Peugeot 406 Break 2001: inhouden en stotteren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 6FZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Goedenavond

Ik heb hier al eerder een oproep geplaatst over deze auto.
Ik ben helaas nog niet veel verder gekomen.
Het airco probleem heb ik even los gelaten maar richt me nu even op het stotteren.

Ik heb ondertussen de map sensor vervangen niet of nauwelijks effect.

De foutcodes die naar boven kwamen voor het vervangen van de mapsensor zijn er nu gewoon weer.

Toen ik de auto zojuist uitlas kreeg ik de volgende code naar boven P0325 Knock senor 1 Cirquit mailfunction bank 1 or sensor 1

En P 0410 secondairy air injection system mailfunction

Ik heb de codes gewist en de auto opnieuw gestart en toen stond de eerste code er meteen weer in.

Ik zelf denk dat het in de bobine met bougiekap unit zit. Maar ben daar niet zeker van omdat het een gok van mezelf is.

Het kan natuurlijk simpelweg een kapotte klopsensor zijn maar waarom gaat zo een ding stuk....

Hieronder nog wat fotos van de codes

Ik hoop dat iemand me verder kan en wil helpen.

Groet Laurens

Cabeco

Geplaatst door Cabeco (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

lange-frans (0), 3 jaar geleden

.P0410 vacuum lek ??? zij alle luchtslangen heel ?

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Beste Lange Frans bedankt voor de reactie. Ik heb met remmenreiniger rondgespoten en kon geen verschil in toerental ontdekken. Maar ik kan ze allemaal nog een keertje nakijken bedankt voor de tip

lange-frans (0), 3 jaar geleden

Cabeco ook even kijken of de pomp genoeg lucht blaast ...anders even google secundaire air pomp kan ook verstopt zitten.....schijnt een filter in te zitten.

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

Als je bij draaiende motor voorzichtig op de klopsensor tikt (met een hamertje o.i.d.) moet het toerental gaan veranderen (kan je horen en ook zien op de toerenteller). Bij het ophouden met tikken moet het oorspronkelijke toerental weer door de ECU ingeregeld worden. Bij een defecte klopsensor blijft de ECU een niet juist samengesteld benzine/luchtmengsel aanvoeren. Dit kan dus te arm zijn, waardoor de motor niet optimaal werkt (dus eventueel stottert, inhoudt, afslaat, enz.). Door de onjuiste werking wordt ook de lambdasensor op een verkeerd spoor gezet. De uitlaatgassamenstelling is dus ook niet in orde en dat heeft tot gevolg dat het secundair luchtsysteem (dat alleen onder bepaalde motorbelasting gaat werken) ook van de leg is. Eerst maar zien dat de klopsensor weer normaal gaat werken. En die dingen gaan gewoon stuk; moeten de trillingen van de motor registreren en worden heet.

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Atte
Hoi
Ik heb ondertussen zonder de oude te meten op de wijze die je zegt een nieuwe besteld die komt morgen.
Ik zal kijken of ik het vanavond wel even kan uitproberen dat weet ik tenminste zeker dat ik niet voor niet de nieuwe heb gekocht.
In ieder geval heel erg bedankt voor de goede tip.
Gr Laurens

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

Hallo Laurens,
Let er wel op dat je de klopsensor niet al te vast zet. Meestal gebruiken we daar een momentsleutel voor (waarde ongeveer 20 Nm). Dus je gorilla-act kan je achterwege laten. De klopsensor reageert namelijk op pingelfrequenties uit het motorblok. Zet je hem te vast dan verstoor je zijn programma. Na het monteren de foutcodes wissen, starten en weer uitlezen. Succes.

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Hoi Atte
Bedankt voor de tip 20nm is bijna met de hand erin draaien zonder dopsleutel oid. Maar ik zal voor de zekerheid het even doen met een moment sleutel.
Hij schijnt onder het inlaatspruitstuk te zitten dus ik morgenmiddag direct onder de kruipen. En benieuwd of het dan is opgelost.
Fijne avond en nogmaals bedankt

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Vandaag de auto even op de brug gezet. En er achter gekomen dat deze klopsensor op een lastige plek zit.
Nu is mijn vraag moet ik echt het inlaatspruitstuk in zijn geheel demonteren....of is er nog een truukje waardoor ik hem vanonder er toch uit kan krijgen.

Ik hoor graag
Gr Laurens

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

Bij de Peugeot 406 (en ook de Citroen C5) is de methode als volgt: auto omhoog zetten, de onderste motorbeschermplaat wegnemen, klopsensor lokaliseren, het kabeltje naar de kabelboom opzoeken en deze losnemen uit de kabelboom. Boutje uit de klopsensor draaien en sensor wegnemen. Het monteren gaat dan in omgekeerde volgorde.

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Beste Atte
Het kan best zo zijn dat dit de procedure is zoals hij volgens de fabrikant zou moeten zijn.
Ik denk alleen dat het erg lastig wordt op deze manier ik heb de klopsensor gevonden onder de auto en het kabeltje gezien. Ik heb niet super go go gadget gereedschap maar normaal en ik denk dat het zonder inlaatspruitstuk demonteren bijzonder lastig wordt om de sensor met draad te demonteren.

Maar ik ben geen expert en ik heb het nog niet eerder gedaan vandaar ook dat ik het vroeg.

Gr Laurens

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

Hallo Laurens,
Als je er zeker bij voelt dat je liever het inlaatspruitstuk demonteert, dan houdt niemand je tegen. Let er dan wel op dat de pakkingen er heelhuids vanaf komen. Eventueel kabeltjes die je losneemt kenmerken, zodat je ze op de juiste plaats weer vastzet.
groet, Atte

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Even een update.
Ik heb de klopsensor vervangen en ik heb de foutcodes gewist een week geleden.
Het was wel beter en het is nog steeds zo maar niet weg. Ik heb vandaag opnieuw uitgelezen en de foutcode van de klopsensor stond er weer in.....
Ik heb hem weer gewist en dat leek even te helpen maar het lijkt terug te komen.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer je de auto bijvoorbeeld tot 3000 of 3500 en hij moet dan terug naar stationair dan lijkt het wel of hij niet goed wordt opgevangen zeg maar de motor schudt dan helemaal en daarna pas herstelt hij zich. Ik heb een gebruikte mapsensor gebruikt misschien zit het daarin..... het toerental stationair is echter wel constant hij wiebelt niet zeg maar.

Ik weet nu eigenlijk even niet verder iemand nog suggesties....

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

Ik heb geen idee over wat voor een tester/scanner je beschikt of kunt beschikken. Als de klopsensor een foutcode opslaat is er een storing die zich meer dan 20% van de tijd voordoet. Dat is dan een fout in het verbrandingsproces. Meestal is kloppen het gevolg van een te arm mengsel, vervuilde kleppen en/of bougies, etc. Je zou - mits je over de juiste tester beschikt - de fuel trim kunnen controleren: https://problemcar.nl/columns/storingsdi...

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Beste Atte
Wederom bedankt voor je snelle reactie ik gebruik een autel maxscan vag die is dus eigenlijk voor vag. Maar leest dus wel storingen uit. de fueltrim mode wordt lastig met dat apparaat denk ik zo.
Ik zie dat u een pro bent betekent dit dat u een bij een garagebedrijf werkzaam bent of wellicht zelf een autobedrijf heeft.

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Ook al staat er VAG op jouw scnanner, de manier van communiceren is algemeen (wettelijk verplicht).
Ook het uitlezen van data is algemeen en je zou dus dat ook bij jouw 406 moeten kunnen.

Foutcodes lezen is functie 3. Data (of live data) is functie 1.
De fuel trims (Long Term en Short Term) kun je meestal wel uitlezen.

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Beste Oldford

Ik kan hem ook uitlezen met het apparaat ik twijfelde alleen of ik dat ook met de fuel trim kan. Maar ik ga het gewoon proberen.

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Nou ik heb het geprobeerd maar met het uitleesapparaat dat ik gebruikte gaat het niet.
Wat wel vreemd was dat ik gisteren voor de verandering eens de foutcodes uitlas met een draaiende motor.
Dat oproepen van de foutcode van de klopsensor ging meteen want die was er direct.
Toen ik deze wiste met draaiende motor sloeg deze bijna helemaal af. Hetzelfde dat ik tijdens het rijden ook wel eens had ervaren.
Toen ik de auto daarna een aantal opnieuw uitlas kwam de code niet meer terug. Ik heb er nog niet mee gereden maar het lijkt hoopvol.

Gr Laurens

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Het niet kunnen uitlezen van Fuel trims hoeft niet aan je apparaat te liggen.
Bij die 1e modellen die aan EOBD moesten voldoen had PSA wat erg rare ideeën over hoe het moest.
Bij mijn Saxo kon ik alleen het toerental uitlezen en voor de rest niks. Er zijn meer modellen waar dat zo is.
Dat ligt aan de software van de motorcomputer die geen antwoord wil geven aan het uitleesapparaat.

In deze gevallen heb je dus dealer (of gelijkwaardige) apparatuur nodig voor het uitlezen van data.

Cabeco (0), 3 jaar geleden

Hoi Oldford
Goed dit te weten maar ik zou niet zo 123 een dealer bij mij in de buurt weten die nog uitleesapparatuur heeft voor auto's uit die tijd.... maar goed ik kan het proberen.

Daarnaast kreeg ik een brainwave... ik heb wel eens begrepen dat wanneer de katalysator van een auto stuk is de auto minder vermogen heeft en ook inhoudt kortom de verschijnselen die mijn auto heeft.
Als ik hem in de ochtend start lijkt het een hitteschild te zijn dat ik hoor maar misschien is het wel de kat die los zit en daardoor deze problemen veroorzaakt of is dit lariekoek...

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Elke dealer heeft de mogelijkheid om deze oudere auto uit te lezen en controles uit te voeren/meting gegevens te bekijken m.b.v. PP2000. Als ik het verhaal zo lees, moet je het zoeken in een andere oorzaak waardoor de pingelsensor op tilt slaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.