Peugeot 306: Controle lampje motor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo. Al een aantal weken brandt af en toe mijn contrololampje van het motorsysteem. Nu zijn mijn bouchies al vervangen, de gaskleppen schoongemaakt, maar nog steeds.
Bij de dealer kunnen ze hem niet uitlezen, omdat het lampje niet continu brandt en eenmaal bij de garage uit is. En mijn auto slaat geen historie op.
Bij de dealer zeiden ze dat de mengsel te rijk was. Dat hij teveel benzine gebruikt. Inmiddels zijn ook al de uitlaatgassen gemeten, maar ook dit is prima.
Mijn auto sloeg eerst af, inmiddels blijft hij met het lampje aan rijden en dan gaat het lampje vanzelf uit.
Er komt af en toe zwarte rook uit de uitlaat, en dan stinkt hij ook. Maar dit is niet constant. Het lampje gaat gewoon aan en uit, zonder dat ik een bepaalde snelheid rijd. Mede stottert hij af en toe. Het oliepeil is prima, ook niets met de koelvloeistof.
Mijn monteur weet het inmiddels niet meer, dus raadpleeg ik jullie.

Hoop dat iemand dit herkent met een oplossing??

ahvissers

Geplaatst door ahvissers (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zwarte rook en stinken is inderdaad wel te rijk staan. Had de dealer gewoon gelijk in. Wat stelden ze voor om verder te gaan?
Proefrijden met de uitlees apparatuur tot het lampje brandt en dan uitlezen, anders blijft het gissen.

Het gevaar van een vernielde katalysator is niet theoretisch als je doorrijdt met deze storing, ik kom ze met enige regelmaat tegen.
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht
in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.

ahvissers (0), 14 jaar geleden

Ze hebben nog niets voorgesteld. Morgen hoor ik meer. Ik heb zelf een monteur.
Anders ga ik er mee naar de dealer, want zo schiet het niet op. Het vervelende is dat dat lampje rustig een week niet kan branden en dan ineens weer wel. Tijdens alles rijdt het als een zonnetje, maar af en toe stoottert ie of houdt ie in. Heel vervelend allemaal.
Maar een vernielde katalysator? Die kan ook stuk zijn dan? of als ik doorrijd gaat ie stuk...?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zwarte rook wijst op te rijk staan. Dan komt er ook onverbrande benzine in de uitlaat die in de katalysator verbrandt.
De katalysator wordt dan rood-heet en het keramische materiaal verbrandt. Dus ja, bij doorrijden gaat ie stuk.
En dan ben je gelijk honderden euro´s verder.

Kontroleer alle stekkers van het inspuitsysteem op corrosie en sporen van water. Schoonmaken met elektro cleaner en een tandenborstel.

ahvissers (0), 14 jaar geleden

Hij gaat vandaag rijden met de auto. In de hoop dat het lampje weer gaat branden. hij heeft aangegeven dat de uitlaat meten niets geks aangaf.
Dus hopelijk gaat het lampje branden als hij er wat langer mee gaat rijden. Duimen maar. Hij zegt ook dat het zonde is om dingen die niet stuk zijn te vervangen. Mocht dit allemaal neits uithalen denk ik maar naar de dealer te gaan om daar te laten maken?

mens (0), 14 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem! Mijn lampje van de motorstoring gaat ook om de haverklap aan, teveel bezine mengsel!
De garagist vond een gaatje bij de uitlaat/spruitstuk voor de lamda-sonde, deze is gerepareerd, oranje lampje is ongewijzigt gebleven.
Hij blijft teveel benzine-mengsel geven! Ik heb voor heel veel geld het probleem proberen op te lossen, ze weten het nu nog steeds NIET!!!!!!!
Ik had ook even startproblemen, is nu opgelost.

Morgen laat ik hem uitlezen!

Als de kathalisator stuk is, kan ie dan ook een terijk mengsel geven?
Uiterlijk is er niets te merken aan de kathalisator, garagist kan niets vinden.

Bij warm weer geeft ie overigens sneller een oranje lampje.

Ik blijf het hier volgen! Ik zal mijn bevindingen hier ook plaatsen.

Mvg Sandra

ps, hij is vorigeweek zonder opmerking door de keuring heengekomen!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Sandra, als je nu gewoon in je eigen topic door gaat, kunnen we de voorgeschiedenis zien.
En je klaagt wel over veel geld uitgeven, maar een lekke uitlaat is 1 van de oorzaken van te rijk staan.
Dat repareren was zo wie zo nodig omdat je met een lekke uitlaat niet door de APK komt.
1 oorzaak is opgelost, maar kennelijk zijn er bij jou nog meer oorzaken die gevonden en gerepareerd moeten worden.

mens (0), 14 jaar geleden

Ik heb mijn berichtje al weer omhoog gehaalt.
Ik heb al heel veel laten vervangen maar de garagisten lijken dit niet te vinden, dan wordt je toch wanhopig als vrouw, ik althans wel.

Mvg Sandra

ahvissers (0), 14 jaar geleden

Zo, het heeft even geduurd, maar ze denken het probleem gevonden te hebben. Want de lambasonde was prima maar ze denken de bougiekabel.
Deze schijnt ook de oorzaak te zijn van een stinkende auto, beetje inhouden met gas geven af en toe en het laag in toeren staan stationair.
Kan dit kloppen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat je bij de verkeerde garagisten komt. Je keuze zal wel te veel door de prijs (per uur) ingegeven worden.

ahvissers (0), 14 jaar geleden

Inmiddels bij een dealer na laten kijken.Bij die garage kunnen ze ook niets vinden. het enige wat ze nu nog kunnen bedenken is het
filter in de benzine tankt of iets?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.