Peugeot 206: Motor slaat af bij hevige regenval

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Tijdens hevige regenval in de zomer en recent vlak voor de kerst sloeg de motor af. Het gebeurde bij heftige regen en bij rijden door grote regenplas. Stoom onder de motorkap en motor sloeg uit. Daarna 15 minuten gewacht en kon de eerste 500 m stotterend rijden daarna geen problemen meer.
Deze Peugeot heeft geen motorplaat. Gisteren op goed geluk een motorplaat besteld. Zou dit het probleem oplossen of zijn er andere oorzaken aan te wijzen ?

CarinaE

Geplaatst door CarinaE (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1645) PRO, 11 jaar geleden

Motorplaat kan nooit geen kwaad , er zal water op een plek spatten , waar elektronica zit.
Dynamo , ontsteking enz.
Andere oplossing , lullig misschien , om de plassen heen rijden !?

CarinaE (0), 11 jaar geleden

Hallo Kaleido1. Ik hoop dat de motorplaat de oplossing is. De laatste keer overigens reed ik op de snelweg, door spoorvorming had ik aquaplanning. Dus om de plas heenrijden is geen optie als er overal plassen op de weg staan. Was trouwens erg vervelend en gelukkig goed afgelopen.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

controleer tevens of je resonatiebox (zit onder de luchtfilterhuis)
of daar in de bocht gaten geboord zijn van 6-8mm groot
er moeten meerdere zitten
door zwaar regenval kan hier juist water ophopen en in zulke gevallen de motor in gezogen worden
gevolg uitvallen en slecht lopen bij opnieuw starten
gaten in boren is dan de oplossing (afwatering gaten zodat water eruit kan op die plek)

tevens laatste acht van chassisnummer zodat we kunnen kijken of bij peugeot meer bekend is

CarinaE (0), 11 jaar geleden

Hallo werner,

Volgens het kentekenbewijs zijn de laaste 8 cijfers van het identificatienummer 41469746

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Die paar keer dat wij in de garage te maken gehad hebben met water in de resonantiekamer omdat er geen gaten aangebracht waren, was het ook gelijk gedaan met aanslaan van de motor. Er staat dan zoveel water in dit U-vormige gedeelte van het inlaat-traject dat er geen lucht meer aangezogen kan/kon worden, m.a.w. controle van het inlaat-traject is zeker aan te raden, maar als de modificatie (= o.a. die gaten boren in het onderste deel van aanzuiging) nog niet is uitgevoerd, dan had het daar verzamelde water inmiddels al zo hoog in de U vorm moeten staan, dat aanslaan niet meer zou lukken. Eerste controle is simpel: draai de 4 schroeven van het luchtfilterdeksel (tussen front en accu) even los, en licht het deksel op. Je ziet dan het luchtfilter gelijk zitten. Pak het luchtfilter eruit en je ziet het gelijk......als er water aangezogen is, dan is zowel het luchtfilter als het huis zeiknat van het water. Zo ja, dan de oorzaak localiseren = het gehele inlaat-traject (laten) controleren.

Bovenstaande betreft uiteraard het originele inlaatsysteem, dus niet "versleuteld"

CarinaE (0), 11 jaar geleden

Het luchtfilterhuis en luchtfilter was inderdaad nat en onderin ( U-buis) zag ik nog waterstaan.
Zal onderin een aantal gaten rond 8-10 mm boren.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Maak de gaten nu niet te groot, want dat kunnen dan ook weer aanzuigpunten gaan worden! En uiteraard een droog (nieuw) luchtfilter monteren. Verder moeten er voor de door peugeot voorgeschreven modificatie nog een paar zaken uitgevoerd worden, zoals een kunststof plaatje tussen koplamp L en spatbord rand aanbrengen en een kitnaad aanbrengen, c.q. verlengen. Verder zou ik zeker het eerste deel van de luchtinlaat controleren. De ingang zit Lv vooraan in de wielkuip. Deze ingang hoort horizontaal naar achteren te wijzen, maar het komt wel eens voor dat dit los ligt doordat dit deel uit z'n klemmetjes is geschoten en daardoor omhoog gaat staan = waterhappertje. Het water wat dan via de spatbordgoot tussen spatbord en motorkap naar voren loopt, dus richting koplamp, loopt dan tussen spatbord en koplamp zo naar beneden, de luchtinlaat in. Daar hoort dus ook dat kunststof plaatje te zitten.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

heb op chassisnummer de info flash bekeken
dacht eerst dat wat hans4074 schreef niet meer in stond maar bij deze staat het daadwerkelijk allemaal in (versie 0 van 2000)
nieuwere versie gaan alleen over 3gaten boren
tevens peugeot zegt 3x een gat boren van 4mm

CarinaE (0), 11 jaar geleden

Verder zou ik zeker het eerste deel van de luchtinlaat controleren. De ingang zit Lv vooraan in de wielkuip.
Bedoel je hiermee het luikje in de wielkast in het verlengde van de linkervoorband en hoe kan ik dit openen ?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

volgens mij bedoel je de luikje van de knipperlicht om deze makkelijk te vervangen

mijn advies boor eerst de gaten in de bocht zodat het water weg kan
en kijk daarna hoe vochtig de luchtfilter wordt na een rit
dit moet je hoe dan ook toch doen
ivm vocht de filter nat maakt en papier dan gaat hangen/los laten
met gevolgen die er bij zitten

CarinaE (0), 11 jaar geleden

Morgen ga ik de gaatjes boren en een nieuw luchtfilter plaatsen. Als de motorplaat deze week wordt geleverd kan ik hem nog aanbrengen. Daarna even een grote regenbui afwachten en testen. Resultaat hiervan zal ik hieronder plaatsen.
Bedankt voor alle adviezen.

CarinaE (0), 11 jaar geleden

Vorige maand een bodembeschermingsplaat gekocht. Deze past jammer genoeg niet en viel ook niet te vermaken.
Gaatjes heb ik er inmiddels ingeboord. tot nu toe nog geen grote regenbui gehasd om te kunnen testen.
Ik hou jullie op de hoogte.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.