Peugeot 406 Coupé 2001: Tikkende motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Peugeot gekocht voor een zacht prijsje, liep verder goed zag er prima uit. Na olie verversen had de motor een flinke tik, zit gewoon goede olie in voorgeschreven merk en viscose van de fabrikant. Ik vermoed lekke hydraulische klepstoter, iemand anders een idee? Beide koude motor loopt de auto perfect maar als olietemperatuur oploopt en olie dunner word klinkt die net als een oude Deutz trekker (zie filmpje)
https://youtu.be/6FZNSCELOVA

Tommieboy3literv6

Geplaatst door Tommieboy3literv6 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Je zou nog even kunnen checken of er toevallig een bougie los staat. Compressie langs een losstaande bougie kan ook een enorme tik veroorzaken, maar ik vrees dat idd een klepstoter is.

    Bedankt voor je reactie, bougies zijn allemaal nagetrokken op moment. Ga nu de stoters vervangen, een troost de distributieriem moest ook dus kan die dan gelijk meenemen. - Tommieboy3literv6 (0), 3 jaar geleden

Hans4040 (310) PRO, 3 jaar geleden

Deze klop lijkt mij veel te laag voor een klepstoter...ik ben bang dat het dieper zit; drijfstang of krukaslager.
Is er al met een stethoscoop geluisterd waar het zit?

Hans4040 (310) PRO, 3 jaar geleden

Als hij koud is, is de olie nog dikker.
Bij een slechte klepstoter werkt het juist andersom...tikken met koude motor en niet tikken bij warme motor...

    Maar als het dieper in de motor zit (krukas, krukaslager, drijfstang, zuigers etc.) hoe kan het dan dat de tik pas te horen is als de motor op temperatuur is? - 406freakyrico (0), 3 jaar geleden

Hans4040 (310) PRO, 3 jaar geleden

Dat leg ik net uit; als de motor koud is, is de olie dikker dan wanneer de motor warm is.
Dikke (koude) olie vult in eerste begin eventuele speling op, als de olie warm is niet meer en het begint te tikken., kloppen.
Bij tikkende klepstoters werkt het net andersom; koude dikke oile kan de klepstoters niet vullen dus gaan ze tikken en als de olie warm is kan de olie makkelijker de klepstoters vullen en tikken dan niet (meer).
Daarom wordt bij tikkende klepstoters vaak dunnere olie geadviseerd (5w30 of 0w30)

Hans4040 (310) PRO, 3 jaar geleden

En waarom maak je een nieuw account aan onder een andere naam..?

    Is mijn maat Rick met hem sleutel ik aan auto's. Bedankt voor de uitleg we gaan ernaar kijken. Wordt vervolgd. - Tommieboy3literv6 (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum