Beste herkenner,
Bij deze ben ik op zoek naar ervaring en derhalve een second opinion op het gebied van het volgende; Het betreft een 205 1.1 Accent die kampt met een brandend koelvloeistof + STOP lampje na een periode van ca. 20 min vollast op de grote weg inclusief het feit dat de kachel bij gebruik van aanjager slechts aanvoelt als verwarming maar geen warmte geeft. Er zijn aantal zaken die ik reeds heb gecontroleerd waaronder, aanslaan/werking ventilator, koelwaterslangen zowel onder als boven warm/heet indien de motor op bedrijfstemperatuur is, niveau in expansievat ok, weerstand motortemperatuursensor (groen) op motorblok varieert in waarde bij aanslaan ventilator, kachelslangen warm/heet en bij opendraaien ontluchtingsnippel stroomt koelvloeistof, geen overmatige drukopbouw in het koelsysteem. Dit alles gecontroleerd hebbende, heb ik het vermoeden dat de waterpomp niet meer of onvoldoende pompt. De vraag is of dit een voorkomend probleem is voor een 205 uit 1992 met ca. 95.000 km op de klok, en hoe dit te controleren zonder demontage vooraf? Of is er een andere oorzaak waar ik volledig aan voorbij ga. Alle suggesties worden bij voorbaat gewaardeerd.
Groet, Jip.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk als ik jouw verhaal zo lees ook aan de waterpomp.Het is voor zover ik weet geen kwaaltje bij peugeot,maar je weet nooit natuurlijk.Weet je zeker dat er geen luchtbel in je koelsysteem zit?
Als het temperatuurlampje gaat branden is dan ook de ventilator ingeslagen?? of slaat die pas in als je al even stil staat?Ik denk namelijk aan verstopte radiatoren (gietzand).Ik heb ook wel eens meegemaakt dat die temperatuursensor stuk was.(van het lampje dus).
VOLGENS MIJ KAN HET OOK NOG IETS ANDERS ZIJN, NAMELIJK EEN TE DUNNE RING ONDER DE TEMPERATUUR SENSOR:
BIJ DE 205-EN VAN DEZE JAREN IS ER OOIT EEN SCHRIJVEN (INFO FLASH) UITGEGAAN MET EXACT DEZELFDE KLACHT ZOALS JIJ EM OMSCHRIJFT (BRANDEN VAN MOTORTEMP LAMPJE NA LANGDURIG VOLLAST).
DE RING ONDER DE SENSOR MOET DIKKER. ONDER EXTREME SITUATIES (LANGDURIG VOLLAST) ZET DE SENSOR ZOVEEL UIT DAT DEZE KONTAKT MAAKT IN HET MOTOR BLOK TERWIJL DE MOTOR NIET TE HEET IS.
ZELF OOK EEN AANTAL KEREN MEEGEMAAKT, DIKKERE RING ERONDER EN WAS KLAAR. SUCCES.
Nieuwe statusinfo, waterpomp functioneert. Reagerend op Oldtimer's vraag of de ventilator ook ingeslagen is bij branden lampje, nee. Sterker nog zelfs bij het normaal inkomen van de ventilator tijdens statonair draaien in de garage gaat het lampje niet branden. Temperatuur van de koelvloeistof gemeten tijdens draaien ventilator en die ligt dan rond de 90-95 graden. Radiator is ook gelijkmatig warm van boven naar beneden en van links naar rechts.
Ik ga sowieso even de optie van Koelkast even uitproberen, baadt het niet dan schaadt het zeker niet.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikelingen.
20 jaar
Ik heb hier wel vertrouwen in, ik heb dit verhaal nu ik er wat langer over nadenk ook wel eens meegemaakt.
Even een klein vraagje ter bevestiging, het plaatsen van een ring onder de sensor op het thermosstaathuis lijkt niet handig omdat dit een konische afduichting betreft. Trouwens dit is bij mij niet de aansluiting voor het bewuste temperatuur verklikkerlampje, deze gaat branden als ik de paarse draad die op de sensor(op het motorblok onder de verdeler) zit aangesloten aard. De volgende vraag is dan ook klopt het dat een grijze draad aangesloten zit op de thermosstaathuis sensor en de paarse op de sensor gemonteerd in het motorblok en als je een extra ring wil plaatsen onder welke sensor doe je dit dan.
20 jaar
De sensor Groen of Blauw op het termostaathuis is van het motormanagement.Je moet dus die andere hebben
Dat is mooi ik heb een rode op het thermosstaathuis zitten!?
20 jaar
weet je zeker dat het een Peugeot is?
Ik heb jullie raad ter harte genomen en naast een ring toch ook voor een klein bedrag een nieuwe temperatuur contactschakelaar gekocht. Bij demontage van oude schakelaar bleek dat deze sowieso al 2mm langer was dan de nieuw aangeschafte. Ik heb dus geen extra ring gemonteerd maar wel de nieuwe schakelaar en vervolgens 45 minuten snelweg gereden en het probleem treedt niet meer op. Hartelijk dank voor al jullie goede raad op basis van weinig informatie. Bovendien wil ik een ieder die deelneemt aan dit forum complimenteren met de constructieve bijdragen en de zeer prettige manier van reageren op ingezonden vraagstukken. Waanzinnig dat dit initiatief op deze manier gestakte heeft gekregen. Groet Jip.
20 jaar
Waterpomp vervangen, heb ik ook gehad, zaten helemaal geen schoeppie's meer op. Groet'n Niels
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar