Heren,
Voor een kennis van me heb ik afgelopen weekend de remmerij rondom van een Peugeot 406 3.0 v6 Coupe moeten vervangen. Het betrof de schijven + blokken.
Voor remmerij geen enkel probleem, links achter ook niet. Maar toen ik de bovenste (imbus) bout van de rechter achter remklauw los wilde draaien ging het mis. Het eerste stukje wilde de bout wel los, maar vervolgens zat er geen beweging meer in. Dus ik wilde hem weer wat vaster draaien om vervolgens opnieuw proberen los te draaien, maar toen brak de bout af. Precies vlak met het bouwgat waar je de remklauw in vastzet (weet zo niet hoe dit deel heet, zit ook je naaf enzo opvast) Vervolgens heb ik het gat uitgeboord en wilde ik de rest van de bout met een linkse tap verwijderen, maar die knapte me ook nog eens , eveneens vlak met het boutgat. Dus nu heb ik een mooi uitgeboord gat met daarin een linkse tap. Dat spul is keihard en kom ik niet met een boor in.
Iemand tips om de tap er toch weer uit te krijgen?
Mocht ik de tap eruit krijgen dan moet ik alsnog de rest van de afgeknapte bout eruit krijgen. Mocht dit niet willen, dan zal ik het op moeten boren en opnieuw draadtappen?
Maar is dit wel verstandig, aangezien er wel een remklauw aan bevestigd moet worden. Het is toch je remmerij. Of moet ik een compleet deel van de sloop halen en dat overzetten.
Kan iemand me de naam van dit deel noemen?
Alvast bedankt.
Mvg Robin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een achterremklauw zit doorgaans vast aan een ankerplaat.....
Als je de afgebroken tap eruit kan krijgen, dan is misschien een bout+moer mogelijk.
Robin ;op het geheel wat je nog hebt een nog grotere moer lassen CO2 ! Af laten koelen en uitdraaien . Die linkse tappen werken alleen in theorie of als het stompje alleen is afgebroken . In het oudijzer er mee. Neem een moer die een maat groter is dan de schroefdraad van de bout. en niet bakken maar lassen!!! Succes.
Probleem is dat de tap ook vlak met het boutgat is afgebroken, ik heb dus niks om het aan vast te lassen :(
Is het veel werk om de gehele ankerplaat te vervangen? Ik heb al een beetje zitten kijken op onderdelen site en mp maar ik kom het onderdeel ook nergens tegen.
12 jaar
toch eens doen wat punt zegt werkt ook bij dieperliggende draadeinde; lasapp. goed hoog zetten
Is 1 maat groter boren en nieuwe schroefdraad tappen ook een optie?Heb ik al eens met een Nissan en een Ford gedaan,werkte prima.
12 jaar
Dat is nu juist het probleem ! Door die afgebroken tap is er geen boor meer die daar doorheen komt. Ik lees wel aan je opmerkingen dat je de lasmethode totaal onbekend is. Jammer.
Tja,je zou het kunnen proberen met een DUCARBO of kobalt-boor,die schijnen door zeer hard materiaal te gaan,en anders even contact leggen met een metaalbewerker,misschien hebben die een trucje.Je bent vast niet de eerste die dit gebeurd,dus ik kan me niet voorstellen dat het niet te herstellen is.Ik ken de lasmethode wel,maar ik vraag me af of je wel genoeg hechting krijgt op het materiaal waarvan de tap gemaakt is,meestal moet dit zo heet dat je moer smelt.
12 jaar
Ik heb via een sloperij in Drachten een schetsplaat kunnen kopen voor 25euro incl de bout die bij mij afgebroken is.
Lijkt me wel de makkelijkste oplossing, aangezien ik zelf niet lassen kan.
Weet iemand zo de maat van de centrale moer op de naaf eraf te krijgen? Is dit dop 41?
Mvg Robin
12 jaar
Nieuwe schetsplaat gemonteerd, uitboren lukte niet.
Probleem opgelost
12 jaar
Daar ben je wel ff mee bezig geweest,maar mooi dat het opgelost is.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar