Peugeot 406: Benzinepomp..... en zekering 29 motorruimte

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: EW7

Stuttgart, zaterdagnacht tussen 12.00 en 01.00 uur.

Na het tanken (LPG) wil ik weer verder richting huis rijden. Starten gaat alleen niet. Om een aantal voor de hand liggende mogelijkheden even snel uit te sluiten de auto proberen aan te duwen, met startkabels (goede, geen gamma kwaliteit) geprobeerd en de bougies vervangen met de oude die ik altijd bij me heb. Niets. Toen de ANWB gebeld en die hebben de ADAC gewaarschuwd.

Tijdens het wachten kan ik niet stil zitten dus ga ik verder zoeken. Mij viel op dat ik de benzinepomp niet hoorde bij het aanzetten van het contact. Even de benzine slang van het motorblok gehaald en gestart, geen druppel benzine terwijl de pomp toch een druk zou moeten geven van 3.5 bar. Instructieboekje erbij gepakt en gezocht waar de zekering zit. Blijkt in de motorruimte te zijn positie F25. Die is goed, F29 is doorgebrand. F29 zou voor de luchtpomp zijn.

[url=http://img240.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img240.imageshack.us/img240/2562/...[/img][/url]

Ik heb geen idee waar ik een luchtpomp in mijn auto heb zitten, maar ik heb de zekering maar vervangen. Starten ging helaas nog steeds niet. Uiteindelijk met de man van de ADAC middels een goedje uit een bus genaamd "start pilot" een soort starthulp, ether of zo de motor net genoeg slagen kunnen laten draaien om op LPG over te schakelen. Eenmaal draaiend op LPG geen problemen meer.

Vandaag één en ander doorgemeten. Op de stekker van de benzinepomp staat bij het starten 12volt tussen pen nr 3 en 4. Op de pomp meet ik tussen pen 3 en 4 een oneindige weerstand. Volgens mij betekend dat, dat de pomp is overleden. Pen 5 en 6 zijn voor de vlotter.

[url=http://img406.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img406.imageshack.us/img406/5576/...[/img][/url]

De hele pomp er maar uit gehaald en direct op de polen van de pomp motor stroom gezet. Maar het bleef akelig stil.

[url=http://img69.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img69.imageshack.us/img69/8702/ds...[/img][/url]

Na dit hele verhaal twee vragen. Wie weet wat die luchtpomp is waar zekering F29 voor is. Echt belangrijk kan het niet zijn aangezien de zekering doorgebrand was en ik niets heb gemist en nu de zekering vervangen is, is mij nog geen verandering opgevallen. Toch wil ik wel graag weten wat dat nou voor luchtpomp is. Tweede vraag, zijn de professionals het met me eens dat de benzinepomp stuk moet zijn of is er iemand die denkt "leuk zo'n particulier met een multimeter maar kijk eerst dit of dat nog eens na".

Richard9710

Geplaatst door Richard9710 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

De pomp is kapot dat is wel duidelijk probeer eens wat er gebeurd als je de pomp even andersom laat lopen,dus plus en min omdraaien soms doen ze het dan weer,maar voor hoelang........

Hans

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Zojuist even gedaan. Helemaal niets, geen kik. Pomp gelijk even buiten gezet, hele schuur stinkt al naar de benzine. Gelukkig heb ik er aan gedacht om het gat in de tank waar de pomp in zit met plastic af te dekken om vuil in de tank te voorkomen. Dit voorkomt nu ook dat er geen benzine stank in de auto komt.

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

De luchtpomp werkt alleen even bij de koude start om aan de emissie eisen te kunnen voldoen. Brandt toevallig ook het motormanagementlampje?? Die pomp gaat vaker kapot omdat er condenswater in komt.
De benzinepomp in de tank is waarschijnlijk kapot omdat er te lang te weinig benzine in de tank heeft gezeten. Die benzine werkt namelijk ook als koeling voor de pomp.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Waar zit die luchtpomp dan? Ik heb de zekering vervangen en die is na 600 km rijden nog steeds heel. Al heb ik natuurlijk geen koude start gehad. Sterker nog, bij het tanken heb ik de motor laten lopen omdat starten op benzine gaat. Motormanagement lampje brandt niet. Wel heb ik in de afgelopen drie maanden 2 of 3 keer een storingscode P0420 gehad. Die heeft wat met het lambda signaal en de kat te maken.

En wat de pomp betreft, mijn benzine tank zit, zolang ik de auto heb en dat is nu ruim 2 jaar, telkens voor meer dan de helft vol. Ik kom geregeld in het buitenland, Luxemburg of Oostenrijk bijvoorbeeld, waar de benzine een stuk goedkoper is dan hier, en dan tank ik vaak gelijk. Tank zit nu ook bijna tot de rand vol.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

De benzinepomp was idd stuk. Gister een nieuwe (gebruikte) gemonteerd. De eerste 2 keer starten was wat hikken en afslaan. Daarna weer als vanouds meteen aanslaan. Zal de lucht wel in de leiding geweest. Vanmiddag eens kijken of de zekering van de luchtpomp nog heel is. Vandaag tenslotte een koude start gemaakt.

206gti (0) PRO, 16 jaar geleden

De luchtpomp zorgt voor een snellere opwarming van de katalysator zodat deze sneller zijn werk kan doen. De pomp zit volgens mij achter de wielkuip van het linker voorwiel.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Nou, de zekering is weer doorgebrand. Zal binnenkort eens kijken of ik die pomp bij het linker voorwiel kan vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum