close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Brandstof probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Goedendag,

Onze peugeot 406 heeft het volgende probleem. Hij start niet meer.

Het probleem is alsvolgt onstaan. Auto wilde niet starten, na 10 minuten wel weer... 10 kilometer gereden, toen helemaal niet meer aan de praat te krijgen. Anwb heeft gekeken, zekeringen waren goed en remmenreiniger in de luchtfilter gespoten, toen starten hij, maar de auto nam niet over. Conclusie ANWB "waarschijnlijk" de brandstof afvoerpomp stuk.

Ergens ben ik gaan twijfelen omdat ik ben gaan googlen en dat komt dan door het volgende. We hebben al een lange tijd last van storingen als : kilometerteller die niet oploopt, benzine teller die op 0 staat, knipperlicht geluid die het niet doet, pieper van de verlichting, die aan blijft, doet het niet altijd. Al deze problemen doen het dan weer wel en dan weer niet.

We hebben hem toen uit laten lezen en de volgende storingscode's heeft hij aangegeven.
P1404 met vermelding permanent.
P1403, P1408, P1110 met vermelding motormanagment.

En nu start hij niet meer, 1 maand na het uitlezen. Nu om het display van de datum en tijd gaf hij voor kort aan "Economic 'nog wat'"en nu doet dat display het ook niet meer.

Wat ik me heb laten vertellen is dat het motormanagment iets met het electrische gedeelte is. Zou het zo kunnen zijn dat de brandstof afvoerpomp geen stroom krijgt.

Zou iemand mij misschien meer duidelijkheid kunnen geven voordat ik allerlei kosten ga maken, zoals de pomp vervangen. En misschien die storingscode's kunnen uitleggen of daar deze storing ook mee te maken heeft. Ik wil graag nog 1 jaartje ermee blijven rijden.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Irma Vos

Geplaatst door

vosjes40 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan ook liggen aan de startblokkering die niet goed werkt. De sleutel bevat een chip die met een antenne rondom het stuurslot uitgezend wordt. De verkeerde sleutel, kapotte transponder, kapotte transponderantenne kan er allemaal toe leiden dat de startblokkering niet vrijgegeven wordt. Feitelijk wordt dan de stroomtoevoer naar de brandstofpomp afgesloten en slaat de motor af omdat hij geen brandstof krijgt. Met de pomp is in dat geval niets mis.

Een andere optie is de botsschakelaar die wellicht een beetje gaar is. De botsschakelaar is een grote rode knop in het motorcompartiment die omhoog springt als hij een mechanische schok krijgt. Deze schakelaar zorgt er ook voor dat de spanning van de brandstofpomp wegvalt en de motor afslaat omdat hij geen brandstof meer krijgt. Het idee is dat deze schakelaar bij een aanrijding geaktiveerd wordt en er voor zorgt dat in dat geval de motor direct afgeschakeld wordt. Ook in dit geval is er niets met de pomp aan de hand.

Eerst even goed laten onderzoeken dus voordat je besluit om de brandstofpomp te vervangen.

Die foutcodes wijzen op een probleem met de EGR klep.

TrafficBandit 0

13 jaar

Bedankt voor de reactie... Ik heb de reserve sleutel geprobeerd, maar dat mocht niet lukken. Waar de transponder zit of de transponderantenne moet ik even uit laten zoeken. Zit dat in de sleutel?

En de botsschakelaar is het ook niet, daar had de Anwb toevallig ook naar gekeken. Volgende week gaan we hem weer even uitlezen naar storingscode's kijken.
Maar als iemand nog tips heeft waar we naar kunnen kijken graag!

vosjes40 0

13 jaar

kan ook de pomp in de tank zijn, hoor je die tijdens het starten ? zo niet geef dan tijdens het starten eens een flinke scop tegen de onderkant van de tank.Maar nog beter is even meten of er op de pomp wel spanning staat tijdens het starten.

oldtimer 0
badge

13 jaar

Dank je wel ook voor deze reactie... Leuk dat iedereen op deze iedereen met ons mee denkt... Top pagina.... Maar we zullen hem opmeten, hoewel schoppen ook leuk is... Haha

Maar tijdens die keer starten dat hij het niet meer deed hoorde we de pomp nog 1 keer, daarna niet meer...

Jullie horen van ons..

Irma

vosjes40 0

13 jaar

Ik neem aan dat je de zekeringen wel allemaal an gechecked hebt ?

TrafficBandit 0

13 jaar

Zo mijn laatste reactie, want hij doet het weer en de brandstofafvoerpomp is vervangen.... tijdens het verder onderzoek hiervoor hebben we hem op de computer aangesloten en hij gaf meerder code's aan wat met de brandstof te maken had. En inderdaad met een hamer op de tank slaan starten hij wel. Dus brandstofafvoerslang vervangen en rijd weer als een zonnetje...

Dank jullie wel voor alle reacties...

Irma

vosjes40 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.