In de garage kwam de monteur erachter dat als ik mijn a/c aan heb de ven meteen als een idioot begint te draaien terwijl hij eigenlijk bij het starten langzaam moet gaan lopen en pas bij een druk van 15 bar heel hard moet gaan. Tot op heden heeft de monteur de oorzaak niet gevonden. volgens hem zijn de weerstanden goed maar krijgen deze geen voeding. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt,
gr.KJ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
simpel beginen, zekering heel, krijg je daar voor spnanning en er na als de zekering heel is ?
kan het natuurlijk hier vandaan niet beoordelen, maar 9 van de 10 keer is de weerstand stuk. dit komt best nog wel eens voor.
Hoi mensen, bedankt voor jullie raectie. De garage kan het niet echt vinden en zij vermoeden nu dat het aan de BSI ligt. komt dit iemand bekend voor. lijkt mij vreemd aangezien de noodloop wel werkt via de BSI en zou de normale loop, ook via de BSI het niet doen.
Hoor graag van jullie.
gr.Kees-Jan
16 jaar
Zal eerst een drukmeting gedaan moeten worden!!
wat is de hogedruk met de daarbij behorende omgevingstemperatuur?
Gezien jouw omschrijving van 14 / 8 / 08 lijkt dit veel op te hoge druk in het systeem..
Garage had het over een druk van 15 bar. omgevingstemp. mij niet bekend. Het enige dat mij opvalt is dat als de motor nog maar een paar minuten heeft gelopen ik de ven al aan voel en hoor slaan of het nou warm of koud is buiten. Airco koelt prima maar ben bang dat de boel op een gegeven moment klapt. Het gekke is dat toen de garage stroom op de lage loop weerstand zette hij wel begon te draaien maar op de computer lukt het hem niet om hem aan te sturen.
16 jaar
Je hebt spanning op de weerstand gezet? Aan welke kant ? Want als je spanning op de kant van de fanmotor zet dan overbrug je de defekte weerstand, maar dan lukt aansturen met de computer niet omdat de stroom dan door de (onderbroken) weerstand moet.
Aan de Bsi ligt het zeker niet want de sturing gebeurt vanuit de motor ecu naar de relais naast de motor ventilator. (achter zwart plastic rechtopstaand deksel).
Als de voorschakelweerstand niet stuk is kan het probleem zich bij de relais bevinden. Relais stuk, of bedrading beschadigt/ stekker geoxideert van een voorschade in het verleden.
Kortgezegt,de relais voeden dus de voorschakelweerstanden en die krijgen hun voeding vanuit de zekeringskast in de motorruimte, controleer zekering MF
2, MF3 en MF12. En zekering F26 en F32.
Wederom ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ga hier morgen mee naar de garage.
groet,
Kees-Jan
Ps. Heb vorig jaar inderdaad voorschade gehad (forse)
16 jaar
Hoi Peugtechnieker,
Net terug van de garage. De monteur heeft alles nagekeken maar alles werkt normaal behalve de aansturing door de ecu. Nadat hij stroom op de draad heeft gezet vlak achter de ecu stekker draait de ven rustig. blijkbaar krijgt de ven dus geen signaal. Hij heeft het probleem nu opgelost door de ecu te bypassen. Hij heeft een nieuw relait naast het hoofdrelait geplaatst en aangesloten op de draad die de ven aanstuurd. Maw. zodra ik de motor start loopt de ven permanent op de lage stand of de ac. nu aan staat of niet. Hij kon niet met zekerheid zeggen of de hoge stand nu ook nog werkte aangezien deze niet meer aanslaat door de berperkte warmte/druk. Ik heb alle vertrouwen in deze, zeer sympathieke, vent maar wil jou toch vragen of dit jou een goede oplossing lijkt.
Hoor graag van je.
gr.KJ
16 jaar
Ik zou de auto zeker nog een keer laten checken of bij een hoge koelwatertemp (bijv. in de file) de fan op hoge snelheid gaat lopen.
Hoe staat het met de vragen die peugeottechnieker je in post #7 gesteld heeft ? Als er een zekering defect is is dit toch veel eenvoudiger op te lossen dan de ombouw met extra draden en extra relais. Verder vraag ik me af of er nu geen airco overdruk beveiligingen overbrugd zijn.
Hoi Pieterp,
Alle zekeringen en relaitjes en weerstanden zijn in orde, dat is het probleem juist. De lage loop krijgt gewoon stroom maar geen signaal. Als ik het nieuw geplaatste relait verwijder begint de hogel loop na een minuut of twee te draaien dus ik ga ervan uit dat hij dat ook doet als ik het relait voor de lage loop erin zit.
16 jaar
Gewoon je auto stationair op laten warmen en kijken of na een aantal minuten de fan in komt op hoge snelheid. Ik zou toch even voor zeker gaan hierin.
Gaan we doen. thanx
16 jaar
Zijn we weer. Heb de auto bijna 20 minuten stationair laten draaien maar de ven gaat niet in de hoge versnelling. zodra ik dan weer het nieuw geplaatste relait weghaal dan slaat de ven na een paar minuten wel aan op hoge snelheid. Nou is het niet erg warm geweest de laatste dagen en heb de auto niet zwaar belast. Feit is dat de airco prima koelt en de lage snelheid ook nog vrij stevig blaast. Stel dat de de airco druk beveiliging het niet zou doen, wat gebeurd er dan?
Hoor wederom weer graag van jullie.
gr.KJ
16 jaar
KJ,
Het lijkt er op dat de pressostaat niet goed meer werkt als ik dit nu lees. De ecu besluit ook namelijk om de ventilator te laten draaien op lage snelheid als de druk in het airco circuit boven een bepaalde waarde komt. Loopt de druk dan nog op dan wordt de hoge snelheid ingeschakeld.
Of de oplossing zoals nu uitgevoerd helemaal ok is weet ik ook niet zo te zeggen. Ik n.l van niet. Het is belangrijk dat de hoge stand werkt ivm mogelijk uitvallen van de voorschakelweerstand. Dit is dus eigenlijk een noodreparatie.
PT nieker
16 jaar
Ik zou ook inderdaad op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem en niet alleen de gevolgen ervan proberen te verzachten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar