Distr. riem vernieuwd filter enz. vernieuw. na enige tijd de bovenstaande fout code. Wat kan dit zijn en kan ik zelf de fout codes wissen? waar zit de diagnose stekker? Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Anton,
De term '' antie vervuilingsysteem defekt '' op het multiefunctionele scherm wil zeggen dat het emissie regelsysteem van de motor niet meer goed werkt. Het is een algemene term en het is niet een specifieke foutcode. Om de specifieke foutcode te weten te komen moet je hem uitlezen met diagnose apparatuur. Zelf de fout wissen zonder diagnose apparatuur is heel soms mogelijk door de accu tijdelijk los te nemen maar dan heb je niets gerepareert dus zal de melding binnen afzienbare tijd weer terug komen. De diagnose stekker zit in het bakje tussen de voorstoelen onder de armsteun en onder de cassettehouder helemaal onderin.
Brandde het motordiagnose lampje ook ?
Als er pas aan de auto gewerkt bijv,vervangen van de db riem kan het er mee te maken maar dan moet je beginnen met de auto uit te lezen.
PT nieker
Het mm lampje brand ook. Uitgelezen foutcode's zijn p0234 en p0238 Fouten gewis en tot nu toe geen fout meldingen meer. Eerlijkheid halve dien ik nog te vermelden dat ik gisteren lv het stadslichtlampje heb vervangen en hiervoor de accu heb gedemonteerd er is toen heel eventjes sluiting geweest. Of dit er iets mee te maken heeft? Proefrit gemaakt en als ik vermogen vraag begint het mm lampje weer te branden en heeft de motor geen vermogen meer. Weer uitgelezen en nu verschijnt er de fout melding p0238. Na contr. van brandstofslangen en vacuumslangen nogmaals foutcode gewis maar zodra motor vermogen moet leveren gaat het mm lampje weer branden maar nu verschijn er de fout code p0234 ook na herhaald wissen.
EOBD uitgelezen? dan:
Is P0238 bij deze auto vaak een brandstofdruk fout. (doordat je het brandstoffilter vervangen hebt misschien?)
Die P0234 is iets met de turbodruk.(misschien oude fout?)
Om verder problemen in de toekomst te voorkomen:
Niet zomaar even de accu los nemen en weer aansluiten bij dit soort auto's.
De ontluchtingsprocedure volgen, en geen kortsluiting maken natuurlijk:)
Brandstoffilter en slangen controleren?
Nog niet goed? dan uit laten lezen met Peugeotsoft, krijg je wel andere fouten te zien denk ik.
Oiram
De turbodruksensor zit wel heel erg dicht bij de accu, kijk eens goed of je die per ongelijk niet geraakt hebt waardoor de stekker of het slangetje er niet meer goed op zit.
P0234 is turbodruk te hoog ten opzichte van de richtwaarde. De turbo regeling werk niet goed meer. Dit is een vacuumsysteem. Dus alle slangetjes controleren , zijn er per ongelijk geen slangetjes afgevallen of gebroken tijdens de beurt?. (de vacuum elektroklepklepjes zitten o.a. ook achterop het luchtfilter en tegen het schutbord)
P0238 bediening elektroklep turbo regeling kortsluiting met plus, heeft dus ook met de turbo regeling te maken
Verder gaat het membraam van de swirlklep nog wel eens lek. (Probeer de zoekfunctie eens en komt wel wat voor de dag). Je hebt dan vacuum lekkage en dan wordt de turbo niet voldoende terug geregeld,het gevolg is dan een te hoge turbodruk ! Met als gevolg de motor elektronica ingrijpt en op de veilige modus gaat, je hebt dan bijna geen vermogen meer.
De vacuumslang van de turbo controleren op aanwezigheid van olie, je zou de eerste niet zijn die een turbo vervangt omdat het slangetje wat hem bedient verstopt zit door olie.
Ik test meestal alle vacuummembramen met een vacuumpompje op lekkage om gewoon ook daar alles uit te sluiten. (ook het membraam op de turbo !)
verder kan een te traag reagerende elektrovacuumklep ook voor dit fenomeen zorgen, dat is echter wat lastiger te testen, je moet dan het aanwezige vacuum voor en na de klep meten en weten hoeveel procent hij aangestuurd wordt. Met de test app.kan je dat mooi zien dus ik heb makkelijk praten natuurlijk !!
Afijn, genoeg informatie voorlopig denk ik
Succes,
PT nieker
peugeottechnieker
Helemaal gelijk, ik zat te kijken bij P0230 en dat was niet goed van mij dus.
Maar ja ik had vandaag al weer zoveel codes gezien:)
Oiram
okay oiram, ik ga nu even de print van de wasdroger van moeders solderen, dae weer eens wat anders dan foutcodes !!
Bedankt voor de informatie. Brandstoffilter nogmaals, vervangen dit was het ook niet. Bij peugeot dealer geweest uitlaten lezen en hier kwam ook uit dat de tutbo druk niet in orde was. Samen met chef werkplaat alle slangetjes e.d. gecontr. Kreeg advies mee om nogmaals de timing van distr. riem te contr. Dit ook gedaan maar dit was goed. Alle vacuumslangen gecontroleerd de brede vacuumdoos tegen het schutboard weggehaald en toen zag ik dat een vacuumslang van een elektroklep niet goed erop zat. Dit verholpen en alles was oke. Nogmaals bedankt voor de tips.
Mooi, das weer een problemcar minder !!!
PT nieker
Goede morgen dan eindelijk een peugeot guru gevonden !
Ik heb eerder een probleem aangemeld betreffende de melding , anti vervuilingseenheid werkt onvoldoende.
Wat voor invloed zou de gebruikte olie kunnen hebben op deze melding?
Te meer omdat nu de hele rits van sensoren op dat blok zijn nagelopen, de bobine en bougies zijn geinspecteerd, beide sensoren voor en achter de kat zitten nog netjes aangesloten en er rammelt niets. Toch is die uitlaat vind ik behoorlijk zwart.
de bougies daarintegen zien er netjes uit, motor loopt goed, start goed, en ik kan als ik dat wil vlot optrekken.
Luchtfilter is schoon, alle slangetjes doorvoeren stekers ed zit allemaal goed.
Kan het dan een hardnekkige melding zijn vast zit in dat management systeem ?
En hoe kom ik er achter welke foutmeldingen van belang zijn ? Want ik heb door eerdere ervaringen niet echt veel vetrouwen in de garage.
Groeten Bigfoot
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar