Bij mijn 306 uit 1993 loopt het rechterachterwiel aan in de wielkast. Bij nadere bestudering blijkt het lager(denk ik) van de draagarm aan de bovenkant een beetje in de as te verdwijnen waardoor het wiel schuin naar binnen komt te staan [sorry voor deze omschrijving, ik weet niet precies waar ik het over heb, hoop dat het gesnapt wordt].
Ik vond in het forum al iemand die hetzelfde probleem had, maar geen echte oplossing. Hij heeft de hele as en draagarmen vervangen.
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is (of lijkt) en tegen wat voor reparatie ik hiermee aankijk?
Alvast bedankt voor het reageren!!
P.S. Speciaal bericht voor Oldtimer Jansen: Ik woon redelijk dicht in de buurt van Heerhugowaard. Als je in de "echte" wereld net zo'n behulpzame persoon bent als op dit forum kan ik misschien eens langskomen voor beoordeling? Mail me dan maar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Natuurlijk ben ik dat, alleen overdag kan ik niet over mijn eigen tijd beschikken, ik heb mezelf verhuurd voor 8 uur per dag.Verder heb ik eigenlijk een beetje een hekel aan "beunhazen" dus. Adviseren is wat anders.Ik denk in jou geval dat de naaldlagers van de draagarm stuk zijn,Dure reparatie,arbeidsloon!!!
wat is er mis met beunhazen als ik vraage mag ?
19 jaar
Specificeer de vraag even: Bedoel je het werkwoord of de personen??
Ik bedoel als vraag met "Waar kijk ik tegenaan":
1. Wat is wijsheid... opzoek naar een complete achteras? OF is er een goedkopere mogelijkheid?
2. Wat is er bij mijn 306 precies aan de hand (specifieke oorzaak van het probleem vind ik ook belankrijk/interssant om te weten ondank dat de oplossing misschien is om de hele achteras te vervangen... Welke onderdelen zijn met enige zekerheid stuk? Zijn die los te bestellen? Is dat met enige handigheid te repareren?
Voor Oldtimer Jansen: Je komt op mij over als een van de meest kundige personen op Peugeot-gebied... Het gaat mij om beoordeling van het probleem [direct zicht is misschien anders dan mijn beschrijving] en advies in de zin van "Hele achteras is makkelijker" OF "Koop dit en dat onderdeel en met die handige vriend van je een brug en het goede gereedschap moet het lukken..." Ben niet op zoek naar een beunhaas...
19 jaar
ik vroeg me gewoon af hoe hij bedoelt beunhazen ! iemand die af en toe wat doet voor mensen voor niks of iemand die er altijd geld voor vraagt ! het was maar een vraag!
19 jaar
Vincent,In het scharnierpunt van de draagarmen achter zitten een paar naaldlagers met een paar keeringen die het water en vuil buiten moeten houden. Deze keeringen zijn lek en de naaldlagers zijn daardoor stuk gegaan. Vaak is daardoor ook het oppervlak waarop de naaldlagers lopen ingevreten en beschadigd zodat je er eigenlijk met alleen nieuwe lagers niet komt en je toch vervalt aan een complete achteras, vandaar het advies om op de sloop maar een goeie gebruikte te zoeken.
schnitzel,met beunhazen bedoel ik, het tegen vergoeding uitvoeren van "reparatie's" zonder dat daarvoor de juiste kennis en materealen voorhanden zijn, in een ruimte die niet aan de strenge eisen voldoet waaraan een garage behoort te voldoen.Voor mijzelf, ik repareer eigenlijk niets buiten de 40 uren die ik wekelijks hieraan besteed. Uitzondering is mijn eigen auto, mijn camper"oldtimer van 27 jaar" en de auto van mijn zoon voor zover hij het niet zelf met wat adviezen kan.
Oldtimer Jansen, Superbedankt voor de heldere uiteenzetting. Hier kan ik wat mee. Als het goed is heb ik ook iemand gevonden met een "onderdelen 306" die een goede as heeft...even afwachten... Ik laat het weten als het gelukt is.
19 jaar
ik snap hem oldtimer !
19 jaar
Toch nog een vraag:
Zijn onder alle typen 306 de achterassen hetzelfde (indien geen ABS), of zijn er nog onderlinge verschillen waar ik op moet letten bij het vinden van een ruilas? Dus met andere woorden: Hoe identificeer ik de goede as voor mijn 306?
UPDATE: Via de behulpzame magazijnman van de dealer in de buurt ben ik erachter gekomen dat voor de hatchback het verschil in achteras hem in de torsievering zit. Hij vertelde dat de 1100, 1400 en de 1600+diesel een verschillende diameter hebben. Respectievelijk 20, 18.7 en 19.3mm. Nu is mijn vraag weer zou het veel uitmaken als ik de as van een 1400 eronder zet? Ik heb er namelijk een gevonden voor maar EUR 80 via een particulier.
19 jaar
maakt welzeker verschil. Maar de torsiestangen kun je toch overzetten.
Oldtimer, bedankt voor alle goede tips en het advies! De klus is geklaard! Ik heb dinsdag de as van de particulier gekocht [die bleek dezelfde torsiestangen en stabilisatie te hebben als bij mijn 306 (code violet)]... Vandaag eronder gezet en ik rij weer in een heel andere auto lijkt het!
Alleen jammer dat het mechaniek in de trommel voor de zelfstelling van de (hand)rem niet gepakt heeft, dus die haal ik morgen open om hem helemaal goed te krijgen...
19 jaar
gefeliciteerd met het succesvol uitvoeren van deze, toch wel flinke,klus.Oldtimer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar