beste medeforummers,
Ik weet dat een airco/climate control zo'n 10% van je motorvermogen afsnoept.
Wat mij al een tijdje opvalt is dat de motor aanzienlijk veel " last" heeft van een ingeschakelde airco.
Ik merk dat het toerental bij stationair draaien niet mooi constant is en bij het optrekken schudt de motor wanneer je nietgenoeggas bijgeeft. Zonder airco rijdt de auto veel prettiger, geen problemen met optrekken en een mooi constant toerental. De auto reageert ook beter op het gaspedaal en is veller. Nou vertelde mijn collega dat dit wel eens zou kunnen liggen aan de airco pomp die veel te zwaar draait. Zou een nieuwe pomp inderdaad dit probleem kunnen oplossen?
De auto heeft inmiddels 230.000 km gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Normaal wordt bij het inschakelen van een grote verbruiker , het toerental automatisch aangepast aan de belasting , dus zou dit niet zoveel invloed moeten hebben.
Denk dat het een samenloop is , hoe is de staat van onderhoud ?
Compressor zou inderdaad ook te zwaar kunnen lopen , is er voor zover bekend al eens met te weinig koudemiddel in het systeem de airco wel in gebruik geweest ?
Dit is niet normaal. Ik heb dezelfde auto met dezelfde motor en dezelfde km stanf, en ik merk niets van de airco. Hoe zit het met jouw nokkenasversteller? Maakt jouw motor als hij koud is dieselgeluiden? Zo ja, is het de laatste tijd erger geworden? Dit kan tot vermogensverlies leiden.
230.000km. Binnenkort een nieuwe distributieriem. Als de nokkenasversteller inderdaad luidruchtig is, kan je hem gelijk met de disriem (laten) vervangen. Als de auto tenminste nog een investering verdient.
10 jaar
We zijn inmiddels 10.000 km verder.
Het probleem is nog steeds aanwezig maar is niet erger geworden.
Binnenkort moet de auto een grote beurt hebben.
Wat zou ik de garage kunnen vertellen waar men na moet kijken?
De nokkenasversteller daarvoor al vervangen, scheelt inderdaad in verbruik en vermogensverlies.
Je hoort de airco inschakelen met een klik en het toerental daalt eventjes maar hersteld dan weer.
9 jaar
Als hij even daalt en daarna weer stabiliseerd is er niets aan de hand , normaal.
Klinkt nu niet zo erg als in het begin van het topic ?
In principe hoort het toerental niet te dalen.
Dan reageert de stappenmotor niet vlot genoeg,je zou het gasklephuis eens kunnen laten reinigen.
9 jaar
Dan de vraag , hoeveel daalt het toerental ?
Zonder airco 800 toeren p/m. Met airco 850 toeren p/m. Met andere woorden het toerental wordt 50 toeren hoger als de airco wordt ingeschakeld.
Ik ben nu aan mijn derde 406 bezig. De eerste was een 1800, hierbij was het inschakelen van de airco goed voelbaar in het vermogen. De tweede was een 2.2, dezelfde als de topicstarter, en nu heb ik een 406 coupe, ook een 2.2. Bij de laatste twee was het inschakelen van de airco niet voelbaar in het vermogen. Maar bij alle drie stijgt (steeg) het stationair toerental bij inschakelen van 800 naar 850. Als dus bij een 2.2 vermogensverlies optreedt, dan is er iets met de airco (of de motor) aan de hand.
Overigens heeft een 406 van 2003 geen stappenmotor meer. Dit is al een full multiplex auto, waarbij alles door de ecu wordt geregeld. Ook het stationair toerental en de airco.
9 jaar
We zijn inmiddels ook 9 maanden verder....nergens lees ik dat het ac systeem gecontroleerd is geweest.
De compressor hoeft nu ook niet veel te presteren bij deze lage temperatuur...zodra de temperatuur hoger komt te liggen, zal de compressor ook meer koudemiddel moeten verpompen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar