Peugeot 306: distributie rfs motor (2.0 16v )

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Wie kan mij zeggen hoe ik de distributieriem juist kan monteren ????
Ik heb zowel de nokkenassen als de krukas geblokkeerd met een pen. Toen de riem gemonteerd en daarna alle pennen verwijdert maar als ik de motor ronddraai dan blokkeerd hij op een bepaald punt .
De motor is voorzien van verstelbare nokkenastandwielen , doe ik daar iets mee verkeerd ??????
Alvast bedankt

PEKE1970

Geplaatst door PEKE1970 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

edpeugeot (0), 11 jaar geleden

Als je de krukas blokkeert kun je de motor niet meer ronddraaien. Heb je alleen de nokkenassen geblokkeerd en de krukas niet, dan zou (ligt aan de motor) de zuiger de kleppen kunnen raken, en daardoor blokkeren. Als alle assen vaststaan met een borgpin, kun je bij de meeste motoren de riem er zo omleggen (let op draairichting en merktekens) en dan op de juiste spanning brengen. Daarna kan alles weer draaien...
Ik moet wel zeggen: bij een motor met verstelbare nokkenastandwielen heb ik dit nog nooit gedaan, maar het principe blijft gelijk volgens mij...

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Als ik me niet vergis blokkeer je de krukas in de krukaspoulie met een pen. De krukas poulie is gedeeld door een klein rubber gevulcaniseerd gedeelte. De pen gaat door het buitenste gedeelte. Het vervelende is dat het buitenste gedeelte wel eens verdraait tenopzichte van het binnenste deel. Dan staat je krukas dus helemaal niet op tijd !

Ik denk dat je de pen er in de eerste instantie ook niet inging . Als je tenminste eerst de nokkenassen geblokkeerd hebt.

Advies , bestel een nieuwe krukaspoulie bij de dealer , onderdeel nummer 0515k6.

Succes,

PT nieker.

PEKE1970 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reactie , ik heb idd net iets gelezen op de engelse 306gti site gelezen . Daar staat ook een foto hoe de timing goed te zetten ondanks een "verdraaide" poelie .
Ik ga er morgen mee aan de slag en laat nog iets weten over de afloop

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Er is maar 1 juiste manier om de motor op tijd te krijgen en dat is met een nieuwe poulie. Als je hem laat zitten gaat hij op een gegeven moment ook piepen omdat hij steeds meer doorslipt.

PEKE1970 (0), 11 jaar geleden

Probleem opgelost , ik heb inderdaad een nieuwe poelie gemonteerd en alles op tijd gezet .
Daarna was het starten en lopen ..
We hebben afgelopen weekend met de auto geracet in franrijk en hij is heel gebleven !!!!
Bedankt voor de reactie PT nieker
Deze topic kan gesloten worden

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

ok weer een problemcar minder !

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.