Gister heb ik nog gewoon gereden van en naar mijn werk en was er niets aan de hand. Vanmorgen wilde ik weer weg en... niets meer!
De motor draait wel rond maar slaat niet aan. Eerst de reservesleutel geprobeerd, daarna de accu los en weer vast. De rode knop onder de motorkap goed ingedrukt. Maar helaas...
Wel zie ik in het dashboard dat er een geel verkliklampje blijft branden (volgens het boekje 'zelfdiagnose motor'). Dit zou betekenen dat er iets is met het injectie- of ontstekingssysteem.
De auto heeft slechts 100.000 km gereden sinds 1999 dat ie op de weg kwam. Wel viel mij op dat als ik doorschakel naar een hogere versnelling dat de auto slecht oppakt bij lage toeren.
Wie kan hier iets over zeggen waar ik rekening mee moet houden of dat ik dit (eenvoudig) zelf op kan lossen voordat ik hem naar een dure dealer breng?
Alvast hartelijk dank,
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat gele lampje geeft aan dat er een storingscode is opgeslagen in de computer. Als je de computer laat uitlezen dan kan je aan de hand van de storingscode bepalen wat het probleem kan zijn. Zonder storingscode is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Bedankt voor je reactie! Morgen de auto maar even naar een garage slepen...
13 jaar
het gele lampje zelfdiagnose motor hoort te branden als die op contact staat en de motor niet loopt. Dat is normale werking. Echter als deze niet uitgaat nadat de motor is aangeslagen dan heeft het motormanagment een storing opgeslagen.
In dat geval kan het inderdaad nog alle kanten op. Want hij start helemaal niet en het gele lampje is de enige die blijft branden, maar dat hoort dus zo?
13 jaar
ja. Misschien te simpel, maar zijn de basis zaken in orde? (voldoende en de juiste brandstof in de tank, accu in goede staat, starttoerental hoog genoeg) Zo ja, dan kun je controleren of de brandstof pomp in de tank werkt.
Dit kan vrij eenvoudig door de zitting van de achterbank te verwijderen. Aan de bijrijderskant van de wagen zit onder de achterbank namelijk een grote zwarte kunststof dop (ca 15 cm in diameter). Deze kun je met een schroevendraaier omhoog halen, daaronder zie je dan de brandstofpomp. Als je de wagen op contact zet hoort de pomp voor ca 2 a 3 seconden in te schakelen. Het geluid van de pomp is echter erg zacht, dus misschien is het handiger om voor de controle een extra persoon te vragen die de wagen op de 2e stand! van het contact zet. Als die dan zoemt, werkt de pomp. Het is normaal dat ie na 2 a 3 seconden weer stopt.
Als je (nadat de pomp dus gestopt is) vervolgens de startmotor even laat werken, moet gelijk de pomp ook weer gaan draaien. Zo niet dan kan het zo zijn dat de krukaspositiesensor defect is.
Van de week de auto naar de garage gesleept. Daar is ie uitgelezen en het bleek de krukas sensor te zijn. Deze vervangen en hij doet het weer, gelukkig!
Bedankt voor de reacties!
-edit- vanmiddag was het alweer mis hoor. Weer niet starten! Na diverse malen proberen uiteindelijk toch weer aan het starten gekregen, maar dit schept geen vertrouwen in deze auto. Zoude oorzaak van het defect raken van de sensor iets anders kunnen zijn?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar