close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot peugeot 106: bijgeluid

Bouwjaar: 1992


Hallo iedereen,

ik heb een probleempje met mijn peugeot 106 uit '92.
Omdat er een synchromesring uit mijn versnellingsbak kapot was heb ik enkele dagen geleden een andere versnellingsbak laten monteren door een kennis. (zelf ben ik nl een leek op dat gebied) De versnellingsbak heb ik bij een auto-onderdelen handel gehaald. Aan de buitenkant te zien zag de bak er top uit (blonk zowat nog), volgens het bedrijf was er slechts 15.000 km met de bak gereden.

Ik heb tevens uit voorzorg gelijk de koppelingsplaat, de drukgroep en het druklager laten vervangen. De auto schakelt weer prima zonder te kraken.

Nu is het wel zo dat de auto een raar ratelend bijgeluid produceert. Het geluid is alleen te horen als de koppeling NIET is ingetrapt. (voornamelijk bij stationair draaien)
Zodra ik de koppeling intrap is het geluid DIRECT verdwenen.
Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? Ligt dit aan de bak zelf? Ik heb me laten vertellen dat het toch echt aan het druklager moet liggen, maar die is gloednieuw.
Toen we de onderdelen uit de verpakking haalde bleek er wel een klein pinnetje van het druklager afgebroken te zijn. Degene die de boel gemonteerd heeft verzekerde mij dat dit geen probleem moest zijn.
Ik begin nu toch sterk het vermoeden te krijgen dat het aan dat pinnetje kan liggen waardoor het druklager niet op z'n plek blijft ofzo. Of is het toch een lager uit de bak zelf?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!!

Geplaatst door

ronald10379 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ronald een duidelijk maar moeilijk item??
Als men het kon horen ter plekke zou het stellen van een diagnose natuurlijk veel eenvoudiger zijn.
Duidelijk is wel,dat als je de koppeling intrapt,de versnellingsbak(tandwielen)in z'n geheel stil staan.
Deze kunnen dan dus geen geluid meer produceren.
Dus het geluid komt waarschijnlijk uit de bak.
Mijn vraag is ?? is het schakelmechaniek afstelbaar??
En is dat daadwerkelijk gebeurt.
M.a.w Staat de versn.bak goed in z'n vrij??
Als het geluid afkomstig zou zijn van de koppelingsbediening,
dus het druklager of de gaffel(hefboom waar het druklager op gemonteerd zit)dan zou je het geluid ook tijdens het rijden moeten horen.
Een beetje simpele vraag : zit er ook olie in??
Probeer verder eens te achterhalen of het geluid weg is als je de koppeling deels intrapt,dus niet de bak vrij trappen!!

Succes Hub

h.hannemann 0
badge

18 jaar

Als het je druklager is dan zal het geluid meestal weg als je het pedaal maar net indrukt.

gr michael

Harstikke bedankt voor de tips!

Ik heb eens geprobeerd om het koppelingspedaal maar net in te drukken, en inderdaad als ik het pedaal slechts een klein stukje indruk dan is het ratelende geluid verdwenen!
Ik kan dus vrijwel zeker concluderen dat het aan het druklager ligt??

Het zou kunnen zijn dat het geluid ook hoorbaar is tijdens het rijden, dit is moeilijk waarneembaar omdat het motortje vrij gehorig is. Volgens mij is het bijgeluid in de 1e en 2e versnelling bij lage toeren wel te horen.
Wat de olie betreft; ik heb de bak gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid speciale versnellingsbakolie.

Ik hoop echt dat het idd het druklager is en niet de versnellingsbak! Ik zou dan namelijk nogal teleurgesteld zijn in de auto-onderdelen handel omdat deze mij verzekerde dat de bak in perfecte staat was. (weinig kilometers etc.) Ik kon de bak wel terugbrengen indien er iets aan mankeerde. Probleempje is alleen dat ik de bak enkele maanden geleden al heb gekocht en er nu pas onder heb gelegd, de vraag is ff of ze dat wel accepteren.

gr. Ronald.

ronald10379 0

18 jaar

Nog even vergeten, of het schakelmechaniek afstelbaar is?
Ik denk het niet, in de vraagbaak van de 106 staat dat het afstellen van de schakelstangen niet nodig is.
Dit is in elk geval dus ook niet gebeurd.

ronald10379 0

18 jaar

Bedankt weer voor de reacties mensen. Het beste lijkt me om de het spul er maar weer uit te trekken, dat ratelende geluid stoor ik me mateloos aan.
Misschien kan ik de koppelingskabel nog iets bijstellen om het ratelende geluid te verhelpen?

Ik heb wel expres geen imitatie koppelingsset gemonteerd, juist omdat ik ook slechte ervaringen heb met imitatie onderdelen.
Het materiaal is naar mijn mening van een andere kwaliteit en ik heb in het verleden gezien dat bepaalde onderdelen toch niet 100% goed pasten.

Groeten!

ronald10379 0

18 jaar

Ronald...Ik denk dus ook de koppelingsbediening.
Het lager of de gaffel die de drukgroep raakt.
Is koffiedik kijken !!
LOS TREKKEN !! dat spul

Succes

h.hannemann 0
badge

18 jaar

dit wordt veroorzaakt door het druklager, waarschijnlijk een imitatie koppelingset gemonteerd?

hij kan er oud mee worden, maar het is indd een hinderlijk geluid.

arie549 0
badge

18 jaar

Ik ben er van overtuigd dat het niet uitmaakt, of je imitatie of origineel koppelingsmateriaal gebruikt.
Daarom sta ik er telkens weer van te kijken als mensen dat steeds beweren.

John5711 0
badge

18 jaar

Ik ben er van overtuigd dat het niet uitmaakt, of je imitatie of origineel koppelingsmateriaal gebruikt.
Daarom sta ik er telkens weer van te kijken als mensen dat steeds beweren.

ik heb hier een 306 break diesel, zelfde verhaal ook ratelende druklager. en wat zit er in? juist imitatieset uit kostenbesparing.
ik ga hem binnenkort vervangen voor een originele want die heeft/krijgt dit niet.
imitatie past perfect, zal ook niks sneller slijten maar het materiaal is op de een of andere manier van andere kwaliteit.
en dit is niet de eerste keer dat ik dit meemaak met een "goedkope" koppeling set....

arie549 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.