Peugeot 106: motortemperatuur 1.1 i

Bouwjaar: 1992

Dag mensen,

de auto rijd goed, alleen het volgende: Het stationaire toerental blijft gevoelsmatig erg hoog, ook na lang rijden. Kan niet exacter zijn, want er zit geen toerenteller in. Ik heb het idee dat de auto niet goed warm wordt en daardoor het mengsel rijk houd, zoals alleen bij een koude start zou moeten zijn. Kan ook de motortemperatuur niet goed in de gaten houden, want de auto heeft alleen een controle lampje en geen meter. Bijkomend verschijnsel is dat de verwarming hooguit lauw wordt. Maar dat kan ook die 106 kwaal zijn, met die verstopte verwarmingsradiator?
Dank voor meedenken alvast! Groet,

Barrie

Barents

Geplaatst door Barents (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoe warm wordt de radiateur? Ook lauw? Dan lijkt het op de thermostaat.
Kontroleer het volgende: Start de motor koud en voel aan de bovenste radiateurslang. Wordt deze onmiddelijk na het starten gelijdelijk warmer dan staat de thermostaat open. Duurt het lang voordat de slang warmer wordt dan is de thermostaat o.k.

Barents (0), 18 jaar geleden

Zal dit inderdaad morgen eens checken. Is die thermostaat makkelijk te vervangen? Het verbruik is trouwens erg hoog. 1 op 11 ongeveer. Lijkt me stug voor een 1.1 liter blok.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Verbruik kan een gevolg zijn. Als de motor (veel) te koud blijft spuit de computer extra brandstof in.
Alternatieve meting: Computer uit laten lezen als de motor warm is en kijken wat de watertemperatuur is. Als deze beduidend onder de 90 graden Celsius is dan wijst dat ook op de thermostaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.