De stengel van RAW, lichten. mistlampen voor en mistachterlicht begon recent te roken en te stinken toen ik per ongeluk de mistlampen aanzette. snel alles uitgezet en het roken hield op. Gisteren begon de stengel ook te roken bij inschakeling van dimlicht. Zonder verlichting naar huis gereden, ging nog net.
Bij het demonteren van de stengel zag ik dat een paar dunne draadjes vanuit de stengel naar het zwarte blok verbrand waren. Ik meende dat in de stengel zelf bij de draairingen door slijtage o.i.d. kortsluiting was ontstaan. Vandaag heb ik een andere stengel gemonteerd, maar die begint bij inschakelen van de mistlampen ook te roken. Nu zag ik dat de mistlampen voor niet branden, het mistachterlicht wel. Ergens zorgt de stroomtoevoer naar de mistlampen voor verbranden van de draadjes en contactjes in de stengel. Zou dit voorkomen kunnen worden door de zekeringen van de mistlampen te verwijderen of moet ik het ergens anders zoeken en waar dan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat de nieuwe "stengel"ook de geest heeft gegeven. Er is kortsluiting. Zeze kun je als volgt lokaliseren. neem een 12 volt lamp van ongeveer 50 wat en plaats deze tussen de + en de draad welke naar de mistlampen gaat. Als de lamp volop gaat branden is er sluiting. Als de lamp en de mistlampen een beetje branden is er geen sluiting in dat deel. hetzelfde kun je doen met het mistachterlicht. alleen zal nu de 50 wat lamp als er geen sluiting is nog minder fel branden maar het mistachterlicht bijna normaal. Pas als je de oorzaak van de sluiting weggenomen hebt kun je een nieuwe schakelaar aansluiten.
Op welke plaats doe je zoiets ofwel waar vind ik de draden die naar de mistlampen en het mistachterlicht gaan?
Bij de schakelaar in de stuurkolom of ergens anders.
13 jaar
De draden lopen via de schakelaar.
Ben vandaag toch maar even naar de garage gegaan. Ik ben niet zo zeker met elektriciteit. Het relais bleek verrot te zijn. Zonder relais geen mistlampen maar dat is geen ramp. Het mistachterlicht werkt nog wel.
Cor bedankt voor je reacties.
13 jaar
Ik dacht dat je dan nog wel de lampen uit je mistvoorlichten moest halen om voor de APK goedgekeurd te worden.
Ik heb een 406 gehad met vocht in de mistlampen, dat mocht niet, als ik de lampen eruithaalde werd hij wel goedgekeurd (2x op deze wijze gekeurd).
13 jaar
Het gaat er niet om dat de lampen erin in zitten, maar dat ze niet kunnen werken. En dan doen ze zonder relais ook niet.
Wel lastig als je zo'n auto later koopt, als dit niet rechtstreeks van de huidige eigenaar is ga je het probleem proberen op te lossen.
Bij mijn huidige auto heeft de vorige eigenaar ook een paar van dat soort oplossingen toegepast, als je dan alles wil laten werken heb je een hoop gepuzzel.
13 jaar
Pjotr, ik denk niet dat er nog een volgende eigenaar volgt. Ben van plan hem helemaal af te rijden. Staat nu 365 k op de teller. Volgende halte zal demontage zijn, al hopo ik dat die tijd nog ver voor me ligt. Anders heb je natuurlijk wel gelijk als dergelijk manco niet bekend is bij een volgende eigenaar.
13 jaar
Dan kan ik me de door jou gekozen oplossing voorstellen.
Het zijn fijne auto's, nog veel plezier ermee!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar