auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: slijtage achterbanden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800 16v

Van mijn peugeot 406 slijten de achterbanden sneller dan de voorbanden. Met name aan de buiten kant van het loopvlak.
Is iemand hier mee bekend. Wat kan ik er het beste aan doen?

vr. gr.
S. Dijkstra.

Geplaatst door

S. (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hebben de onderste draagarm-lagers toevallig speling en/of de bovenste spoorstangkogels?
Als dit alles goed is, kun je de uitlijning eens laten controleren.....ja, ook aan de achterzijde!

hans4074 0
badge

16 jaar

Hallo Hans,
Hoe kan ik controleren of de onderste draagarm-lagers en/of de bovenste spoorstangkogels speling hebben?

S. 0

16 jaar

Rammelt ie achter op een klinkerweg ??

oldtimer 0
badge

16 jaar

Rammelt niet. Geen vreemde geluiden. Zogenaamde reactiearmpjes (?) zijn al eens vervangen. Dit geluid ken ik; en er is op dit momnet dus geen sprake van.

S. 0

16 jaar

Die zogenaamde reactiestangetjes (armpjes) is wat ik bedoelde met spoorstangetje.
Is na het vervangen van die reactie armpjes de achterwiel-uitlijning wel gecontroleerd?
Deze armpjes dienen tevens voor de sporing aan de achterzijde.

hans4074 0
badge

16 jaar

Ja, de wielen zijn toen wel uitgelijnd. Echter ik twijfel of dit wel goed is gebeurd.

S. 0

16 jaar

De buitenkant van de de achterbanden van dit type auto slijt altijd wel wat meer af dan de binnenkant. Ook als de de uitlijning binnen de door de fabriek opgegeven waarden staat. Wat ik meestal adviseer is de uitlijning op de de minimale waarde te zetten die de fabriek opgeeft. Er zit altijd toespoor op de achteras , daar heeft de fabrikant voor gekozen om de rijeigenschappen te verbeteren.
Verder is de bandenspaning heel belangrijk. 20% onderspanning lijdt tot 40% meer slijtage. Uw auto heeft een lpg tank en misschien ook een trekhaak die voor een continu belasting van de achteras zorgen. Ik adviseer in zulk soort gevallen altijd om bij een 'lege auto' de spanning achter met 0.5 bar boven de de nominale spanning te zetten , dat wordt dan 2,8 bar als ik me niet vergis. Als de auto geladen wordt moet de spanning nog verhoogt worden.
Succes,

PT nieker

Zijn je banden onlangs vernieuwd? Ik heb ook zo'n 406 gehad op lpg, en een keer andere banden dan de michelin energy's gebruikt. Had toen ook dit effect. (waren goodyear eagles). Dit kwam toen samen met het "cuppen" van de banden (brommend geluid door het "vreten" aan de banden)
Heb je nog de originele banden?

Erwin2907 0

16 jaar

Nee, zijn niet de originele banden. Zijn wel michelins.

S. 0

16 jaar

scheef afslijten heeft niks met bandenmerk te maken....als hij niet goed op zijn wielen staat...kun je de allerduurste michelins er onder hebben...hij zal scheef blijven slijten..

arie549 0
badge

16 jaar

[quote=arie549]scheef afslijten heeft niks met bandenmerk te maken....als hij niet goed op zijn wielen staat...kun je de allerduurste michelins er onder hebben...hij zal scheef blijven slijten..[/quote]
ok

Erwin2907 0

16 jaar

'k Heb de auto zorgvuldig laten uitlijnen. Nu geen problemen meer.

S. 0

14 jaar

Beter laat dan nooit...bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Met de slijtage van banden duurt het ook even voor je weet of het probleem is opgelost. Ik denk dat TS gewoon zeker van zijn zaak wilde zijn.

Richard9710 0

14 jaar

ik denk `t ook...bedankt voor je bijdrage

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Dit topic kan dus gesloten worden.

S. 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.