408 bezoekers online

Peugeot 406 Break 2001: Airco probleem en stotteren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 6FZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Beste forumlezer
Ik heb een peugeot 4061.8 16v break uit 2001.
Fijne auto maar helaas 2 problemen
1ste is het belangrijkste voor mij op te lossen. De auto wil niet echt lekker optrekken hij doet het wel maar het lijkt alsof de motor gesmoord wordt.
Daarnaast loopt ie niet lekker tussen de 2200 en 3000 toeren daarna lijkt hij ineens weer te ademen. Bij dit toerental lijkt het ook zo te zijn dat hij echt hikt en stoot af en toe.
Wat heb ik hier zelf al aan gedaan.
1 bobine en bougiekappen schoongemaakt zaten vol met olie.
2 bougies ook allemaal verwijderd zaten ook vol met olie
3 gecontroleerd na een paar dagen of het nog steeds schoon was en dat was het geval.
4 Altijd goede benzine getankt en niet die schrale benzine van nu

Geïnformeerd bij een Peugeot specialist in Hilversum en die zei het zou de map sensor kunnen zijn.
Hier op dit forum gezocht en op problemcar en daar komt het bobine verhaal veel naar boven als oorzaak of het gasklephuis.

Wat wil ik nu
Ik wil liever vermijden domweg onderdelen te gaan vervangen omdat dit het wel eens zou kunnen zijn. Kortom ik zoek hulp bij het stellen van de juiste diagnose.
Ik ben bereid hier een vergoeding tegenover te stellen.
Het lastige voor mij is alleen dat een een oudere auto is en mijn budget is niet zo groot als dat van de Nederlandsche bank ik heb namelijk geen geldpers staan.
Kortom de uitdaging is het vaststellen van de oorzaak.

Probleem 2
De airco werkt niet
Wat heb ik hier zelf al aangedaan
Condensor vervangen en laten afvullen
Spanning gezet op de airco pomp direct en toen deed deze het en de airco ging toen ook koelen.
Maar via het knopje op het dashboard schakelt deze niet in.
Weer fora afgespeurd
Bsi probleem wordt veel gezegd
De peugeot man uit Hilversum beaamde dit en zei dat er vaak vocht in loopt.
Bsi gedemonteerd zag er absoluut niet aangedaan door vocht uit. Was wel al eerder gedemonteerd vermoed ik.
Bedrading gecontroleerd onder de auto
Bij het oliefilter zit een stekker vd airco pomp zag er goed uit
Er zit een blauwe stekker bij een aircoleding die was wat vies heb ik schoongemaakt
Er was nog een stekker ziet er niet slecht uit

Onder de accubak zit een grote ronde stekker en die leek in orde

Eigenlijk geld voor mij hier hetzelfde. ik wil best de bsi opsturen en laten reparen maar wil ik graag weten of het daadwerkelijk in de bsi zit.
In de bsi schijnt namelijk een relais te zitten dat vaak stuk gaat.
Maar het kan ook zomaar in de bedrading zitten.

Kortom ook hier zoek ik hulp van iemand die weet hoe het schema in elkaar zit en daardoor op de juiste punten kan meten of iemand die ervaring heeft met dit probleem.

Ik kan natuurlijk een direct draadje trekken van de pomp naar een schakelaar maar dat wil ik niet. Zo was het niet origineel en ondanks dat de auto oud is vindt ik het een gepruts oplossing. Daarnaast weet ik niet of de koeling dan wel correct aanslaat.

Ik ben benieuwd wie me bij dit probleem kan en wil helpen.

Met vriendelijke groet
Laurens

Cabeco

Geplaatst door Cabeco , lid sinds 5 jaar geleden

4 Reacties

hans4074 PRO, 6 dagen geleden

Kun je het chassisnummer/VIN eens plaatsen?

Cabeco, 6 dagen geleden

Beste Hans
Jazeker komt ie vf38e6fzf81338782

Gr Laurens

hans4074 PRO, 6 dagen geleden

Heb je de map sensor er al eens uitgehaald? Doe dat eens en check of er olie of vervuiling in de opening van de sensor zit. Zo ja, reinigen met bijv remmenreiniger, maar GEEN perslucht gebruiken om nadien droog te maken. Hoe is de inwendige verontreiniging van het gasklephuis? Eventueel reinigen na demontage van het gasklephuis met de juiste middelen. Na het reinigen en terugplaatsen zal de gasklep opnieuw ingeleerd moeten worden.
De airco: er zit op de BSI een groene stekker (met zo'n rode trek-lip).
Meet bij lopende motor en ingeschakelde airco of er voeding komt op aansluiting 13 in die stekker. Dit is de draad die door de BSI loopt en vanaf aansluiting 13 rechtstreeks naar de airco pomp loopt. Als je op 13 geen voeding meet, ga er dan maar van uit dat het bedoelde relais in de BSI defect is. Kwam idd met regelmaat voor. Je zou in dat geval de optie kunnen overwegen om een relais buiten de BSI te plaatsen. Ik zelf heb met deze oplossing geen ervaring.

Cabeco, 6 dagen geleden

Beste Hans 4074

Ik ga er zsm mee aan de slag. Nu vanwege een klein hobbeltje in de gezondheid kan ik even niet bukken.
Maar ik verwacht spoedig weer iets te kunnen doen en ga dit direct uitproberen.
In ieder geval heel erg bedankt voor de tips.

Groet Laurens

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 Break of stel zelf een nieuwe vraag.