Hallo, ik heb een zeer typisch probleem. Namelijk als het heeft gevroren s nachts dan slaat mn auto wel in 1x aan maar komt niet op zn normale choke toerental(1500) maar komt met moeite aan de 1000toeren. Als ik het gaspedaal aai(bijwijze van) slaat mn motor al af en slaat dan moeizaam aan behalve met btje gas geven. Normaal loopt mn motor al iets onregelmatig stationair maar geeft nooit geen problemen houd niet in of wat dan ook. Is al een keer naar de dealer geweest om uit te lezen kwam niets uit. Wel na de 2e keer uitlezen om extra advies gevraagt over hoe en wat. Na advies kleppen gesteld (staan nu ietsjes ruim) nieuwe bougies(beru platinum) en nieuwe kabels. Accu is ook vervengen en gaspedaal opnieuw in geleerd. Zou het dan kunnen liggen aan mn stappenmotor? en heeft deze dan zo veel te maken met de temperaturen van buiten? Hoop een oplossing te horen. Daniël
ps. had ook al tussen andere forums gekeken maar vond niet echt dat het een antwoord gaf op mijn probleem, mocht ik ergens over heen gelezen hebben mijn excuus. HELP
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De koelvloestoftemp.sensor kan een verkeerd signaal geven.
Met alleen uitlezen ben je er niet. De dealer zal in de meting gegevens van de motor computer zien of er afwijkende waarden ten aanzien van lucht,koelvloeistof temp,gasklepstand etc. zijn.
Controleer ook eens of de luchtomloopslang niet dichtgenepen zit. olgens mij is dit overigens een 1.4. Welk motor management systeem zit er op ? Of welke motorcode ?
neej is zeker een 1.6 staat ook op de papieren van de auto is namelijk het snelste model van de oude serie. Dan zullen ze dat dan wel niet hebben gedaan terwijl als ze dat ook zo uit de computer kunnen halen best hadden mogen doen voor die kosten die er zowiezo aan verbonden zijn. Er werd mij namelijk verteld dat ze dat gewoon met de hand moesten doormeten:S en met een arbeidsloon van 85eu btje prijzig. waar moet ik die lucht omloopslang vinden? motorcode waar staat deze ergens op t blok?
18 jaar
306 is het dan niet raar dat mn auto normaal dan wel altijd in 1x goed start en alleen als het heeft gevroren niet? Overigens heeft iemand die waardes die ik zou moeten meten van oa koelvltemp. sensor. is mijn auto ook in het bezit van een lucht weger en waar zit deze? T luteijn mn gas klep moest worden ingeleerd nadat er een nieuwe accu in was gegaan dus neem aan dat die waardes dan wel goed moeten zijn of hoeft dat niet?
18 jaar
Daniel, 5e t/m 9e karakter van chassis nr. Staat ook op je blok rechts tegen het koppelingshuis aan.De weerstand waardes van de diverse sensors moet je i.d. met de hand doormeten. Maar op de testapparatuur kun je wel zien hoe de waardes bij benadering omgezet worden naar eenheden graden koelvloeistoftemperatuur etc. Er moet dan nagegaan worden of de afgelezen temperatuur in de buurt komt van de werkelijke temperatuur. Deze auto heeft geen luchtweger. Daarvoor in de plaats heeft hij een onderdruk sensor, die zit verbonden met een slangetje naar het inlaatspruitstuk. De sensor zelf zit achter de motor tegen het schutbord. Als ik motorcode en injektie systeem weet dan kan ik je nog meer vertellen over deze auto. Dat het inleren van de gasklep gelukt is wil niet altijd perse zeggen dat deze 100% in orde is.
Je hebt een tu5j2 motor(76KW) met magnettie marellie 8p systeem als als mijn gegeheugen mij niet in de steek laat. Deze heeft geen lucht omloopslang. Je probleem zou aan je stappenmotor kunnen liggen maar ik denk eerder aan een valse lucht probleem of inderdaat een sensor die een verkeerde waarde heeft.
Volgens mij hoef je bij een Magneti Marelli 8P helemaal je gasklep niet in te leren. Dat gaat volledig automatisch.
Klopt helemaal Old Ford. Bij 8P in plaats daarvan moet je de versnellingen inleren door er mee te gaan rijden. (is in de praktijk niet altijd nodig).
Old Ford, wat vind je nu leuker aan fords of aan peugeots sleutelen ?
Ik vind Fords leuker als het Cosworth's zijn, maar ik vind turbo's zo wie zo leuker. Verder geen voorkeur.
Ik heb nogal wat met AX GTI's te maken gehad maar het meeste was elektronika, minder het echte sleutelen.
Ik heb de opmerking over het inleren geplaatst omdat ik er niet van overtuigd ben dat deze dealer van echt goede wil is. Als het inleren van de gasklep berekend is, dan wordt de kluit belazerd. Ook de bewering dat de sensoren alleen met de hand gemeten kunnen worden, is geldklopperij. Met uitlezen kun je al heel veel zien, mits de auto 's morgens koud is (dus avond ervoor brengen).
Ik vind fords wel leuk als ze oud zijn. Vroeger veel aan oude fords gesleuteld/gerestaureerd. Tegenwoordig geen tijd meer daarvoor. Ik heb nog wel een 205 1.9GTI helemaal origineel,das ook wel leuk.
Wat betrefd het tweede deel van je topic, ik het ben het helemaal met je eens.
heb mijn auto inderdaad de avond er voor neer gezet en ze zouden er naar kijken. en omdat ik zei dat ik als ze wat zouden opvallen dat ik het dan zelf wel zou repareren. Dus blijkbaar ben ik gewoon simpel weg soort van afgedaan omdat ik weg ben "gestuurd" met advies;kleppenstellen, bougies en kabels.
18 jaar
owjah T luteijn, je hebt helemaal gelijk (mag weg es gezegt worden toch:))maar dat inleren verhaal is dus grote BS.)(in ieder geval iets er voor te rekenen)en de waardes van de sensoren kunnen ze zo uit de computer draaien? of ben ik dan weer te positief?:) is er nog een algemeen bekende plek waar ik snel evt kan kijken voor valse lucht?(met remreiniger niets ontdekt)voorheen al wel zelf inl pakkingen verv. maar is wel goed, is gecontroleerd. Nog 1 laatste vraag voor vanaaf;bestaat er een mogenlijkheid mij stappenmotor te "smeren" zonder deze te demonteren ?(is als het goed is een mechanische).
18 jaar
Temperaturen moet je kontroleren nadat de auto een nacht heeft gestaan. Stel het was 4 graden Celsius die nacht. Dan moeten de temperatuursensors de volgende morgen ongeveer 4 graden (plus of min 2) aangeven. En niet -20 of +40 graden.
Daarna laat je de auto warmlopen en kontroleer je of de water temperatuur gelijkmatig tot 90 graden oploopt. De inlaatlucht temperatuur loopt tijdens stationair draaien ook op maar niet zo hoog. Tijdens het warmlopen kontroleer je ook of de lambdasonde wel werkt, etc. etc. Is niet echt moeilijk en kost een kwartiertje tot een half uurtje werk.
hallo old ford, ik begrijp wat je bedoeld maar als mijn temperatuursensor niet goed werkt zou de temperatuur wijzer in mn auto ook niet de juiste waarde aan moeten geven want die "praten"met mekaar als t goed is. en die loopt normaal op naar mate mn motordraait, of als ik er mee rij. natuurlijk niet gelijk. Maar omdattie dan met moeite stationair blijft draaien en naar mijn idee alleen dan problemen heeft dat t dan tog de stappenmotor zal zijn. want hij houd niet in bij gas geven oid. maar als ik dan de koppeling in trap dan vangt ,mn stappenmotor dan vermoedelijk, mn toeren niet juist op want of hij slaat af of loopt +- 500 of minder toeren(op toerenteller). Maar omdat mijn stappenmotor mechnisch is zal deze toch ook wel te reiningen oid te zijn? misschien zelfs zonder demonteren? (stille hoop ;P) laat t maar horen of dit logisch klinkt :)
18 jaar
Daniël, je hebt het niet helemaal goed begrepen. Er zitten twee temperatuur sensoren in de motor; de ene is voor het dashboard en de tweede is voor de motorcomputer. Die tweede sensor is verdacht en die kun je niet zien op het dashboard.
Toch lijkt het me dat de temperatuur sensor niet echt veel invloed kan hebben op het opvangen van het stationair toerental bij het intrappen van de koppeling. Dit lijkt inderdaat op een stappen motor die mechanisch te zwaar gaat en of elektrisch te veel weerstand heeft waardoor hij te traag reageert. Reinigen vandat ding zonder demonteren lijkt mij niet mogelijk.Als je hem demonteerd en reinigt kan het verbetering opleveren. Dit is meestal maar van korte duur,maar als het zois dan heb je in elk geval de oorzaak gevonden. Toch is het beste zoals old ford zegt om in de meting gegevens te kijken bij koude motor en de waardes die je afleest heel goed te interpreteren.
okeej bedankt weer! zouden toevallig 1 van jullie die waardes hebben zodat ik ook dat nog kan controleren?Enig idee wat een stappenmotor kost +-100eu? Is er toevallig de mogenlijkheid deze te demonteren zonder inlspruitstuk te demonteren.. scheelt tog weer 4 pakkingen;P of sta ik dan gewoon te kloten..:D nogmaals tnx voor jullie respons
18 jaar
owja old ford bedankt voor de toelichting over die sensoren ik dacht dat er maar 1 was die communiceerde met de ecu en die dan weer dat door gaf aan die meter. ook T luteijn bedankt voor t mee brainstormen ;)
18 jaar
toch nog 1 vraag waarom slaat de ecu geen foutmelding op betreffende de stappenmotor? Is deze dan niet opgenomen in het circuit? of komt dat mede door dat deze ook mechanisch werkt?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar