Peugeot 406: Storing remlichtschakelaar 406

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Ik heb sinds een paar dagen een storing van de remlichtschakelaar.
Op een gegevenmoment kreeg ik een storingsmelding op het dashboard. Door de garage uitgelezen en wees een permanente storing van de remlichschakelaar als oorzaak aan. Nieuwe remlichtschakelaar ingebouwd, probleem opgelost. Niet dus. Een dag erna wederom het lichtje op het dashboard en na uitlezen wederom permanente storing remlichtschakelaar. Draden doorgemeten, schakelaar gedemonteerd en gemonteerd en ja hoor, ht achteropkomend verkeer kon ook weer zien dat ik ging remmen. Helaas alleen slechts 1 dag. Vanmorgen wederom het lampje op het dashboard en wederom geen remlichten die aangaan. Ik wordt een beetje moedeloos zeker gezien het feit dat ik einde van de week naar het buitenland ga en ik wel veilig wil rijden.
Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing.
Er zit dus al een nieuwe remlichtschakelaar in, de draden zijn doorgemeten, de zekering is goed.

dj41dj

Geplaatst door dj41dj (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Weet je zeker dat je de goede schakelaar gepakt hebt ? Onder de handrem zit namelijk ook een schakelaar die bij de 406 heel vaak kapot gaat. (Ik ben inmiddels al aan de derde bezig)

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

First you will need a new handbrake switch. They can be ordered at any peugeot dealer and shouldn't cost you much.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


To reach the handbrake switch you will need to remove the center console first.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Pull out the piece of plastic under the handbrake with a screwdriver
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Next remove the ashtray by gently pulling it out.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


You can now remove the leather around the gearstick
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


The front sidepanels are connected with two screws, remove them and take the sidepanels out
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Now the sidepanels are gone you can take out the air outlet pipes
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Before you can remove the mid console first disconnect the wiring of the electric parts.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


The mid console is connected with 4 bolts
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Gently remove the mid console
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Remove the plastic piece behind the handbrake
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Remove the rubber cover that's around the handbrake
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Finally it's possible to see the handbrake switch
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


Disconnect the wiring and remove the switch
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


The old and the new one
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


You can now place the new switch and follow the same procedure the other way around. Before you put everything in place connect the wiring of the electrical parts and check if everything is working ok.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]


If everything went ok you should end up like this, problem solved
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Handbrak...[/img]

dj41dj (0), 16 jaar geleden

[quote=TrafficBandit]Weet je zeker dat je de goede schakelaar gepakt hebt ? Onder de handrem zit namelijk ook een schakelaar die bij de 406 heel vaak kapot gaat. (Ik ben inmiddels al aan de derde bezig)[/quote]
Bedankt voor je oplossing, inclusief foto's zelfs.
Maar toch nog een vraagje. Mocht dit schakelaartje kapot zijn, kan dat dan de oorzaak zijn dat mijn remlichten niet branden als ik op het rempedaal trap ??
Als dit zo is zou het wel eens de oplossing kunnen zijn.

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet precies of er en relatie tussen de handrem en de remlichten is. Volgens mij gaan de remlichten niet aan als je alleen de handrem aantrekt, zeker niet als je stilstaat, maar wellicht wel als de auto beweegt.... heb ik nog nooit uitgeprobeerd eigenlijk. Ik zal het vanavond eens controleren. Wat ik wel weet is dat er voor die handremschakelaar een ongelofelijk goedkoop prulstekkertje gebruikt is wat vroeg of laat bij iedere 406 eigenaar problemen heeft veroorzaakt. Een "Low brake fluid" - melding op het display (terwijl er genoeg vloeistof in zit) wordt ook veroorzaakt door het kapot gaan van deze schakelaar.

dj41dj (0), 16 jaar geleden

Die melding komt me heeeeeel bekend voor. Idd genoeg vloeistof maar wel die melding.
Ga wel aan mijn garage doorgeven of dat stekkertje vervangen moet worden.
Bedankt weer voor zover.

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Op de forums van www.peugeot406coupe.com en http://406coupe.forum2go.nl is er ook een hoop informatie te vinden met betrekking tot dit probleem.

Pjotr9136 (0), 16 jaar geleden

Ook de remlichtschakelaar zelf kan problemen geven, ik heb er daarom 1 als reserve in mijn auto liggen. Bij mijn 406 al zonder remlicht gereden, toen kreeg ik echter geen storingsmelding. Ook bij 306 en 405 heb ik problemen met deze (gammele) schakelaars gehad.

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Ik zie net nog een berichtje op een andere site staan met betrekking op dit onderwerp:

Hi Guys
Just wanted to let you all know ( altho i guess some of u already know anyway!!) that u can replace the handbrake switch ( the cause of the very common brake fluid warning message) without removing the entire central floor console.
I undid the bolts at the back next to the ashtray. removed the ashtray itself and the plastic bracket underneath. I used the ashtray turned on its side to wedge the rear of the console up, pulled up the rubber gaitor, unplugged the switch, removed it and replaced it then put everythin back in about 10 mins.
It involves a bit of kneelin on the floor in the back but it worked!! Just incase anyone wanted to do it but was worried about havin to take the whole middle bit out!
Cheers John
( yes its the lazy way!!)

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.