close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: antivervuilingssysteem defect

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb een Peugeot 406 uit 2003 op benzine met 227.000 km op de teller.
De laatste tijd gaat steeds vaker een 'motor'lampje op het dashbord branden, dan wel knipperen, en krijg de melding: antivervuilingssysteem defect.
Ik kan wel verdere rijden, maar nu ook al 2 x gehad dat de auto gewoon niet verder wil, verschrikkelijk gaat stotteren en er totaal geen power meer in zit. Kom gewoon niet vooruit.
Motor afgezet en opnieuw gestart en dan loopt ie wel weer. Lampje brandt de laatste tijd steeds regelmatiger.
2 jaar geleden dit voor de eerste keer gehad op vakantie in Luxemburg en daar werd me verteld dat ik voortaan synthetische olie op dit type Peugeot moest doen. Dit is toen gebeurd en het ging daarna vrij lange tijd goed, maar het lampje gaat de laatste tijd steeds vaker branden.
Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

Geplaatst door

Breakie (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou je zyult de wagen eerst moetenb laten uitlezen lijkt mij iets m,et je egr of dergelijke.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

De auto is uitgelezen maar daar kwam niet veel uit kennelijk, misschien ook vanwege het feit dat het lampje niet continu brandt?? Heb zojuist even 'gegoogeld' op dit probleem en daar kwam inderdaad meerdere keren de EGR naar voren. We zullen dat ding eens opzoeken deze week en daar naar kijken of er iets mis is.

Breakie 0

13 jaar

Even kijken of je de EGR bij deze auto volledig mag afsluiten, dus dicht plaatje eronder..EGR zijn ondingen. ook weer van die moderne fratsen voor het "milieu" meestal als lampje gaat branden slaat ie wel een foutcode op in jou geval dus niet.
Lamdawaarde verkeerd ( lees foute uitstoot in de uitlaatgassen) dan meld ie dit door te gaan branden ..das een simpele uitleg, zit nog veel meer achter maar dat komt er dan wel uit bij het uitlezen.
Dus EGR controleren, dan Lamdasonde ..een slecht functionerende EGR doet gekke dingen met een motor.
Mss is je hele inlaattraject wel vervuild hierdoor inmiddels

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Knipperende foutlamp tijdens het rijden betekent dat de motor-computer een zogenaamde "misfire" herkent.
Dat is een ontbrekende ontsteking waardoor er onverbrande benzine in de katalysator komt en deze kan beschadigen.
De bedoeling is dan dat je de motor uitzet, of op zijn minst iets doet om het knipperen te stoppen - zoals gas loslaten.
Dat je geen power meer hebt komt omdat de motor-computer de injector van de betrokken cylinder uitschakelt om meer schade te voorkomen.

Kan een probleem zijn met een bougi/bobine, maar kan ook een mengsel fout zijn.
Mengsel fouten zijn eenvoudig te constateren - men moet dan de zogenaamde "Fuel Trim" uitlezen. Wijkt die veel af van 0 dan is er een probleem.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Ik weet niet wie er uitgelezen heeft, maar misschien een ander proberen?

oldford 0
badge

13 jaar

Met een 406 2.0 uit 2003 ook misfire meldingen gehad en ook de katalysator melding.
Na tanken van V-power geheel niet teruggekomen.

Ook bij een 607 3.0 V6 een melding uitgelezen dat een kataysator / anti polition niet optimaal werkt.
Bij resetten van de melding kwam deze steeds bijna gelijk weer terug.
Ook hier is de melding al meer dan 500 km verdwenen na tanken van V-power.

Magisch spul dat V-power.
Gezien de prijs hoop ik dat eens in de x tijd V-power tanken volstaat.

PS
De 406 heeft nog wel steeds last van schudden als deze koud is, dit is waarschijnlijk te verhelpen met dunne olie. (0W30)
Schijnt een 2.0 kwaal te zijn.

607 3.0V6 0

13 jaar

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.
We zijn al een stuk wijzer geworden en gaan hier deze week mee aan het werk.
Hopelijk levert het iets op.
Ik laat het weten.

Breakie 0

13 jaar

Vorige week het EGR klepje afgesloten en tot dusver de melding niet weer gehad.
Ik vind wel dat de auto nu wat onregelmatiger loopt, hij 'stottert' een beetje. Tis niet heel erg, maar het valt me deze week wel op.

Breakie 0

13 jaar

V-power is niet magisch.. er zit alleen een kleine toevoeging door die het brandstofsysteem wat reinigt gedurende lang gebruik.
Vergelijkbaar met een dope die je in de tank gooit.
Het kan zeker geen kwaad en op de lange duur heeft het zeker positief gevolg.
Maar het is geen wondermiddel van hup je gooit het in de tank en je hebt resultaat, die middelen bestaan niet.
Het zijn slechts hulpmiddelen en vooral goed goed voor de fabrikanten die gebruikmaken van de onwetende automobilist.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Testen hebben uitgewezen dat V-power niets bijdraagt aan een schonere motor.
Het enige wat lekker opschoond is uw beurs........

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

De EGR zit toch, als je van voren kijkt, rechts, aan de bovenzijde van de motor bij een 1.8 16V ?
Ik heb nu de tweede 406 en bij beiden heb ik gemiddeld 1x per jaar gehad dat het motormanagement-lampje ging branden. Het bleef continue branden.
De eerste keren heb ik het laten uitlezen. Bleek steeds de EGR te zijn.
Ik heb de EGR uit elkaar gehaald. De kleine openingen bleken totaal verstopt te zijn door koolaanslag. Ik heb alle aanslag verwijderd, ook op de pakkingen.
Daarna gereset. Alles weer OK.
Bij de huidige 406 met EW-motor is resetten niet eens nodig. Na monteren en aanzetten van de motor was de melding verdwenen en de motor draait perfect.

royp 0

13 jaar

Ik heb de tests over V power niet gezien maar ik geloof paul meteen dat het weinig tot niets doet voor een schonere motor.
Er schijnt iets meer rendement in te zitten dan met standaardbenzine maar om daarvoor nou dat spul te gaan tanken?

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.