Peugeot 406: Bij koude motor slaat hij af bij het remmen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo allemaal!

ik heb sinds anderhalve week een probleem als ik rem met een koude motor.
Als ik rem zakken de toeren zo laag weg dat de motor af slaat. Hij start wel weer maar wel met een hoop gas bijgeven.
Zodra de motor (olie?) een beetje op temperatuur is, is het probleem er niet en rijdt de auto als een zonnetje.

Het gaskephuis heb ik een kleine 2 maanden geleden gereinigd en er zit een nieuwe stappen motor in.

Waar kan de oorzaak zijn van dit probleem?


Een ander probleem dat heel af en toe opduikt is dat de snelheidsmeter weg valt voor een paar seconden. Dat is maar heel af en toe en niet (zover ik kan ontdekken) bij bepaalde omstandigheden.
Iemand een idee wat dat is?

Ik ben bereid om zelf eventueel wat aan de problemen te doen maar ik ben geen monteur. Bijv, ik heb zelf gasklephuis gereinigd en stappenmotor vervangen.

405gl

Geplaatst door 405gl (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

405gl (0), 11 jaar geleden

Ik vergeet te zeggen, kilometerstand is een kleine 150 000 KM

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Wellicht hebben beide problemen te maken met een niet goed werkende wagensnelheids-sensor.

405gl (0), 10 jaar geleden

Goed we zijn een tijd verder.....de stand van zaken is dat de auto, ondanks diverse werkzaamheden, nog steeds niet lekker loopt stationair met koude motor.

Het afslaan bij remmen met koude motor is minder (nog maar 1x gehad). Komt dat omdat het 's ochtens minder koud is of door de werkzaamheden? Ik weet het niet........

Als de motor koud is, en je laat hem stationair draaien, gaat nog steeds schokken (wel minder dan eerst). Vanaf +/- 60 / 70 graden motor temperatuur loopt íe als een zonnetje!

Wat is er tot nu toe gedaan:
- vliegwiel sensor vernieuwd (+/- jaar geleden)
- stapppen motor vernieuwd
- gasklephuis gereinigd
- MAP sensor gereinigd
- vliegwiel sensor vernieuwd
- nokkenas sensor vernieuwd
- + pool accu los gehad voor een half uurtje (ECU reset)
- nieuw middenstuk / middendemper uitlaat

Heeft iemand "de gouden" voor me wat ik nog meer kan doen om dit motortje weer op orde te krijgen?

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Je hebt het gasklephuis gereinigd.

Laat de gasklep opnieuw inleren -met steenkoude motor- bij de dealer.

Wat ook nog kan is een defecte koelvloeistof temperatuursensor. Dat ding kost haast niks, dus dat zou ik als eerste proberen.

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Ik heb er nog even over nagedacht. Als de motor koud is hoort hij stationair op een hoger toerental te draaien. ipv 850 toeren rond de 1000 toeren, totdat hij opwarmt, en weer teruggaat naar 850. Dit wordt in hoge mate bepaald door de koelvloeistoftemperatuursensor. Als de motor dan ook nog eens zo nu en dan
hikt op de snelweg, dan kan je er zo goed als zeker van zijn dat de tempsensor foute waardes aangeeft. Zo'n ding kost rond de 15 euro. Daar zou ik voor gaan.

peugeottechnieker (0) PRO, 10 jaar geleden

Welke motor olie (specificatie) zit er in ?

405gl (0), 10 jaar geleden

Cees,
het toerental lijkt me in orde. Direct na starten (koud) 1200 / 1100 en snel in stapjes naar stabiele 800 (met climate control aan en Xenon verlichting) als temp boven 70 graden komt. Climate uit rond 700.
Het schudden is meteen weg als je een klein beetje gas geeft (tot 1200 toeren bijvoorbeeld). Laat je het gas los dan komt het schudden redelijk snel weer terug. Is ie boven 70 graden, dan is alles in orde.
Er zit een heel klein beetje schommeling in het toerental maar dat is een bekend fenomeen bij dit motoretje....

Op de snelweg gaat íe als de brandweer. Dus ik verwacht niet dat het de koelvloeistoftemperatuursensor is.
Echter, 15 kan er ook nog wel vanaf (zie lijst met werkzaamheden). Waar zit die koelvloeistoftemperatuursensor? Kan je deze vervangen zonder alle koelvloeistof te moeten aftappen?
Ik heb ook ergens gelezen dat er een temp sensor voor de LUCHT die de motor in gaat. Die zou ook niet heel duur zijn. Ben je daar mee bekend?


PT nieker,
5W40 (merk weet ik niet, door garage er in gedaan) met een blikje Molykote A dispersion (additief voor in de olie).
Olie is netjes schoon, niet zwart of zo iets.

405gl (0), 10 jaar geleden

Update 18/04

Ik heb gisteren toch maar de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen.

Kosten van 18 Euro voor de sensor en een half uurtje werk zijn een kleine moeite.

Ik moet zeggen dat, tot nu toe 2x gestart / gereden met koude motor, ik niet echt verschil merk. Echter, ik wil niet gelijk oordelen dus ik wil nog een paar dagen rijden voor ik definitief oordeel. Even afwachten dus......

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Is het gedoe begonnen nadat je het gasklephuis hebt gereinigd? Of een maand of zo later? Is dit zo, dan ben je goed weggekomen.

Het is wellicht een onbekend fenomeen, maar als je gaat werken aan de gasklep (het is in feite 'drive by wire') dan vraag je om problemen. Opnieuw inleren is bijna altijd aan de orde. Ik kan het weten, want ik heb hier ervaring mee gehad. De gasklep moest zelfs vernieuwd worden, omdat ik wat al te rigoreus bezig was geweest.

405gl (0), 10 jaar geleden

Hallo Cees,

bedankt voor de reactie.

Nee, problemen zijn er al een jaar (+/- een paar maanden). Het schudden wordt steeds minder, naar mijn idee naarmate er meer vervangen is, steeds een beetje minder.
Echter, het is er nog steeds. Vanmorgen was het weer wat frisser, schudden weer wat meer dat eergisteren (was het minder koud).
Voor de goede orde, het aflsaan v/d motor bij remmen is weg (sinds nokkenassensor, snelheidsmetersensor en middenstuk uitlaat vernieuwd zijn).

Ik heb sterk het vermoeden dat het probleem v/h schudden met de oliedruk en/of temperatuur te maken heeft.
Ik denk dat ik binnenkort eens een Forte Motor Flush ga halen (en filter, nieuwe olie etc). Daar lees ik diverse positieve verhalen over.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum