close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 405: dashboardverlichting

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Ik heb een 405 gri 1.9 oud model.

Nu moet ik de lampjes van de dasboardverlichting vernieuwen want de helft doet het niet meer.

Mijn vraag is of het lukt om het tellerhuis er uit te halen door alleen de bovenkap en de kilometertellerkabel te verwijderen.

Of moet ook het raamwerk van het console, waar de knoppen van de verwarming e.d. zitten, losgehaald worden?

Tevens valt het mij op dat er geen lampje benut is voor een van de "check engine" functies. Ik zelf dacht dat bij dit oude model het rode vakje met het teken van de verhitte katalysator wel in gebruik zou zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Jos

Geplaatst door

Jospeug (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je moet de dopjes langs de schakelaars/klokje eruit halen daar zitten 3 moeren achter, losdraaien en dan moet de gehele tellerkap eraf kunnen, dan zit de teller ook nog met 2 schroeven vast die losdraaien en je pakt de teller er zo uit,alleen de tellerkabel is een beetje vervelend vooral weer monteren ,voor de rest hoeft er niets los dus .er zijn verschillend modellen waar er standaard geen lampje zit in de check engine dus, als je de sporen van de dashbordprint naloopt zie je dat de check en en de kat lamp paralel op elkaar zitten ... succes......

petertje8912 0
badge

19 jaar

Ha Petertje,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik was zelf idd zover gekomen dat die kap er af is. Maar na die 2 schroeven blijf de tellerkabel over... Ook lukt het dan nog niet om de teller naar boven/voren te halen om de kabel er uit te wippen.

Gewoon nog maar eens voorzichtig er tussendoor proberen te trekken?

Jospeug 0

19 jaar

je moet effe met je hand er tussen de tellerkabel zo dicht mog bij de klok, aan het pastic hulsje anders trek je dit van de kabel af gewoon los trekken, niet te bang zijn,de teller moet er met een BEETJE wringen precies tussen door naar voren gaan , succes

petertje8912 0
badge

19 jaar

Ha Petertje,

Is allemaal gelukt vanmiddag, bedankt voor je tips.
Leuk werkje die tellerkabel.

Nog even over die controlelampjes:
Bovenin zitten het check engine en "verhitte Katalysator" lampje naast elkaar. Beiden rood van kleur en NIET benut. Onderin zit een lampje met een rood pictogram van een motorblok, WEL met een lampje erin.
Het lampje is goed, maar ik heb het controlesignaal nog nooit op zien lichten. Gelukkig maar aan de ene kant.
Aan de andere kant, moet het niet even oplichten met het aanzetten van het contact?

Groeten en nogmaals bedankt,
Jos

Jospeug 0

19 jaar

hallo jos ik heb het meerdere malen los gehad maar kan me niet herinneren wat je bedoelt met dat motorblok lampje. ik heb de auto inmiddels niet meer dus kan niet voor je kijken.heeft jouw auto kat U9 op kenteken?? gaat het oranje lampje met motorbok en een K erin niet branden op contact?? het zit direct onder het lege tank lampje of hebben we het over hetzelfde lampje??

leuk werkje al die lampjes vervangen werkte alles gelijk of moest je ket meerdere keren loshalen zoals dat bij mij vaak werkt met zoiets. het zijn nl vervelende fittingen die willen nog wel eens weigeren groet Peter

petertje8912 0
badge

19 jaar

Ha Peter,

Morgen kijk ik nog even in het dashboard wat waar zit. Dat hoor je nog.
Inderdaad, de helft van de lampjes deed het niet. Na de contactjes van de fittingen wat verbogen te hebben was dat ook weer opgelost. Gelukkig had ik ze gecontroleerd voordat ik weer aan het monteren van de tellerkabel begonnen was.
groeten,
Jos

Jospeug 0

19 jaar

Hoi Peter,

Sorry dat het even duurde, feestdagen en een motor gekocht.

Er staat inderdaad U9 op het kentekenbewijs.
Een motormanagementlampje heb ik nog nooit zien oplichten, ook niet bij het aanzetten van het contact!
Dat zou het rode lampje onder de toerenteller moeten zijn.
Zoals eerder gezegd, deze is benut en het gloeilampje zelf heb ik gecontroleerd.
Deze 405 heb ik ruim 4 jaar, ik kan me niet herinneren het lampje te hebben zien branden.

Lijkt mij iets om niet te veel over na te gaan denken.

Groeten,
Jos

Jospeug 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.