Peugeot 406: Peugeot 406 wordt niet warm, dan snikheet en dan weer niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

De auto heeft een goede 225000km gereden en de temp meter staat al jaren zo tussen de 70 en 80 met eens een sporadische 90 in de file of het moet echt een super warme dag zijn, ik weet niet beter dan dat het zo hoort, mijn vorige auto Fiat Tempra deed dit ook.

Toen eind november de wat koudere dagen begonnen en zeker in december viel ons op dat de motor niet echt warm word, nu deed hij dat al nooit, midden zomer 30 graden buiten en dan kwam de meter niet verder dan 80 a 90 graden.
Maar toen het echt koud begon te worden blijft de meter echt ver onder de 70 graden zitten, en ik heb totaal geen warme kachel enkel op de buitenste ventilatie roosters, al het andere raam/voeten en midden zijn echt koud.

Sinds gister nog een probleem, de motor wordt niet warm, na 12 minuten rijden wordt hij echt super warm meter tot in het rode, wat laten koelen, dan weer verder rijden en weer niet meer dan 70 graden, en nog steeds geen kachel.

Is mijn thermostaat al vele jaren stuk en is de kachel er een nieuw bijkomend probleem bij of hoe moet ik dit zien.

Ik heb de motor laten draaien met de dop van het expansievat eraf, omdat er misschien een luchtbel in zat, dan tevens ook wat bijgevuld tot het er bijna uit liep, dat zie je slecht bij een 406 wat het juiste niveau is.

erikvh

Geplaatst door erikvh (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (2060) PRO, 11 jaar geleden

Zou zeker beginnen met de thermostaat , en dan eens verder kijken of je koelfan van de radiateur wel werkt , en als laatste , ik hoop het niet natuurlijk , de koppakking controleren.
Als de meter in het rode staat is hij dan ook daadwerkelijk zo heet ?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De thermostaat moet zorgen dat de motor zo snel mogelijk de bedrijfstemperatuur bereikt. Dit doet hij door de circulatoe via de radiateur (koelblok) te beperken. (afsluiten) Als de thermostaat de bedrijfstemperatuur heeft bereikt moet hij openen. Er is dan circulatie mogelijk via het koelblok.Als de temperatuur weer gaat zakken sluit de thermostaat zich weer(meer of minder) Ik weet zeker dat de thermostaat stuk is.(sluit niet) of de temperatuur meter moet onjuist aangeven. Alhoewel elke fabrikant zijn eigen gegevens hanteert komt het er op neer dat de normale bedrijfstemperatuur bij 90 graden celcius is. de meeste thermostaten openen tussen de 85 en 92 graden.

Wat er inmiddels verder aan de hand is is lastig in te schatten.. Als er minimale lekkage is geconstateerd? en het expantie vat is niet verder leeg geweest dan het minimum niveau? dan is de kans dat er lucht in het systeem is gekomen niet zo groot. Hopelijk zorgt de defecte (zwaar werkende ) thermostaat ook voor het soms te warm worden.

De bedrijfstemperatuur van de motor zal alleen bij extreme kou en volop gebruik maken van de kachel lager mogen zijn. (bv -30 of erger. De kachel koelt meer dan de dieselmotor aan warmte produceert.

De bedrijfstemperatuur van de motor zal bv bij stationair draaien oplopen. Er waait geen buitenlucht door de radiateur en het wachten isd op de zg zelfdenkende fan. deze gaat voor wind zorgen als de temperatuur onder in de radiateur bijna 95 graden is.

Ook zal de bedrijfstemperatuur op kunnen lopen als bv in de zomer met een zware belasting en aanhanger tegen een berg op gereden moet worden en dat over een lange afstand.
Er is voor gezorgd dat dit geen kwaad kan. De overdruk dop zorgt dat de koelvloeistof pas bij een veel hogere temperatuur dan 100 graden gaat koken.
en de grotere temperatuurverschillen zorgen daarbij voor een intensievere koeling..

Als het expantie vat toch leeg geweest is?? eerst maar de lekkage herstellen en de thermostaat vervangen. Netjes ontluchten (volgens voorschrift) en daarna kijken wat er gebeurt.. Hopelijk is er verder niets stuk gegaan..

erikvh (0), 11 jaar geleden

Voor de duidelijkheid het is wel een benzine motor. (niet dat het een groot verschil maakt)

Op het moment dat de temperatuurmeter op het dashbord dik in het rood zit, komt er koelvloeistof onder de drukdop van het expansievat, dus ik denk dat de meter wel vrij correct is, op dat moment draait ook de fan op volle toeren.
Als we de auto dan laten staan voor 10 minuten kunnen we daarna weer verder voor een x periode met de meter weer op 70.

Ik geloof niet dat ik een lekkage heb, maar de thermostaat zal wel stuk zijn.
Maandag ga ik een thermostaat bestellen en deze ergens van de week plaatsen en even op zoek naar documentie over het ontluchten.
Ik zal daarna hier plaatsen of er verbetering is.

Mag ik aannemen dat de kachel en de thermostaat 2 aparte problemen zijn. Ik denk dat er in het kachelhuis een klep open of dicht blijft dat ik daardoor geen warme lucht op mijn voeten heb, maar enkel in de 2 buitenste ventilatieroosters.

erikvh (0), 11 jaar geleden

Ik heb deze middag de thermostaat verwijdert, net een pan koud water op het vuur gezet en de thermostaat erin gelegd.
Een thermometer die in de pan kan doen heb ik niet dus specifieke cijfers kan ik niet geven, maar voor dat het water begon te koken ging de thermostaat een klein beetje open, op het moment dat het water kookt ging deze vol open.
Dan werkt de thermostaat toch naar behoren?

kaleido 1 (2060) PRO, 11 jaar geleden

Thermostaat dient volledig open te zijn voordat het water kookt.
Een graadmeter voor de temperatuur van het water is het ontstaan van dampbelletjes op de bodem van de pan en het suizen/zingen van het water vlak voordat het gaat koken , dat is ongeveer 90 graden , dan dient hij eigenlijk max open te staan.
Een nieuwe thermostaat kost de wereld niet , zou hem zowiezo vervangen , dan is daar geen twijfel meer over.

erikvh (0), 11 jaar geleden

Ik heb hem laten vallen dus ja een nieuwtje is zowieso wel handig en het pakkingje is vergaan, dus ik ga morgen een nieuwe halen en netjes monteren.
Van daar uit verder zien.
Bedankt voor de info tot nu toe.
Ik hoop er ergens deze week aan toe te komen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De thermostaat moet er voor zorgen dat er geen circulatie van koelvloeistof is door het koelblok (radiateur)zolang de bedrijfstemperatuur nog niet is bereikt.

Zoals uit voorgaande al blijkt moet de radiateur voor afkoeling van de koelvloeistof zorgen als de temperatuur te hoog dreigt te worden..
Als alles goed werkt wordt de warmte van de vloeistof aan de rasters in de radiateur afgegeven en vervolgens meegenomen door de (rij) wind. In of uitwendige vervuiling (verstopping verstoort dit proces, Ook het afwezig zijn van vloeistof (lucht in het systeem) of onvoldoende circulatie kunnen de oorzaak ervan zijn.

erikvh (0), 11 jaar geleden

Ik was te laat thuis om thermostaat te kunnen halen, mijn vrouw gaat er morgen om.
Nu de boel toch uit elkaar zet ga ik de tuinslang er even door laten lopen met wat leidingwater.

Als de thermostaat terug geplaatst is kan ik meer zeggen, weet het nu ook niet, en ben vaak laat thuis dus ergens aankomende dagen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik hoop voor je dat de tuinslang voldoende is. Probeer ; als je alle slangen van de radiateur hebt verwijderd , alsmede de dop en de thermostatishe schakelaar. Van zo veel mogelijk kanten in de radiateur te spuiten. nog mooier zou zijn als je de radiateur, nu alles eraf is, verwijder zodat je hem op zijn kop of zijde kunt houden. hierdoor kunnen de harde stukken zo veel mogelijk naar beneden vallen en door de toevallige gaten afgevoerd worden. Door met een lamp door de openingen het begin van de rasters te bekijken kun je zien in hoeverre het schoonmaken is gelukt. Wij moesten vroeger, wel eens een bakhelft verwijderen om overal goed bij te kunnen.. (maar een nieuw koelblok kan ook, natuurlijk. Overigens een slechte circulatie kan ook komen door een loszittende schoep van de water(circulatie)pomp.En die schoep kan , vooral in het begin los komen te zitten door temperatuur verschillen.. Later zal , door slijtage, het niet meer uitmaken de verbinding as en schoepen is dan bedorven.

erikvh (0), 11 jaar geleden

Het vinden van een pakking voor het thermostaathuis is een onmogelijke opgave gebleken.

Uit eindelijk zelf maar pakkingspapier op maat geknipt en gemonteerd, nu zie ik dat de slang van het thermostaathuis naar de radiator gescheurd is, ik denk wat poreus geweest door de leeftijd en ik zal die verkeerd hebben gedraaid bij het verwijderen.
Ik hoop dat die slang makkelijker te krijgen is dan dat stomme pakkingje.
Dus nog niet klaar.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.