Peugeot 206: Auto stottert tussen 1800 - 2300 toeren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn 206, 1.4L 75pk, 2006.

Wanneer ik weinig gas geef tijdens het rijden stottert mijn auto. Dit doet hij in elke versnelling. Dit gebeurt echter niet altijd. Het kan dus zo zijn dat ik 100 kilometer kan rijden met weinig gestotter, terwijl het de andere keer zo kan zijn dat hij constant stottert. Ook kan het voorkomen dat de auto stottert en deze vervolgens uitvalt. Hierna gaat vervolgens het oranje motorlampje branden. Daarnaast heb ik 1x gehad dat mijn gehele motor onder het rijden uitviel (snelheid: 15km/u) en alleen de lampen en radio het nog deed (op de accu)

Ik heb de auto hierna naar een Peugeot dealer gebracht. De storing die hieruit naar voren kwam had te maken met het gasklephuis. Nu hebben ze deze al een aantal keer schoongemaakt, maar het gestotter blijft. Vervolgens had ik weinig vertrouwen dat mijn auto hier gemaakt zou worden, dus ben ik naar een universele garage gegaan. Ook hier hebben ze het gasklephuis schoongemaakt. Daarnaast had men het idee dat het misschien aan de lambda sensor zou kunnen liggen. Mocht dit het geval zijn, zou de auto altijd tussen dit toerental moeten stotteren en dat doet hij dus niet.

Tevens heeft mijn auto 2 weken geleden een grote beurt gehad en zijn de distributieriem en koppakking vervangen.

Nu was mijn vraag of er iemand is die dit probleem ook wel eens heeft gehad, of wie weet waaraan dit kan ligt?
Mochten er meer gegevens nodig zijn, dan zal ik deze opvragen en hier ook plaatsen.

Met vriendelijke groeten,
Daan

znight

Geplaatst door znight (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

firedriver (80), 11 jaar geleden

Zou toch maar terug naar die garage gaan, kopakkingmontage, distributie, hij moet dat maar tegoei alles nakijken, volgens mij onsteking, kijk wanneer de motor op zjn BDP staat, of de verdeelvinger juist overeen komt met de eerste cilinder in de verdeelkap zelf, deze moet zeer juist staan, het is maar mijn idéé, kan ook aan iets anders liggen.
Gr.
Jantje
Had toevalling een Golf 1 met dezelfde probleem, positie verdeelvinger.

harry4203 (650) PRO, 11 jaar geleden

misschien moeten we eerst eens weten of de auto deze klacht voor die reparaties ook al had. kan goed zijn dat er nu een bobine of een injector aan het stuk gaan zijn(uitlezen) jantje, de meeste verdelerkappen waaren in 2006 wel verdwenen hoor.

306 cabrio (0) PRO, 11 jaar geleden

Deze auto heeft geen verdeelkap..........

firedriver (80), 11 jaar geleden

Dag 306 cabrio,
Hoe verkrijgt men dan de verdeling van de ontsteking, ik leer ook alle dagen iets bij, maar ja, tegenwoordig met die elektronica, ben nog van de ouwe stempel.
Wat wilt ge, als ik nog met een oude 24 jarige Alfa 75 rijdt, op gebied van Peugeot heb ik heel weinig ervaring,
Tegenwoordig is het niets anders dan het laten uitlezen, waar blijf die goeie oude tijd, dan gaan we maar met de tijd mee hé.

Gr.
Jantje

Peugeot604 (0) PRO, 11 jaar geleden

tegenwoordig heeft elke bougie zijn eigen bobinespoel, vaak gecombineerd in één bobineblok.
de computer stuurt dan de juiste bobine aan, door gebruik te maken van signalen van de krukaspositiesensor. zo weet hij welke cylinder waar staat en welke bobine aangestuurd moet worden.

voordeel is een stuk minder bewegende delen en geen bougiekabels meer omdat het bobineblok vaak direct bovenop de bougies gemonteerd zit.

firedriver (80), 11 jaar geleden

Dank u, Peugeot604
Nu weet ik tenminste iets meer.
Gr.
Jantje

znight (0), 11 jaar geleden

@ Firedriver. Bedankt voor je reactie. Ik lees verder naar onder dat dit het niet kan zijn waardoor ik verder ga kijken naar oplossignen.
@ harry4203. De problemen heeft de auto al sinds dat ik hem heb gekocht. (2e hands) Dit is nu zo'n jaar geleden. Ik heb er een geruime tijd weinig tot geen last van gehad. De laatste 2 a 3 maanden heb ik er echter steeds meer last van waardoor ik mijn probleem ook meld.

simonpiet (0), 11 jaar geleden

Laat je dynamo maar eens doormeten, het kan ook de spanningsregelaar zijn

go-tje (0), 11 jaar geleden

Je schrijft 1:
"Ook kan het voorkomen dat de auto stottert en deze vervolgens uitvalt. Hierna gaat vervolgens het oranje motorlampje branden."

Je schrijft ook 2:
"Daarnaast heb ik 1x gehad dat mijn gehele motor onder het rijden uitviel (snelheid: 15km/u)..."

Blijkbaar betekent "uitvalt" onder 1 dat niet de hele motor uitvalt, maar wat valt daar dan precies uit?

"Stotteren van de motor" betekent waarschijnlijk dat de ecu wanhopig bezig is om de brandstoftoevoer zo te regelen dat het lambdavoltage rond de 4.5 volt pendelt. Maar op een of andere manier klopt de benodigde hoeveelheid brandstof die de ecu berekent niet. Als de ecu dit op tijd herkent, dan gaat de motor in noodloop waarbij het motorstoringslampje gaat branden. Maar eventueel kan de motor ook afslaan als er even te weinig brandstof is.

Treedt het stotteren ook op wanneer je niet rijdt? ( Stationair en op toeren? ) Als het stotteren dan ook optreedt zou je onder die omstandigheid de "live data" van alle sensoren, waarmee de ecu de benodigde brandstof berekent, moeten uitlezen om te zien van welke sensor de ecu een verkeerd signaal binnenkrijgt. Het kan dan de sensor zijn, maar ook een draadbreuk of een slecht contact. Zonder meer de lambdasensor aanwijzen heeft geen zin; het kan elke sensor zijn.

Blijkbaar heeft de peugeotgarage de storingscode al uitgelezen op grond waarvan ze het gasklephuis als schuldige aanwezen. Wat was die storingscode?

znight (0), 11 jaar geleden

@go-tje
Je hebt gelijk. Ik heb 2 verschillende dingen gehad.
1: De auto stottert en vervolgens heb ik geen vermogen meer. Kan het gaspedaal wel indrukken, dan blijft de toerenteller met moeite om 2500 rmp en daalt dan. Vervolgens zet ik de motor uit en start hem na een tijdje opnieuw. Dan is het oranje motorlichtje aan.

2: In dit geval viel de gehele motor uit. Had geen remmen meer, geen stuurbekrachtiging, niks. Het enige wat het nog deed, waren de lichten en de radio. (via de accu denk ik)

Heb op dit moment de auto bij een garage staan waarin ze denken dat het mijn ECU is die problemen geeft. Heb deze nu ook opgestuurd en hoop binnenkort meer te weten.

go-tje (0), 11 jaar geleden

Jammer dat je geen foutcode hebt. Omdat het motorstoringslampje heeft gebrand, zou die in de computer ontstaan moeten zijn. De garage heeft die waarschijnlijk uit de computer uitgelezen. Deze code geeft een belangrijke aanwijzing in welke richting naar de oorzaak van de storing gezocht moet worden.

Nu maar even afwachten dus ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.