Peugeot 306: Dynamo defect met toevallig nog een probleem?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4

Ik geloof niet zo in toeval;

Vanmiddag weggereden, niks aan de hand, ik deed de achterruitenwisser aan en ontdekte dat deze niet meer uit wilde, ik deed de achterruitverwarming erbij aan en plots ging het rode accu lampje branden op het dashboard. Verder gereden en ik ontdekte dat ook het klokje + buitentemperatuurmeter uit was. gestopt, boekje gelezen en ontdekt dat dit alles op zekering 28 zit, zekering bekeken en inderdaad, defect! Zekering eruit, nieuwe erin, klapte er gelijk weer uit, raar! Een 20A zekering ipv een 15a geplaatst, ook die knalde er gelijk uit. Een probleempje dus.

Aangezien ik het niet gelijk op kon lossen gewoon doorgereden, 100 km verderop gestopt, niks aan de hand, auto heeft een paar uur stilgestaan en weer naar huis gereden. Niks bijzonders te zien, lampje van de accu was ook nog uit. Na ongeveer 20 km snelweg rijden ging ineens het airbag lampje branden, gelijk daarna bleven alle meters in het dashboard als bevroren staan, daarna ging het lampje van de handrem licht branden en toen ontdekten we dat de radio uit was, de knipperlichten niet meer werkten en oen begonnen de auto's te knipperen om ons heen, geen licht meer!

Gelijk gestopt natuurlijk, hulpdienst gebeld, auto opgetakeld en bij de mac eens met de hulpdienst gekeken, de accu gaf maar 9 volt spanning af, die werd dus niet bijgeladen en dus was de conclusie; dynamo defect.

Nu kan ik mij best voorstellen dat de dynamo inderdaad defect is, maar wat mij niet lekker zit is de combinatie met probleem 1, de zekering die door blijft slaan.

Dus; is hier meer aan de hand? Is het lastig de dynamo te vervangen bij een 306? Zijn er nog meer redenen die voor deze verschijnselen kunnen zorgen?

Ben benieuwd naar jullie ideeen!

Groeten Martijn

martijnanne

Geplaatst door martijnanne (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Er kan kortsluiting in de dynamo zitten waardoor de zekering stuk gaat.........

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Kun je dat iets specifieker uitleggen? Kortsluiting in de laadspoel, in de spanningsregelaar, extern of....?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Nu eigenlijk pas je vraag goed gelezen. Sorry, maar wat me nu te binnen schiet is (een) mogelijke draadbreuk(en) bij het scharnier v/d achterklep. Kortsluiting van deze draden ( achterwisser en ruitverwarming ) zou de defecte zekering kunnen verklaren en wellicht ook het stuk gaan v/d dynamo. Wellicht zijn er meer defecte zekeringen waardoor het zou kunnen dat de dynamo ook niet meer bijlaadt. Uiteraard kan het ook toeval zijn dat de dynamo juist nu de geest gegeven heeft.

voetbalgek (0) PRO, 13 jaar geleden

dit probleem zit hem NIET in de dynamo.
de zekering van je achterwisser/ramen enz is de zelfde als die van je dynamo lampje namelijk
doordat de zekering er uitklapt krijgt je dynamolampje geen voeding meer en werkt je dynamo niet meer.
dus kijk even of je een dynamo lampje heb als je de auto op het contact zet, deze heb je dus hoogstwaarschijnlijk niet.
dus los eerst je probleem op waardoor je zekering er uit klapt. (doorvoerrubber bij de deuren en achterklep)

master (0), 13 jaar geleden

Een zekering welke je dynamo niet meer laat werken is dus onzin! Dat het lampje niet brand OK maar de dyname blijft gewoon werken

voetbalgek (0) PRO, 13 jaar geleden

dit is helemaal geen onzin want je dynamo moet eerst bekrachtigt worden voordat hij gaat werken en deze bekrachteging gebeurd via het lampje.
die dus niet werkt vanwege de zekering die stuk gaat.

Petje57 (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt.

Gr.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Misschien wordt het hier wat duidelijker van


[url=http://img442.imageshack.us/i/dynamok.pn...][img]http://img442.imageshack.us/img442/9430/...[/img][/url]

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Martijn, hier nog even de link naar de werking van een wisselstroom dynamo http://www.navexelektro.be/alternator.as...

mvg,
Hans.

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Als ik dit dus goed begrijp laadt mijn dynamo mijn accu niet meer bij doordat een kortsluiting ervoor zorgt dat zekering nummer 28 eruit klapt?!

Zeg ik dit zo goed?

Overigens heb ik zojuist heeel even een 25 ampere zekering ipv 15 ampere geplaatst en deze knalde er niet uit, zegt dat nog iets behalve dat er teveel stroom gaat lopen en de boel in de fik kan vliegen?

Weet iemand ook welk relais er achter zekering 28 hangt? Ik heb geen handboek.

Grt Martijn

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Dat zegt zoveel dat je die er heel snel weer uit moet halen!
een zekering klapt eruit als de stroom te hoog wordt...als deze stroom de zekering niet laat klappen kan de bedrading te heet worden en kan in de fik vliegen!
Zoek eerst naar de oorzaak van de sluiting.

mvg,
Hans

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Martijn, hieronder zie je wat er nog meer op die zekering zit....


[url=http://img829.imageshack.us/i/306r.png/][img]http://img829.imageshack.us/img829/3746/...[/img][/url]

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans,

Dit schema heb ik al, staat in het boekje wat bij de auto hoort, toch bedankt :)

Ik zou heel graag een overzicht hebben van de relais, welke is voor wat enz?

Grt Martijn

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Hans, erg bedankt voor het relaisschema!!

In mijn boekje staat bij zekering 28 ook nog de ruitenwisser achter, die had jij er niet bij staan, klopt dat?

En nog een belangrijke vraag; is er een relais die de achterruitenwisser aanstuurt?

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

klopt...F28 is ook voor de ruitwisser achter...
en geen relais voor de wissermotor.

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Dus als er een sluiting in de motor van de achterwisser zit zou dit heel goed het probleem kunnen zijn?!

Ik heb de kabels bij de scharnieren van de achterklep al bekeken, maar dat lijkt allemaal nog als nieuw.

Trouwens, het dynamolampje gaat branden bij het op contact zetten heel even met een 25amp fuse, dat is goed nieuws lijkt mij.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Ja, maar als de 15 Amp. eruit klapt is het niet goed.....pas maar op; een kortsluiting in een gelijkspannings circuit hou je niet tegen als dat gaat.

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Duidelijk! Er zit ook niet voor niets een 15Amp zekering in :)

Bedankt, morgen eens zoeken waar de sluiting zit, als je nog tips hebt qua zoeken dan hoor ik het graag!

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Oei, maar geen zekering met een hoger amperage erin :)

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Dat lijkt mij geen succes....kan zomaar gebeurd zijn.
Geloof me, zoek eerst de storing op.

mvg,
Hans

martijnanne (0), 13 jaar geleden

First thing morgen!! Is het logica om te zeggen dat het absoluut in het circuit achter zekering 28 te vinden is?

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Hoogstwaarschijnlijk wel....
succes.

martijnanne (0), 13 jaar geleden

Het probleem zit hem in de achterruitenwisser-motor! Die geeft kortsluiting als aangesloten.

Ik krijg hem er ook niet vanaf aangezien de aluminium doorvoer bout zich heeft vastgevreten in een een aluminium busje die hierin zit, ik krijg dus de arm niet van de motor af.

het probleem is in ieder geval nu even opgelost, de dynamo laad weer netjes bij.

Bedankt voor alle hulp!

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Oke, bedankt voor de feedback.

martijnanne (0), 13 jaar geleden

:)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum