Goedenavond,
ten einde raad en na veel lezen op het forum over distributieproblemen het volgende:
Van deze auto de distributie volgens het boekje gedaan maar de riem begint scheef te lopen. Het gevolg is dat de riem door de krukas-poelie weer op z'n plaats gezet wordt waarbij de zijkant van de riem afschuurt, met als gevolg dat de riem gaat "haren". Dit probleem kwam een week na vervanging naar voren doordat er een licht zoemend geluid onder de distr.kap verscheen. Alle oude rollen en waterpomp terug gezet maar weer hetzelfde probleem. Op aanraden van collega de onderste krukastandwiel vervangen echter zonder resultaat. Wel valt op dat de riem 1 mm van de uitlaat nokkenastandwiel komt. Deze staat ook 1.5 mm naar achteren ten opzichte van de inlaatnokkenastandwiel, maar daar is niets aan veranderd.
Voor de zekerheid een nieuwe set gehaald en iemand van Gates over de vloer gehad, maar zonder resultaat.
Heeft iemand ervaring met dit probleem? of moet ik lukraak delen gaan vervangen zonder een oorzaak te achterhalen.
Hopelijk kan iemand me helpen.
mvg
Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eén van de onderdelen hoeft maar een fractie uit het lood te staan om dit probleem te krijgen.
Aanligvlakken op het blok van span,- en geleide-rol schoon?
Riem de juiste montagerichting?
Heb je het hele waterpomphuis vernieuwd of alleen het voorste deel? Bij de dealer is alleen het hele huis te krijgen, maar het schijnt dat bij de niet originele onderdelen voorziening ook losse voorkanten (enkel het waterpompdeksel) te krijgen zijn?
Als dit het geval is, zit de meest logische verklaring hierin. Misschien is het zelfs nog wel een kunststof waterpomp(huis)?? De nieuwe uitvoering is alu.
De draairichting van de riem klopt, waterpomp (kompleet van aluminium) kompleet vervangen , aanligvlakken van de rollen zijn in orde, kompleet oude set weer gemonteerd gehad maar met hetzelfde resultaat.
13 jaar
Als ik het goed heb, is dit al een uitvoering waarbij je de riem afsteld op het klein stukje verdraaien van het krukas-tandwiel t.o.v. de krukas-spie.
De nwe riem is toch wel op de juiste manier afgesteld = eerst tandwiel tegen de wijzers van de klok in tot spie-aanslag en vervolgens de riem zo monteren dat er spanruimte op het tandwiel t.o.v. de spie overblijft.
Als je dit ook allemaal correct gedaan hebt, houden m'n ideeën een eind op.
dat hoor ik niet vaak van je Hans, dat JIJ geen idee meer hebt
OT:
verkeerd type spanner een mogelijkheid, meen dat daar iets mee was namelijk dat er 2 verschillen zijn
[quote=Renaultmonteurtje]verkeerd type spanner een mogelijkheid, meen dat daar iets mee was namelijk dat er 2 verschillen zijn[/quote]
Ja zou kunnen, maar dan ook weer niet te verklaren dat de oude distributie dit ook had volgens Ruud.
Ik kan natuurlijk nog zeggen dat er niets boven originele onderdelen gaan, maar dan begeef ik me op glad ijs......stel dat het daarmee ook niet opgelost is?
P.S. Ik had gehoopt dat jij nog een paar ideetjes had? Samen staan we toch sterk(er)!
waarschijnlijk overbodig, maar de paspennen zitten toch nog wel in de waterpomp he?
Kijk eens goed naar de spanrol. Ligt deze wel vlak tegen het motorblok aan?
Het wil wel eens voorkomen dat de spanrol niet ver genoeg over de paspen ( of montagepen ) wordt geschoven. De paspen moet nl. ook gedeeltelijk door het voorste ronde gat in de spanrol gestoken worden. Zit die paspen niet goed, dan trekt de spanrol scheef bij het aanspannen van de riem. Voor een leek bijna niet te zien maar kan wel dramatische gevolgen hebben.
De riem loopt er dan niet direct af maar gaat wel altijd naar de buitenzijde lopen. Ik ben bijna zeker dat dit hier ook het geval is.
@ Hans, dat was mn eerste ingeving, samen weten we idd heel veel
@ modarator verdomt das een goede!
Ja is inderdaad een goeie als het bijv. een DW8 geweest zou zijn = door moderator bedoelde paspen met kort boutje.
Helaas zit hier bij mijn weten een zelfstellende spanner op met een lange bout rechtstreeks in blok.
Hans4074: dit systeem zit op meerdere motortypen gemonteerd. Ook op de 2 liters. Zowel benzine als diesel ( hdi ). Zelfs bij diverse Renault motoren.
Gezien de omschrijving van de TS ga ik er van uit dat een verkeerde montage van de spanrol de oorzaak is.
Zou nu graag eerst de waarneming van de TS hierover willen weten alvorens verder te gaan.
als eerste : hartelijk dank voor deze reacties.
Vwb montage van de spanrol, waterpomp en looprol: dit is wel 3 keer overnieuw gedaan in verschillende samenstelling met oud/nieuw.
3 distributie setjes geprobeerd en alles met de originele afstel/ blokkeerpennen voor deze auto gemonteerd.
De spanrol is van het zelfstellende type met lange bout, vlak op het blok geschroefd.
Als enige mogelijkheid zie ik zelf de vervroeging van de inlaatnokkenas. Misschien dat het tandwiel onder een bepaalde riemspanning toch iets opzij komt.
Ik heb er een enorme hekel aan om onderdelen te bestellen waarvan ik niet zeker weet of het daaraan ligt, maar deze keer toch maar gedaan.
ik houd jullie op de hoogte.
grt
Ruud
13 jaar
O ja, is het normaal dat de uitlaat nokkenas tandwiel 1,5 mm naar achteren ligt, t.o.v. het inlaat nokkenas tandwiel?
13 jaar
[quote=moderator]Zou nu graag eerst de waarneming van de TS hierover willen weten alvorens verder te gaan.[/quote]
Die is er inmiddels,
dus ja...... dat er óók bij peugeot meerdere motoren zijn met je bedoelde systeem is mij bekent. Als voorbeeld gaf ik DW8 omdat een collega hier ook al een keertje fout mee is gegaan. Andere merken mag ik niet aan sleutelen, dus daarin heb je vast en zeker ook gelijk.
Ruud, dat de tandwielen niet gelijk liggen hoort zo bij deze motor.
heb je hem niet veel te strak gespannen??zodat ie niet licht kan schuiven over de poulie's pracktisch alle riemen lopen tegen de poulies aan denk bijv. aan de grote ijzeren ring die aan de achterkant bij veel auto's op de poulie zit,deze zet de riem op z'n plek,en bij volkswagen(passaat?) moet je elke 30.000 km de breedte van de riem opnemen dit is ook niet voor niks natuurlijk,zit er niet ergens op de achterkant van de poulie een braam die de riem doet haren.
13 jaar
Ok. de riem op verschillende spanningen geprobeerd maar geen resultaat. Bij het uitlaatnokkenas tandwiel is zichtbaar dat de oude riem tegen de achterzijde gelopen heeft, alles is absoluut braamvrij. Krijg net bericht dat de onderdelen in backorder staan, afwachten dus.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar