ik dus al,de oplossing heb ik zo niet voor je, maar ik zou even meten,als de auto net gestart is,of er spanning op de ventilatormotor komt,meten is weten,gissen kost geld.
Wat ook kan,is dat je motor toerental bij koude motor erg laag is,daardoor zakt de spanning die opgewekt word door de dynamo,en ook dat resulteert in een probleem zoals jij dat omschrijft.
11 jaar
Oké dankjewel ik ga daar gelijk aankomend weekend naar kijken.
11 jaar
de airco zal inderdaad niet werken onder de 7graden interieurtemperatuur dit ivm hij anders bevriest
het probleem is niet de airco zo als ik het lees maar de aanjager
de weerstand voor de aanjager is vervangen
verder als hij aan, uit, aan , uit ,etc gaat dan zou dus een probleem in je voeding me sterk lijken
dit omdat hij dan ook daadwerkelijk langzamer moet draaien, uit en aan is een verschil van 0-12volt dit op een motor van 150watt dit probleem kan niet in de aansluiting zomaar zitten ivm je dan warme draden zult krijgen.
boven bij de gaspedaal daar zit de aanjager
de weerstand en de aanjager is 1 onderdeel als je in bezit van een airco klima control, dan heb je dus ook een scherm waar je de temperatuur in kan stellen
dit als ik me goed herinder namelijk
je ziet dan boven op de aanjager een stekker met 5draden zitten
er onder op een stekker met 2draden zitten
bovenste gaat naar de weerstand en onderste gaat naar de motor zelf
op de bovenste zul je dan moeten meten
stuurspanning van de airco klimacontrol unit is 0-5volt
dit ligt aan hoe snel de aanjager snelheid staat op het display
0 is uit en 0.7 is volgens mij de laagste stand dit loopt op tot 5volt
op je andere stekker moet je 12volt hebben
echter als je niet belast meet is de kans dat je constant 12volt meet zonder dat je waarde ziet zakken
door een testlamp van 21 watt in te doen zul je de spanning wel zien wijzigen
zet anders je laatste acht van chassisnummer hier neer dan kunnen we meer zeggen hoe en wat je moet meten bij de aanjager
Op 23-11 schrijft Rinus, [quote=Rinus119]Heb ik al gedaan maar komt niks uit en ik heb ondertussen de klimaat control vervangen en de weerstand maar het euvel blijft.
Maar in iedergeval bedankt voor je reactie.[/quote]
als daar de kachelweerstand mee wordt bedoeld? waar ik wel van uit ga en het probleem blijft is er iets anders gaande.
1 optie die dan nog rest, dat de interieur temperatuursensor dit probleem veroorzaakt ? deze bevindt zich ergens op/boven het dashboard(kastje) , achter een paar gleufjes, kan vast zitten door stof.
@hierboven
als de klant op de auto stand heeft staan is dat zeker tot een mogelijkheid
als de klant op handbediend de snelheid regelt en dit probleem is aanwezig dat heeft dit niet met de sensor te maken
ivm als de klant op half snelheid wil draaien dat hij dit ook constant doet, ongeacht wat de sensor meet op dat moment
het zou fijn zijn als er inderdaad gemeten wordt aan de aanjager
zodat we kunnen weten waar het aan ligt
meten is weten, dat zal niet zomaar veranderen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar