Beste forumers,ik zit met het volgende probleem:Mijn zoon zijn 406 2.1turbodiesel met airco geeft reeds een hele tijd een brommend geluid op 1precies toerental net boven ralantie alsook pieperig gedrag rondom multi V-riem die airco en oliepomp en alternator aandrijft.Ook de automatische riemspanner trilt hevig bij dit toerental.De krukaspoelie (met trillingsdemper)heb ik vervangen omdat het meer voorkomt dat die een tjilpend geluid geeft.Maar met die nieuwe poelie heb ik de indruk dat het nog erger is geworden.Die riemspanner trilt hevig bij 1bepaald laag toerental.
Vraag is dus:1)zou het die riemspanner zelf kunnen zijn?Als ik die veer opspan b.m.v.een vierkante sleutel10mm zoals voorgeschreven, ondervind ik niet dat die spanner abnormaal werkt of zo,maar ja....
En 2)wat voor iets is dat,die riemspanner,laat zich dat eigenlijk vlot vervangen?
Hartelijk dank voor reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is waarschijnlijk de veer die de spanning op de spanrol verzorgt die vervangen dient te worden.Wat betreft het piepen van de snaar maar eens even goed kijken of de snaar en de poelie´s wel goed ìn lijn liggen.
Betreft XUD11BTE.
De spanner werkt met een losse veer die aan de achterzijde, dus achter/onder de dynamo z,n werk staat te doen. De bevestigings-ogen zijn voorzien van rubber gevulcaniseerde busjes. De busjes laten los en krijgen speling, waardoor het klapperen van de multiriem ontstaat.
Oplossing: alle onderdelen van deze spanner vervangen/vernieuwen, vaak ook de speciale kraagmoer die beschadigd is.
Het vervangen is te doen, maar met name de nieuwe veer terug plaatsen kan lastig zijn.
daar gaan we weer................haha
Geeft niks Hans, bewijst alleen maar dat we met ons vak bezig zijn.En daar zijn er tegenwoordig niet zo veel meer van.
Ha,bedankt, beide heren. Ik heb er nu volle vertrouwen in en zal nu niet aarzelen de boel open te gooien en te vernieuwen.Misschien zal het vervangen van de krukas-poelie dan toch niet nodig geweest zijn....alhoewel die gaf ook zichtbaar trillingen.
Nog een toemaatje voor oldtimer:ge herinnert u wellicht mijn achterbanden slijtage en dito uitlijnen van mijn 607?Een discussie van een aantal weken geleden. Welnu ik heb eigenzinnig het toespoor achteraan op NUL gezet (met eigen gemaakte tool) en rijd nu zo verder in afwachting naar de verdere bandenslijtage...maar alles ziet er prima uit.Mijn conclusie blijft:bij de constructeur(s) overdrijven ze werkelijk!!!De achtertrein helemaal manipuleren wat ze doen (wielen schuin naar buiten open zetten + toespoor ter "compensatie")is een beetje technologische flauwekul. Dat wielen wat zetten op de weg kan niet veel kwaad maar dat toespoor is gewoon nefast voor de banden en ook niet nodig. Toch niet voor de gewone weggebruiker.
Groeten!
16 jaar
Die wielstanden zijn er eigenlijk ook niet voor de normale weggebruiker maar voor een eigenzinnige journalist die zo nodig een elandproef moet doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar