Ik heb een FFB-camper met een Peugeot 2.5 tdi.(J5?);
gegevens: kmstand 140.000; De wagen loopt 130km/u en verbruikt +-1:8. Hij verbruikt geen of heel weinig olie.
Zo'n 6000km geleden zijn al mijn snaren en riemen vervangen. Verstuivers en voorgloeiers zijn naar mijn weten niet onlangs vervangen.
Probleem:
Voordat de riemen waren vervangen had ik naar mijn weten geen last van blauwe rook bij starten maar na het vervangen wel, zij het heel licht. Ik had niog niet in de bergen gereden. Maar.... nu na 6000km: als ik in de bergen remmend op de motor naar beneden ga (motor dus afkoelt) lijkt het na een tijdje of ik een blauw rookgordijn wil leggen... Bij starten moet ik 3x voorgloeien om de motor redelijk te kunnen starten en om de omgeving niet teveel te belasten. Dan loopt hij af en toe op 3 cyl., ook bij hoger toerental.Bij hoger toerental komt er bij doorschakelen en zware belasting behoorlijke zwarte rook vrij. Als de motor warm is komt er nagenoeg geen blauwe rook meer, behalve als ik het gas plots even loslaat.
Bij thuiskomen bleek dat de turboslang naar het filter los zat. Kan dit alles hieraan liggen? Of zijn andere oorzaken hier medeplichtig aan?
Alvast bedankt voor replies! Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het lijkt me verstanding om eerst de merktekens van de distriebutieriem eens te bekijken; pomp niet op tijd?
De riem staat zeker goed mbt. de kleppen etc.Ik had alle tandwielen gemarkeerd maar de pomp heeft een kort moment een tandje verkeerd gestaan. Indien ik de riem mbt. de brandstofpomp verkeerd heb gezet kan hij toch niet 130 km/u lopen? (de wagen weegt 2800kg) Hoe check ik de riem-afstelling bij de pomp, er zit nl. geen merkteken op. Ook vlgs een dealer niet...
20 jaar
Als je zeker weet dat je riem goed ligt lijkt dit probleem eerder veroorzaakt te worden door een doorlekkende verstuiver.
Advies:verstuivers demonteren en laten testen bij een dieselspecialist.
20 jaar
een j5 die 130 km h loopt ????denk dat de wastegate vast zit....
Wat is een wastegate?
Aanvulling van een 'collega':
als voor riemen vervangen geen problemen zijn dan zijn ze na vervanging er ook niet.je verteld dat alles goed staat maar is niet zo.dat is dat. ten eerste mag je nooit met markerings tekens werken maar alleen met fabrieks gegevens ik weet zowat voor 99% zeker dat de pomp verkeerd staat.dit 99 van de 100 het geval zelfs als de daeler het doet.dit komt hard aan maar ik doe niet anders dan deze rep.over te doen of de nokkenas staat verkeerd en dan uiter aard ook de pomp.ik kan dit nooit begrijpen in de boeken staat van iedere motor groot of klein hoe ze moeten worden afgesteld.om dit te kontroleren begin dan als volgt.
zet de nokkenas op tijd en kijk of de krukas dan goed staat dus niet andersom.krukas optijd en of de nokkenas op tijdstaat.nu verklein je het verschil en met de eerste keer vergroot je het verschil waar door je kan zien of de krukas op een tand na fout of goed staat.als de snaar opspanning staat dan pas gaanje de pomp afstellen 45gr verdaaiing van de snaar loop de pomp 0.30mm weg van zijn tijd.succes verzekerd.gr.a3 afd.revisie.
20 jaar
Overdrukregeling in de turbo.
De turboslang naar filter was los, maar 130 is toch niet verkeerd voor een onbeladen camper van 2800kg en 6.6m.? Eerlijk gezegd ben ik met diesel niet echt goed bekend, mijn kennis omtrent turbo gaat niet verder dan: de ene fan wordt door uitlaatgassen aangedreven en de andere zorgt voor extra druk in het luchtfilter; maar hoe idioot ook, ik zie niet waar de afvoer van het filter naartoe gaat, behalve een slang die naar de bovenkant van een radiator loopt....
Heb jij soms een idee hoe ik aan de gegevens kan komen voor het op tijd stellen van de brandstofpomp waar geen markering op zit? Dealer wist dit niet, vlgs. hem zit er geen markering op, maar hoe wordt dit dan in praktijk gedaan terwijl de motor nog in het chassis hangt?
20 jaar
Ditis een CRD93T motor die ook hangt in de citroen xm? mischien moet je bij de citroendealer even vragen, heb alle gegevens wel maar ergens verweg gestopt.
als het een motor met 2 distributieriemen is( een apparte voor de pomp) is het de motor van de cx(vraagbraken liggen nog wel in de bibiotheken) en staan er geen merktekens op de pomp.
En bij mijn weten is het geen TDI maar gewoon een TD
Je hebt gelijk, het is een TD. Er zijn inderdaad 2 riemen. Het type wat in mijn handleiding staat is: u25/661 en u25/673 en naar mijn weten is dit een J5... nog ff een heel andere vraag ernaast: ik heb alvast mijn verstuivers laten reviseren en wil mijn kleppen stellen, nou zie ik niet 123 welke de in-/uitlaatkleppen zijn.... van bovenaf gezien, met de brandstofpomp links.
welke is de uitlaat?: pomp-> OO OO OO OO
lastig sleutelen trouwens zo'n ingebouwde motor, een integraalcamper is mooi om te reizen, maar minder om te sleutelen.
20 jaar
Nog een aanvulling / vraag:
de kleppen weet ik ondertussen: i-u-u-i-i-u-u-i >versnellingsbak
een volgend of beter hetzelfde probleem is: op de nokkenas en krukas staan markeringen, het boek geeft aan dat tussen markering A (op tandwiel nokkenas) en markering B c(krukas) 35 tanden moeten zitten. Doe ik dit dan lopen de zuigers al met de hand vast. Ik tel er 38. (vlgs. mij was dit al zo). Pomp is losgeweest netals de leidingen. Helaas ben ik zo stom geweest het tandwiel van de pomp niet te blokkeren en is nu van cylinder gewisseld. Ik heb alleen geen idee hoe ik er bij een lucaspomp achter kan komen op welke uitgang de 1e cylinder moet worden aangesloten.. wie weet dit wel?
btw: ook de peugeotdealer in A'foort en H'sum wisten niet voldoende...
gr. Willem
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar