close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207: Airco uitgevallen

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Airco is plotseling uitgevallen. Druk koelcircuit is in orde. Aircopomp poelie draait netjes mee. Met de hand draaien van de pomp gaat soepel. Magneetspoel komt niet in. Magneetspoel losgekoppeld en weerstand blijkt normaal ( paar ohm), dus oké. Aansturing gecontroleerd op stekker snaar spoel, bij ingeschakelde motor en airco staat hier slechts 4.5 Volt op. Dat zal 12 Volt moeten zijn dus er is geen sturing. Wat kan er aan de hand zijn? Neem aan dat de boordcomputer die 12 Volt aanstuurt. Wat kan er nog zijn waarom dit niet gebeurd?
Zitten er nog beveiligingen of b.v. temperatuursensors die dit kunnen verhinderen? Iemand een idéé

Geplaatst door

conradus (50)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uit laten lezen bij de dealer. Waarschijnlijk storing thermostaat. Dan werkt de airco namelijk ook niet.

hans4074 0
badge

5 jaar

welke thermostaat en waar zit die?
Kan ik dat testen?

conradus 50

5 jaar

Is dat degene die ook de temperatuurmeter op het dashboard aanstuurt?
In dat geval zou die dan een verkeerde temperatuur moeten aangeven of is het een andere temperatuursensor?

conradus 50

5 jaar

Plaats de laatste 8 posities/cijfers van het chassisnummer eens? Het betreft in dat geval een gestuurde thermostaat.

hans4074 0
badge

5 jaar

Gaan we opzoeken. Waar zit die sensor die je aangeeft precies.

conradus 50

5 jaar

Het is 1 geheel...het thermostaathuis met daarin de thermostaat en de aansturing. Alleen de temperatuur sensor is los te vervangen. Het thermostaathuis zit aan de zijkant tegen de cilinderkop. Zwart blok met daarop diverse koelwater slangen aangesloten. Maar kom eerst eens met het chassisnummer. Ik ben er van uit gegaan dat het een zogenaamde EP3 motor is, maar ook het bouwjaar ontbreekt bij de gegevens.

hans4074 0
badge

5 jaar

Chassisnummer eindigend op: 34520570, bouwjaar 2008, benzine, 207, handgeschakeld,

conradus 50

5 jaar

Het betreft inderdaad een EP3, dus met bedoelde thermostaathuis. Hoe je eventueel een meting hieraan uit kunt voeren, weet ik niet. Voor ons is in dit geval de bijbehorende storingscode (en een airco die niet werkt) voldoende om een nieuw thermostaathuis te monteren. Het komt met regelmaat voor.

hans4074 0
badge

5 jaar

Dus het hele thermostaathuis vervangen is dan de enige optie. Maar kan ik de sensor die er op zit niet testen want voor de rest zitten daar toch niet zoveel onderdelen op die niet goed zullen zijn?
Maar ik weet natuurlijk niet welke weerstand die sensor normaliter heeft.

conradus 50

5 jaar

Uit laten lezen en aan de hand daarvan kijken of het thermostaathuis inderdaad de boosdoener is. Vernieuwen is dan de enigste optie. Waardes van deze sensor heb ik helaas niet.

hans4074 0
badge

5 jaar

Ik heb de sensor op het thermostaathuis even losgekoppeld en ohms gemeten, iets van 3.5 k. Lijkt me normaal, in ieder geval niet open. De radiator sloeg bij starten nu direct aan. Laten 'm nu eerst maar eens uitlezen. Want zo komen we niet veel verder. Zou er nu een extra foutcode zijn gegenereerd omdat ik de motor heb gestart met open sensor? Is het verstandig dit te melden als ze gaan uitlezen dat ze niet teveel op de sensor moeten afgaan.

conradus 50

5 jaar

Moeten even wachten om uit te laten lezen. Zal me benieuwen wat daar uit komt.

conradus 50

5 jaar

Uitgelezen, ja het is volgens de diagnose het kachelhuis. Volgens het gekregen servicebulletin is de thermostaat geblokkeerd in geopende stand. Nu zijn er 6 versies van deze kachelhuizen volgens het bulletin. Nu eens kijken welke het dan is. Is het nu zo dat alleen de thermostaat defect is? Kan die dan niet alleen vervangen worden? Of is dat gewoon alleen maar compleet te koop?

conradus 50

5 jaar

Iemand een idee welk thermostaathuis er in de Peugeot 207 zit met chassis nr.VF3WC8FSC34520570
welk onderdeelnummer?

conradus 50

5 jaar

98 109 168 80.

Nu maar hopen dat je me in 1 keer geloofd ;-)

hans4074 0
badge

5 jaar

Vervangen, poeh wat een geklooi daar op die plek. Accu en alles er om heen maar eerst verwijderd. Dan kun je er goed bij en is het verder goed te doen. Kunnen ze bij Peugeot nu niet gewoon een aftapplugje onder in de radiator zetten, zou wel zo gemakkelijk zijn. Boel weer afgevuld en en alles weer teruggeplaatst. En de compressor slaat weer netjes aan. Liep alleen nog tegen een volgend probleem aan. De aansluiting van de bobine van de vierde cilinder was erg vochtig. Die eens losgetrokken, stond de schacht tot bovenin vol met olie. De rest ook maar gecontroleerd, ook de schacht van de eerste cilinder stond halfvol. De afdichtringen van het kleppendeksel zijn ter plaatse van de schachten voor de bougies lek. Dus ook maar een nieuwe pakking plaatsen nu we toch bezig zijn. Iemand nog een advies om dat ineens goed dicht te hebben?

conradus 50

5 jaar

Nieuwe pakking met afdichtringen is genoeg , zou niet met vloeibare pakking gaan zitten knoeien , die rubberen afdichtingen worden na verloop van tijd hard.

Wilde ik ook niet doen, af fabriek komt er toch ook geen vloeibare pakking tussen. Morgen dan maar eens nieuwe pakkingen er tussen.

conradus 50

5 jaar

Alles gereinigd en het kleppendeksel met de nieuwe pakkingen weer geplaatst. Kreeg direct een emissie storing tijdens het starten. Was na drie keer opnieuw starten weer weg. Denk dat er nog een restant olie in de cilinder is terecht gekomen. Die is waarschijnlijk ergens door een sensor opgemerkt. Alles werkt weer prima, de kachel goed warm en de airco lekker koel. Verder vetrouw ik v.w.b. de olielekkage op de nieuwe kleppendeksel pakking. Kan op slot wat mij betreft.

conradus 50

5 jaar

Verdorie nog aan toe! Motor liep goed en nu ineens hakkelen en stoten en emissie storing. Hehe toch nog niet helemaal in orde. Zoals jullie hebben gelezen stonden de ruimtes boven twee bougies vol met olie vanwege lekkende pakking van het kleppendeksel. Dat is verholpen, de bobines en bougies gereinigd en daarna teruggeplaatst. De eerste start verliep wat met een hakkelende motor en een emissie storing. Paar keer opnieuw gestart en toen liep die goed en was ook de emissiestoring weg. 30 km mee gereden niets aan de hand. Na 5 uur weer gestart en meteen slecht lopen en geen kracht meer, weer emissiestoring. Nog thuis gekomen en op de oprit blijft de fan maar draaien. Iemand een idee?

conradus 50

5 jaar

Wel met juiste moment alles teruggeschroefd? Verder is schoonmaken leuk, maar als je bobine zo flink in de olie staat dat de stekker vochtig is, vraag ik me af of die na schoonmaken nog goed werkt.

Had bij mijn 1.6 een gescheurde bobine na vervangen klepdekselpakking, had garage zo teruggezet. Liep op zich redelijk, maar zo nu en dan misfires. Kwam er pas achter toen ik de bougie er niet uit kreeg omdat er nog een stuk rubber omheen zat.

JGC 170

5 jaar

Heb er voor de zekerheid maar nieuwe bougies in gezet. Netjes aangedraaid met juiste koppel. De oude zagen er ook niet meer zo goed uit. Een penbobine bleek toch nog wat nat van de olie, blijkbaar toch nog wat olie in de schacht waarin de bougie is aangesloten. Dat ook nog allemaal eens goed schoon en droog gemaakt. Bobines teruggeplaatst en aangesloten. Startte prima, geen overslagen meer. Gisteren 100 km storingsvrij.

conradus 50

5 jaar

Alles weer perfect, na vervanging thermostaathuis weer werkende airco. Lekkage bougieruimte verholpen met nieuw kleppendeksel pakking. Sluiten kan wat mij betreft.

conradus 50

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.