close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Niet altijd verlies koelvloeistof...

Bouwjaar: 1999, Motorcode: 1.8

Vreemd probleem...

Ik ben na veel geklooi erachter gekomen dat het aan mijn kachel ligt dat mijn 406 koelvloeistof verliest. Oplossing zou dan gemakkelijk kunnen zijn. Alle oude vloeistof eruit nadat het met een Bar's Leak opruimgoedje is vermengd. Vervolgens Bar's Leak reparatiespul erin met nieuwe koelvloeistof en hopen dat het dan goed komt. Helaas niet dus...

Indien de kachel niet aanstaat is er niets aan de hand. Ik kan duizenden km's rijden, geen druppel verlies. Als ik de kachel aanheb komt er om wat voor reden dan ook een luchtbel in het systeem. (Waarschijnlijk zodra de motor weer is afgekoeld) De volgende keer dat de motor weer warm wordt en de kachel is aan, perst het systeem een flinke bel koelvloeistof via het expansievat naar buiten. Zolang daarna de motor warm blijft is er vervolgens geen verlies van koelvloeistof. Dus alleen als de motor weer afkoelt en daarna weer opwarmt.

Ik heb reeds een nieuwe dop gemonteerd, geen resultaat. Tot twee keer toe het systeem met reparatiespul (verschillende merken) geprobeerd te repareren, geen resultaat. Geen waarneembare lekkage in het interieur.

Wat kan het zijn?

Geplaatst door

knuffeltje (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ruik anders eens onder de koelvloeistof dop. Stinkt dit niet toevallig naar LPG? Zou niet de eerste verdamper zijn welke LPG in het koelsysteem perst.

wkhoek 0
badge

16 jaar

Maar het rare is dat er niets aan de hand is als de kachel niet aanstaat. Dan: Geen druppel verlies...

knuffeltje 0

16 jaar

Volgens mij moet dat toeval geweest zijn. De kachel aan of uit zetten heeft niets te doen met het koelvloeistof circuit. Ook als de kachel uit staat stroomt er koelvloeistof door de kachel radiateur. Het aanzetten van de kachel zorgt er alleen voor dat de lucht via de kachel radiateur in het interieur terecht komt. Alleen de temperatuur van de koelvloeistof zal nadat het door de kachel is gegaan wat lager zijn als deze aanstaat.

Als je een LPG installatie hebt met verdamper zou je eens kunnen proberen om een tijdje op benzine te rijden. Dan werkt volgens mij de lpg pomp niet en bouwt de verdamper dus ook geen druk op en zou deze dus niet in het koelvloeistof circuit kunnen lekken. Als je dan toch nog last hebt van het probleem denk ik dat je de verdamper kunt uitsluiten. Of zoals wkhoek al aangaf, even onder de dop ruiken of het naar LPG stinkt.

Richard9710 0

16 jaar

Ik begrijp er nu steeds minder van.

Wat snap ik nog steeds niet:

1. Als ik het Bar's Leak goedje erin moet gooien staat er in de gebruiksaanwijzing: Kachel in de auto helemaal open. Dus ik begrijp daaruit dat er pas koelvloeistof door de kachel radiateur gaat indien de kachel open wordt gedraaid. Toch?

2. Indien ik onder de dop ruik van het expansie vat ruik ik geen LPG.

3. Er is geen enkel probleem indien ik geen kachel aanheb. Ik kan duizenden km's rijden. Geen druppel verlies. Motor warm, motor koud, na 2 maanden rijden en geen gebruik van de kachel: Geen verlies.
Vorig jaar winter, dus met kachel aan: Verlies van koelvloeistof doordat de druk hoger werd dan de 1 bar. Oftewel, via de dop kwam het koelwater eruit. En niet 1 keer, maar telkens. Van koude motor naar warme motor! En nu, na de zomerperiode weer dezelfde ellende als voor de zomer.

4. Stel, ik wil de kachel gebruiken: Ik start de motor, laat de motor warm worden met de dop van het expansievat eraf. Zodra de motor warm is, draai ik de dop er op, vervolgens tijdens het rijden --> geen enkel probleem (met kachel aan) Dit zal wel komen omdat alle kanaaltjes en aansluitingen uitzetten door de warmte. Dit dus ook niet een enkele keer, maar telkens. Maar het is uiteraard geen doen om telkens voor je gaat rijden even de dop los te draaien voor de deur tot de motor warm is.

Concreet: Het spitst zich toe op de kachel. Maar wat kan het dan zijn? Ik weet het niet.

Alvast weer bedankt.

knuffeltje 0

16 jaar

wat meneer hoek zegt laat de lpg man er even naar kijken en geen spul gebruiken dat is allemaal niks gewoon de oorzaak achterhalen

kleijn 0

16 jaar

Wat is nu de link tussen lpg en de kachel. Ik rij continu op lpg. Geen problemen indien geen kachel aan. Wel problemen indien wel kachel aan.

Overigens ben ik medio april reeds bij de gasspecialist geweest hiervoor. Volgens hem kunnen de klachten niet veroorzaakt worden door lpg.

Dus, ik weet het niet. Link tussen lpg en kachel zie ik ook niet.

knuffeltje 0

16 jaar

Wat betreft de gebruiksaanwijzing op dat lekspul, er zijn auto's waarbij de koelvloeistof toevoer naar de kachel wordt geregeld door de warm/koud knop. Er wordt dan een kraantje open gezet waardoor er warme vloeistof naar de kachel loopt. Bij de 406 loopt er echter altijd vloeistof door de kachel, ongeachte de stand van de warm/koud knop. Hierbij wordt de warmte geregeld door de lucht wel of niet via de kachelradiateur te laten lopen. Ongeacht op welke manier de warmte wordt geregeld, door de verwarming op heet te zetten heb je iig altijd doorstroming in de kachelradiateur, vandaar deze instructie in de gebruiksaanwijzing.

Nu de link tussen LPG en de kachel. LPG installaties hebben vaak een verdamper (LPi installatie van Vialle niet). De LPG komt vloeibaar en onder druk uit de tank en zodra het overgaat in gas vorm bevriest het meteen. Vergelijk het maar met het laten ontsnappen van gas uit een bus om aanstekers te vullen. Als er bij het vullen gas ontsnapt bevriest dit meteen. Om te zorgen dat het niet bevriest wordt het in de verdamper omgezet in gas vorm, om de bevriezing tegen te gaan wordt de koelvloeistof van de auto gebruikt om de verdamper te verwarmen. Als er een gat in de verdamper zit waardoor de koelvloeistof en de LPG met elkaar in contact kunnen komen zal door de druk de LPG in het koelsysteem komen en dus koelvloeistof uit het koelsysteem persen.

Richard9710 0

16 jaar

Sorry, ik hoop dat ik niet zeurderig overkom, maar nog steeds heb ik geen verklaring voor het feit dat het probleem zich voordoet als de kachel aan staat. En dat het zich NIET voordoet indien de kachel uit staat.

knuffeltje 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.