Peugeot J5: Distributieriem J5

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500 Turbo Diesel

Ik ben in het bezit van een motorhome op basis van een Peugeot J5 van 1992.
Ik zou de distributieriem ditmaal zelf willen vervangen, ik heb dit al een paar maal gedaan met andere auto's, doch nog niet met de J5.
De motor is een 2500 TD met motorcode CRD93LS ( U25/ 673 ). De Citroën C25 heeft geloof ik dezelfde motor.

Ik heb een paar vragen hieromtrent:
1. Kan het bovenste distributiedeksel verwijderd worden zonder de bovenste motorsteun te demonteren?
2. Hoe en waar moet de krukas geblokkerd worden om de krukasbout los te draaien?
3. Waar vind ik de merktekens van het bovenste dode punt op de verschillende tandwielen?
Men kan dit moeilijk zien en moet al gebruik maken van een spiegel vermits er weinig tussenruimte is.
4. Dient men het nokkenastandwiel, het krukastandwiel en het tandwiel van de dieselpomp te borgen alvorens
men de twee riemen verwijdert? Zo ja, hoe en waar?
Zoneen, bestaat het risico dat een van de wielen verdraait bij het verwijderen van de riemen?
5. Kunnen ook deze riemen zonder gereedschap gespannen worden door met duim en wijsvinger
te testen of de riem tot 90 graden kan verdraaid worden?
Ik bezit geen Seem-tester, ik mag wel een Facom-tester van iemand lenen, weet iemand of die op een speciale manier
moet ingesteld worden voor de riem deze motor?
6. Wat zijn de aanhaalkoppels van de bouten van de spanningsrollen en van de krukasbout?
7. Zijn er nog andere knelpunten of interressante tips waar ik rekening moet mee houden?
8. Hoeveel kilometer geeft Peugeot op als norm voor de vervanging van de distributieriem en hoeveel voor de spanrollen
voor hogervermelde motor?
9. Kan de bovenste spanrol tussentijds bijgesteld worden door de spanrol eens los te draaien en daarna weer vast te zetten?
Kan de onderste spanrol ook bijgesteld worden zonder het onderste distributiedeksel te demonteren?

Ik heb reeds gezocht naar een werkplaatshandboek, ze bestaan in het duits en in het frans, wat in het technisch jargon nogal moeilijk te begrijpen is. In het nederlands en in het engels heb ik helaas niets kunnen vinden.
Kan iemand me helpen of eventueel een kopie van de besproken handelingen, met foto's, uit het werkplaatshandboek doormailen.
Uiteraard van harte dank hiervoor.

Mvg,
Willy

Wiblo

Geplaatst door Wiblo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot J5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kriko (0), 16 jaar geleden

bovenste deksel is er zo af , is plastiek en gaat afzonderlijk .Riem normaal 100km denk ik maar kan vroeger . Rollen verslijten niet gauw tenzij ze ruis geluid voortbrengen .Bovenste rol op de pomp riem spant zichzelf aan met veertje . Onderste rol opspannen moet onderste deksel uit metaal er af , grote platiek moer los en en kele lange bouten .Als je voor zichtig bent alleen de rollen ontspannen en alles blijft staan .Aan start kroon tussen boite en motor staat een merkteken in geval van .

Wiblo (0), 16 jaar geleden

Bedankt Kriko voor de snelle reactie, doch kan er iemand meer details geven over de volgende punten.
2. Hoe en waar moet de krukas geblokkerd worden om de krukasbout los te draaien?
5. Kunnen ook deze riemen zonder gereedschap gespannen worden door met duim en wijsvinger
te testen of de riem tot 90 graden kan verdraaid worden?
Ik bezit geen Seem-tester, ik mag wel een Facom-tester van iemand lenen, weet iemand of die op een speciale manier
moet ingesteld worden voor de riem deze motor?
6. Wat zijn de aanhaalkoppels van de bouten van de spanningsrollen en van de krukasbout?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.