Peugeot 406: BBC Top Gear Survey 2005

Bouwjaar: 2001

Als je naar de uitkomsten van dit (grootste) onafhankelijke onderzoek kijkt (nu te lezen in het decembernummer van het blad TopGear Magazine) krijg je als bezitter van en franse auto toch het gevoel dat je nog heel wat te wachten staat. Vier van de vijf laagst scorende auto's zijn frans. Van de slechts scorende twintig zijn er elf van franse makelij... Peugeot scoort in de fabrikantenklassering als slechtste. Ook de 406 die ik zelf rijd scoort slecht (een 307 zelfs dramatisch!). Wat is dit toch? Ik rijd met veel genoegen in mijn Peugeot en vind dit afgezien van wat probleempjes in het begin een heerlijke reisauto. Moeten we dit soort onderzoeken serieus nemen en maar nooit meer franse wagens kopen of alles met een korreltje zout nemen.......?

pha

Geplaatst door pha (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Kets_One (0), 18 jaar geleden

Laten we het er maar op houden dat dit een beetje Britse trots is. Toegeven dat een Franse auto toch niet zo verkeerd is kunnen ze blijkbaar niet uit hun strot krijgen... :)

PS: Zelf rij ik al een aantal jaren naar volle tevredenheid in mijn 406 1.8 ST uit 1999.

pha (0), 18 jaar geleden

Tja, ik rijd inmiddels ook naar volle teveredenheid in de tweede Franse auto op rij. Maar het onderzoek is onafhankelijk en bovendien scoren de franse merken ook in bijvoorbeeld de 'Autoweek tevredenheidstrofee' vrij slecht.....

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Toch zijn 206 en 307 best verkochte auto geweest, is toch niet voor niets..........

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

ik rij zelf al 2 jaar naar alle tevredenheid in een peug 306 break. van het laatste model.(bj 2000).

en inderdaad, aleen de normale onderhoudskosten zoals olie, banden, remmen en een stukje uitlaat mag ik niet klagen.

ook de mijne mankeert weleens eens iets aan zoals een rammeltje of iets dergelijks, maar welke auto niet?????

het is mijn eerste peug, maar als de 307 net zo goed is als de 306 (wat ik betwijfel als ik hoor hoeveel trammelant bekenden met zo'n ding hebben) gaat mijn 306 binnekort vervangen worden voor een 307.

ivo4682 (0), 18 jaar geleden

die britte weten niet waar ze over praten zelf maken ze ook rommel

pha (0), 18 jaar geleden

Vooropgesteld dat mijn persoonlijke ervaringen met franse auto's louter positief zijn vind ik de meeste van de reacties hier wat kort door de bocht. Beide onderzoeken zijn onafhankelijk en tonen hetzelfde beeld. (zowel brits als nl onderzoek) Vooral op gebied van betrouwbaarheid en afwerking scoren de fransen (veel) slechter dan gemiddeld.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Niet alleen het britse onderzoek heeft deze uitkomst, ook in nederland en duitsland had het dezelfde uitslag.
De peugeot 406 is wel een uitzondering op de regel.
Sterke modellenserie.
Maar als je kijkt naar de 307 ,c5 en de renault laguna dan word je echt niet vrolijk.
De franse autos waren vroeger elektrisch al niet sterk, maar met de toenemende elektronika hebben ze echt een zware dobber.
Ik denk dat als ze op dat gebied niet snel verbeteringen laten zien dat ze echt in de problemen komen.
Sommige modellen zijn echt een ramp.
De laguna is hier een goed voorbeeld van.
Ik ken mensen in mijn omgeving die al blij zijn als ze 3 weken zonder problemen rijden.
En bij een dealer hoeven ze niet meer aan te komen want die weet het ook niet meer.
En met het steeds verder toenemende consumentenrecht krijgen deze merken het echt moeilijk.
Je kunt een klant niet opzadelen met de meest uiteen lopende storingen.
Het zijn prachtige autos om te zien daar hebben ze de meeste klanten door.
En het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende dient zich alweer aan.
Dat is wat ik zie in mijn omgeving.
Dus die uitkomst in dit soort onderzoeken verbaast mij niets.

pha (0), 18 jaar geleden

Ik heb weleens gehoord dat de Franse auto's niet genoeg uitontwikkeld zijn en als het ware rijdende prototypes zijn. Meestal zijn ook de gefacelifte versies beter dan de nieuwe types. De betrouwbaarheid van de Japanse auto's komt mede doordat auto's vaak al een poos in Azië rondrijden alvorens naar Europa te komen, eventuele kinderziekten zijn er dan al uit. Nadeel van de Jappanners was vaak het design maar hier boeken ze enorme voruitgang. De toenemende electronica lijk idd het grootste probleem voor de Europese fabrikanten. Ook bij Duitse merken begint dit zo langzaam aan een crime te worden. Denk aan de E-klasse. Collega's van mij rijden Touareg en A4 en hebben ook beide veelvuldig storingen op electronicagebied.

RAH (0), 18 jaar geleden

Geen idee wie dat onderzoek heeft gedaan, maar mij hebben ze niets gevraagd. Ik heb tot nu toe gereden in een 309 1.6 SR, 605 3.0 SR, Honda Civic Coupé 1.5 LSi, 406 1.8 SR Phase I en nu een 406 1.8 ST Phase II. Behoudens normale slijtage onderdelen geen problemen gehad. Ik denk dat een groot deel van de storingen door de berijder worden veroorzaakt. Rustig en normaal rijden, wagen goed op temperatuur laten komen dat zijn dingen die je tegenwoordig niet meer dagelijks ziet. Of alle storingen zijn in mijn auto's al verholpen tegen de tijd dat ik ze koop.

schol (0), 18 jaar geleden

Ik heb begin dit jaar een 306 break 1.9D 1999 gekocht met 6 mnd bovag garantie.
Ik weet wel dat de verkoper de auto het liefst met de handel had meegegeven omdat de gemaakte kosten voor het in orde zetten en de 6 mnd garantie bijna 2/3 van de verkoop prijs bedroegen.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Waauw als ik zo lees heb ik weinig vertrouwen in om geld te sparen voor toekomstige Franse auto-:(.

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Niet zo negatief, Kim. Geen enkele auto is perfect behalve Toyota en Lexus, maar die zien er niet uit........

ak73 (0), 18 jaar geleden

Haha zo bedoel ik het niet, Peugeot is mijn eerste beginnersauto. Ik was van plan om geld te sparen voor nieuwe Peugeot-:). Alleen iedereen heeft er over dat Peugeot zo slecht is-:(. Ik heb niet zoveel verstand van auto's-:(.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

ze kunnen er dan wel niet uitzien! maar ze zijn wel af.... ;)

paul,

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Waarom rijdt dan niet de hele wereld in een Toyota???

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

op het algemeen worden ze net als honda te duur aangeboden / op de markt gezet...

overgens de hele wereld rijdt ook niet in een peu.. opel,vw,renault zijn de koplopers...

paul,

pha (0), 18 jaar geleden

Nou nou nou, alle vooroordelen komen wel weer aan het licht als ik dit zo lees. Let wel dat de beide onderzoeken waarbij het hier om gaat niet alleen over kwaliteit en betrouwbaarheid gaan. Het gaat om tevredenheid en dat heeft alles te maken met de eigenschappen van de auto maaar ook de dealerorganisatie enz. De scores van de 406 bijvoorbeeld waren een jaar of twee geleden nog vrij goed. Maar je ziet het nu achteruit hollen. In dit geval heeft dat bijvoorbeeld te maken met het design dat men twee jaar geleden nog als heel goed waardeerde maar nu als heel slecht (gedateerd). Maar goed, iedereen weet nu wel dat Jappanners wat betrouwbaarheid betreft vooralsnog onovertroffen zijn. Verder is het een misverstand dat Franse wagens onbetrouwbaar zijn. Uit diverse onderzoeken scoren ze op gebied van (uitsluitend) betrouwbaarheid gemiddels genomen beter dan de Duitse merken. Mijn persoonlijke ervaring is dat Franse wagens doorgaans wat slechter tegen een ruwe rijstijl opgewassen zijn. Als je er echter normaal mee rijdt heb je er een bijzonder fijn sturende, comfortabele en bovendien mooie auto aan.

Santa (0), 18 jaar geleden

Overal duikt het zeer hardnekkige MISVERSTAND weer op: De auto's van Peugeot worden zo goed verkocht DUS zal het commentaar wel onjuist zijn! Nou, koop lekker zo'n 206 of 307 en verheug je in rammeltjes, piepjes en kraakjes en ergernissen van electrische aard. Tel daarbij de typisch franse houding van het dealernetwerk bij op en je hebt het antwoord op de vraag: waar komt dat gezegde "iets met de franse slag doen" toch vandaan?? Stellen dat klanten ONTEVREDEN worden vanwege het DESIGN is natuurlijk gewoon geratel uit de franse versnellingsbak! Als je het model van je auto te oud vindt, koop je een andere. Heeft niets met TEVREDENHEID uit te staan. En die jongens van Top Gear zijn ook echt niet te beroerd om engelse auto's af te kraken. Hun testen en meningen heb ik stukken hoger dan die door importeurs GESPONSORDE en op tv vertoonde test verslagjes van personen die zich hier in nederland de "auto-pers" noemt......

Santa (0), 18 jaar geleden

De E-Kadett verkocht toendertijd ook heel goed. Hij roestte na een drie tal jaartjes echter nog beter........ Net als zijn opvolger de Astra. Ook de Vectra liet zich niet onbetuigt. Verkoopcijfers zeggen dus helemaal NIETS over de kwaliteit van een auto, omdat de leasemarkt een belangrijke factor is en de mensen met een lease-auto anders denken en omgaan met hun auto dan een particulier.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Opel heeft zijn klanten in de vroege jaren 70 verdient.
Aan die kadetjes ging weinig kapot en als er wat stuk ging was het ook goedkoop weer gemaakt.
Het zat logisch in elkaar en veel mensen sleutelden zelf.
De lease markt was toen nog niet groot en verkoop strategie bestond uit van mond tot mond reklame.
En de garage op de hoek had er altijd wel een staan.
En ze waren oerbetrouwbaar.
Dit geld ook voor vw en ford.
Mensen waren merkentrouw en dat zie je tot op heden vandaag de dag terug.
Al hebben ze nog zulke problemen gehad met een merk auto, vaak word de auto toch weer ingeruild op een zelfde merk.
Hopende dat deze beter is.

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

Uit een onderzoek van Autoweek (ik meen ongeveer een jaar geleden) kwam de 306 als allerlaatste uit de bus. Ik bezat op dat moment een Golf III SDI (96). Heb toen ik de kans kreeg om mijn huidige 306 HDI te kopen best even getwijfeld met dat onderzoek in mijn achterhoofd. Toch gekocht, en mensen wat een genot. Voor zover ik dat op basis van 1 auto kan zeggen, is de 306 een bijzonder ondergewaardeerde auto. Rammelt VEEL minder dan die gekke golf. Geen roest (Golf dus wel); een stille krachtige motor (de golf leek wel op spijkers te lopen...)en bijzonder rijk uitgerust! Ik zal niet meer anders gaan rijden dan franse modellen. Wel is het zo dat ik dan de laatste modellen van een serie zal kopen, niet nieuwe modellen. Het klopt namelijk wel dat je dan testrijder tegen wil en dank bent. Als ex-renault verkoper weet ik hier alles van... De Laguna II staat hierin op eenzame hoogte...

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

wcp,
Ben al een aantal jaar lid van de Autoweek, en inderdaad de kwaliteit is niet altijd denderend. Maar ja, daar is de prijs dan ook naar. Toch lees ik het wel graag, neem het alleen met een snufje zout. Ik laat me sowieso niet zo snel beinvloeden ;)

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Onderzoeken worden gewoon van gerenommeerde marketing bedrijven gepubliceerd.
Daar kun je niks aan verprutsen.
Ik vind het een goed en informatief blad.
Ik vind ze redelijk objectief.
En de onderzoeken van autoweek laten precies dezelfde uitslag zien van wat andere onderzoeken ook bevestigen.
Dat het droevig gesteld is met de auto industrie en ik hoop dat de arrogante houding van veel merken is keihard afgestraft word.
Het is niet voor niks dat de mensen gillend bij de dealers weglopen.
Bij een tv van 200 euro krijg je een betere service dan een auto van 20.000 euro.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Geeft niks wcp 178, autobildt is een goed blad.
Beter goed gejat dan slecht geschreven.
En ik lees liever nederlands.
En nee wcp 178,ik heb geen petje met de klep naar achteren.
Het autoforum op autoweek vind ik overigens ook droevig, daar zul je mij niet snel zien.

pha (0), 18 jaar geleden

Je kunt niet zeggen dat de onderzoeken onbetrouwbaar zijn want ze worden uitgevoerd door gerenomeerde onderzoeksbureau's (bijv. TNS Nipo). Ik ben er dan ook zeker van dat hier niet mee gerotzooid wordt. Echter, het blijft natuurlijk een steekproef. Welliswaar een grote steekproef maar het is feit dat er vele duizenden mensen niet mee doen. Ook is misschien van invloed dat rijders van een bepaald merk juist wel of niet meewerken en een bepaalde mening hebben... Vreemd is wel dat er uit diverse onderzoeken toch verschillende resultaten komen. Uit een engels onderzoek kwam (bijv) Peugeot uit in de middenmoot. (www.whatcat.co.uk)

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Ik ben zelf lid van de consumentenbond en voor ik mijn P406 kocht heb ik de betrouwbaarheidstest op hun site bekeken. De P406 zat op dezelfde plaats als de vw passat, dus wat betreft de betrouwbaarheid: zit wel goed. En Honda's: die worden niet te duur in de markt gezet, maar zijn gewoon beter!

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

ach elke auto heeft zijn gebrek.

Santa (0), 18 jaar geleden

Ja, elke gek ook, zegt het spreekwoord. Kijk, zolang er mensen zijn die auto's van het merk Peugeot geweldig vinden en dan hun dealerorganisatie ook fantastisch vinden, vind IK het niet erg om van deze mensen te horen dat er ook wel eens een Passat strandt......

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Elke auto strand wel eens, maar sommige merken doen het meer dan dat ze rijden.
En die merken staan al sinds jaar en dag boven aan in de pechstatistieken.
En die zullen het ook niet meer leren denk ik.

Darl'mat (0), 18 jaar geleden

Ik rij al ongeveer 30 jaar met Peugeot, 1 keer heb ik eentje moeten laten staan met defecte bobine (merk weet ik niet), grootste kost ooit was een lekkende dieselpomp (bosch) op 270.000km. En ik rij niet langzaam.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Ik heb zelf ook een peugeot gehad, was een perfecte auto.
Reed ook nog op lpg.
Wat me wel opviel aan de auto dat als er eens iets aan kapot ging dat zich dat dan plotseling voordeed zonder van tevoren iets gemerkt te hebben.
Bij de andere merken die ik heb gereden ging je het van tevoren al merken dat er iets niet goed was.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Probleem met Franse auto's zijn niet altijd de auto's zelf maar ook de franse slag waarmee ze onderhouden worden. Voor een dubbeltje op de eerste rang. Om maar niet te spreken hoe de gemiddelde hollander met zijn franse auto om gaat. Dat is ook direct een voordeel van b.v. een tweedehandse duitse auto, er is meestal beter mee omgegaan en heeft ook meestal beter onderhoud gekregen.
Als er dan iets mis is maar klagen en steunen dat het weer door die franse auto's komt.

Dat is een factor die ik nooit iemand hoor noemen en die ook in de bladen niet voren komt. Alles kan kapot en alles zal kapot gaan als het niet tijdig en goed onderhoud krijgt.

De verhalen in de verschillende bladen gaan over veel meer dan alleen technische kwaliteit waarover we het hier meestal hebben. Daardoor zijn de resultaten van zo'n onderzoek niet representatief genoeg voor mij om hiermee een beslissing voor een merk of model te maken.

Nico_den_Haak (0), 15 jaar geleden

Tja,

In 1990 mijn rijbewijs gehaald, altijd Frans gereden. Mede door de sterke prijs/kwaliteitsverhouding, en de bovengemiddelde comfortable rijeigenschappen. In 1990 begonnen met een R11GTL, was duizenden guldens goedkoper dan de Duitse concurentie. En die hadden dan ook nog eens géén enkele luxe aan boord, behelpen met een vierbak en niet eens een dagteller. Pffff, wat een narigheid in zo'n hok. En een scherpe prijs en extra luxe dat is voor een beginnend automobilist mooi meegenomen. Wel heb ik mijn meeste auto's bij de dealer gekocht omdat daar garantie gegeven werd.

Toppertje was een R25V6 waar ikzelf 200.000km bijgereden heb, de auto had vorig jaar 470.000km gelopen toen ik die verkocht. Zonder motorrevisie. Nu sinds een jaar inmiddels een Peugeot 406 V6 coupé aut. Particulier gekocht met een volledige dealer servicehistorie. In het begin wat kleine irritaties gehad, slechte kontakten in airbagstekkers (het eeuwige lampje) en gordelspanners, trillende voorwielen, en krijsende Brembo's. Ook de navigatiecomputer had een vervuilde laser. De Clarion radio knalde soms spontaan. Ik heb de electronische storingen zelf eenvoudig, vrijwel kosteloos en goed kunnen oplossen. Stelde heel weinig voor. De andere probleempjes zijn door mijn garage perfect opgelost. En dat kostte ook niet de wereld. Inmiddels in iets meer dan een jaar 26.000 probleemloze km met deze fantastische Peugeot gereden. Wát een bolide is dat, zou em niet willen ruilen voor weet ik wat. En wanneer je deze Franse voiture op de brug zet, blijkt de grootste échte degelijkheid en kracht van deze wagen. Geen ROEST te bekennen, het verzinkte plaatwerk van een Peugeot behoord tot de allerbeste in zijn soort! En daar kunnen echt héél veel zogenaamde "degelijke" merken een hele beste punt aan zuigen. En ja, er zit nog ergens een rammeltje hoor, toch who cares! Ik rijd altijd heel lang met mijn wagens, en dan is het wel fijn dat de carossorie écht degelijk is. Met een beetje zorg en toewijding blijft dat ook zo. Want op plaatwerkreparaties loop je pas echt leeg. Dat zijn pas serieuze problemen. De kleine onvolkomenheden die nu af en toe de kop opsteken, bedek ik graag met de mantel der liefde. Gewoon omdat de basis van deze 406 coupé superdegelijk en solide is. Want er zijn mensen die van een klein piepklein niemandalletje een drama van jewelste kunnen maken, alsof de wereld vergaat. Voor zulke lui deugt geen enkele auto hoor, zelfs een Toyota niet.

Groet,

Nico den Haak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.