Peugeot 406: slijtage achterbanden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800 16v

Van mijn peugeot 406 slijten de achterbanden sneller dan de voorbanden. Met name aan de buiten kant van het loopvlak.
Is iemand hier mee bekend. Wat kan ik er het beste aan doen?

vr. gr.
S. Dijkstra.

S.

Geplaatst door S. (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hebben de onderste draagarm-lagers toevallig speling en/of de bovenste spoorstangkogels?
Als dit alles goed is, kun je de uitlijning eens laten controleren.....ja, ook aan de achterzijde!

S. (0), 15 jaar geleden

Hallo Hans,
Hoe kan ik controleren of de onderste draagarm-lagers en/of de bovenste spoorstangkogels speling hebben?

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Rammelt ie achter op een klinkerweg ??

S. (0), 15 jaar geleden

Rammelt niet. Geen vreemde geluiden. Zogenaamde reactiearmpjes (?) zijn al eens vervangen. Dit geluid ken ik; en er is op dit momnet dus geen sprake van.

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Die zogenaamde reactiestangetjes (armpjes) is wat ik bedoelde met spoorstangetje.
Is na het vervangen van die reactie armpjes de achterwiel-uitlijning wel gecontroleerd?
Deze armpjes dienen tevens voor de sporing aan de achterzijde.

S. (0), 15 jaar geleden

Ja, de wielen zijn toen wel uitgelijnd. Echter ik twijfel of dit wel goed is gebeurd.

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

De buitenkant van de de achterbanden van dit type auto slijt altijd wel wat meer af dan de binnenkant. Ook als de de uitlijning binnen de door de fabriek opgegeven waarden staat. Wat ik meestal adviseer is de uitlijning op de de minimale waarde te zetten die de fabriek opgeeft. Er zit altijd toespoor op de achteras , daar heeft de fabrikant voor gekozen om de rijeigenschappen te verbeteren.
Verder is de bandenspaning heel belangrijk. 20% onderspanning lijdt tot 40% meer slijtage. Uw auto heeft een lpg tank en misschien ook een trekhaak die voor een continu belasting van de achteras zorgen. Ik adviseer in zulk soort gevallen altijd om bij een 'lege auto' de spanning achter met 0.5 bar boven de de nominale spanning te zetten , dat wordt dan 2,8 bar als ik me niet vergis. Als de auto geladen wordt moet de spanning nog verhoogt worden.
Succes,

PT nieker

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Zijn je banden onlangs vernieuwd? Ik heb ook zo'n 406 gehad op lpg, en een keer andere banden dan de michelin energy's gebruikt. Had toen ook dit effect. (waren goodyear eagles). Dit kwam toen samen met het "cuppen" van de banden (brommend geluid door het "vreten" aan de banden)
Heb je nog de originele banden?

S. (0), 15 jaar geleden

Nee, zijn niet de originele banden. Zijn wel michelins.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

scheef afslijten heeft niks met bandenmerk te maken....als hij niet goed op zijn wielen staat...kun je de allerduurste michelins er onder hebben...hij zal scheef blijven slijten..

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

[quote=arie549]scheef afslijten heeft niks met bandenmerk te maken....als hij niet goed op zijn wielen staat...kun je de allerduurste michelins er onder hebben...hij zal scheef blijven slijten..[/quote]
ok

S. (0), 13 jaar geleden

'k Heb de auto zorgvuldig laten uitlijnen. Nu geen problemen meer.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Beter laat dan nooit...bedankt voor de feedback.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Met de slijtage van banden duurt het ook even voor je weet of het probleem is opgelost. Ik denk dat TS gewoon zeker van zijn zaak wilde zijn.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

ik denk `t ook...bedankt voor je bijdrage

S. (0), 12 jaar geleden

Dit topic kan dus gesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.