de stand van olie in voor stuurbekrachtiging was te laag, af en toe viel stuurbekrachtiging weg, ik was ver van huis en heb olie bij laten vullen bij een garage onderweg, de dop zat er muurvast op, dus waarschijnlijk nooit eerder gevuld. Er bevond zich op de dop een soort sludge. Toch gewoon olie bijgevuld en probleem was verholpen. Na een poosje rondrijden komt zelfde storing weer terug. Ik denk: olie zal wel weer op zijn, er zal wel sprake zijn van lekkage, heb auto al omhoog staan en kijk toch maar eens in voorraadvaatje. Deze blijkt toch vol te zitten echter met een roze substantie, welke lijkt op een heel fijn schuim. Ik vermoed dat garage onderweg verkeerde olie erin heeft gegooit (no hard feelings), maar wat nu? Hoe krijg ik de zooi eruit en welke olie moet er nu in? Is er mogelijk iets kapot gegaan of zou wisselen van olie soelaas bieden?
Het betreft gewoon een mechanische pomp (aangedreven door multiriem) van peu 306 1997 (oud type),
groet thijs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
schuim betekend exact het zelfde als de schuim op een cappacino
dit betekent dat de er lucht in de leidingen zaten en nu de schuim laag veroorzaakt heeft
je zult moeten wachten tot de schuim wegtrekt
verder rode schuim klinkt als de juiste olie ervoor (de kleuris juist)
het moet zijn fluid DA onderdeel nummer is ergens in de 6960a5 maar dat durf ik niet zeker te zeggen
als blijkt dat het toch de verkeerde is moet je 3 a 4 maal het systeem doorspoelen met de goede olie
kans is dat de rubbers aangetast wordt door de verkeerde olie en met deze druk is het niet gek dat hij alles eruit kan spugen
maar zoals je zegt zie je geen lek
even aan zien is mijn advies denk dat het puur lucht is wat er nog in zit/zat en de schuim veroorzaakt heeft
[quote=trucker0werner]verder rode schuim klinkt als de juiste olie ervoor (de kleuris juist)
het moet zijn fluid DA onderdeel nummer is ergens in de 6960a5 maar dat durf ik niet zeker te zeggen[/quote]
Rood is de juiste kleur, maar is NIET de fluide DA.
Fluide DA is voor de elektrische stuurpompen zoals bijv. 307. Voor de mechanische pompen heb je ATF (automatic transmission fluid) nodig.
Ik heb er nu 1 keer ATF in gedaan, oude olie zo goed mogelijk verwijderd uit voorraadvat, er blijft roze vloeistof ontstaan ipv de waterdunne rode olie. Ik wil de procedure nog maar een paar keer herhalen.
Moet ik nog iets ontluchten of gebeurt dat vanzelf?
groet Thijs
14 jaar
nu 4 keer nieuwe ATF erin gedaan en probleem lijkt verholpen, ik ga zo een rondje rijden om te kijken of het volledig is opgelost
14 jaar
Wereldreis?
lang rondje.....
denk dat we mogen aannemen dat het opgelost is anders hadden we allang iets gehoort
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar