Onze Peugeot 406 2.2 benzine (met ESP en tractiecontrole) werd destijds geleverd met Pirelli banden van de W-categorie (205/55/16). Die zijn aan vervanging toe. Ik vond en vindt de auto hiermee niet als een Peugeot 406 rijden qua comfort: stug en stoterig. Is dit te verbeteren door bijv. Michelins met H of V codering te monteren? Of is het onderstel van dit type 406 nu eenmaal stugger afgesteld vanwege het motorvermogen? En mag ik uberhaupt wel "langzamere"banden laten monteren qua homologatie van de auto? Met gezond verstand zou je zeggen: ik rijd toch nooit 250 km in Nederland....
Graag jullie visie. Dank en groet Arjen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
pirreli banden staan niet echt bekend om hun comfort, vrij stugge wangen..
je zal indd met een michelin band meer bereiken qua comfort, en wat betreft die snelheidscodering...in nederland is dit gewoon toegestaan, kom je echter veel in duitsland..dan is het verplicht om een stikker in het gezichtsveld van de bestuurder te plakken waarop geattendeert wordt dat er banden gemonteerdt zijn van een lagere snelheidscodering..
Liever een Michelin met lagere snelheid dan de Pirelli met hogere snelheid. Eigenlijk komt een franse auto überhaupt beter tot zijn recht met Michelin's. Wel aan max. snelheid (van de codering) houden natuurlijk.
Sytze
Okee Arie en Sytze. Bedankt voor jullie advies! Kan ik verder mee zo!.
Groet
Arjen
16 jaar
Volgens mij mag je geen banden monteren met een lagere snelheidscodering dan de auto maximaal haalt. Voor de APK maakt het misschien niet uit, maar volgens mij mag het niet. Daarbij, volgens autoweek.nl gaat de 406 met 2.2 motor maximaal 214 km/h. Dan zou een band met snelheidscodering V voldoende zijn (V=240km/h).
16 jaar
Ja, dat heet toch homologatie van de auto door de fabriek of importeur?. Bij de ANWB heb ik eerder eens gevraagd: die waren daar heel strict in, dat het niet mag want de wagen zou gehomologeerd zijn met een W band. Anderzijds: wat voor ellende kan het opleveren: wie rijdt hier nou 214 km/u met zijn Peu? Is een V band comfortabeler (en goedkoper) dan een W band?
16 jaar
hoe lager de snelheidscodering, hoe goedkoper de band.
we praten slechts over enkele euro's, het scheelt niet meteen een tientje per band.
zo goed als ik weet mag je gerust banden monteren met een lagere snelheidscodering..zowiezo in nederland geen probleem.
ook in duitsland mag dit, echter er zal dan een stikker in het zichtveld van de bestuurder aanwezig moeten met daarop vermeld dat er banden gemonteerdt zijn met een andere snelheidscodering.
overigens, een h band gaat tot 210.....heb je zat aan....en die zal aardig comfortabeler zijn dan een v of w band.
Wat de prijs betreft, als ik kijk naar mijn band. Een Vredestein Sportrac III 215/55/R16 kost in V uitvoering 98.-, in W uitvoering 115.- (scheelt meer dan een paar euro, 17.- per band, dus 68.- voor de set). Ik zou zelf niet lager gaan dan V aangezien je auto harder kan dan 210 (H).
En ja, ik rij wel eens boven de 200km/h.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar