close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207 2009: Dynamo probleem?

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Hallo,

Ik heb een Peugeot 207 1.6 vtiuit 2009 met nu 235.000 km op de teller. Het valt me al een tijdje op dat bij inschakelen van een elektrische verbruiker dit invloed heeft op mijn verlichting of op de motor.

Nu stond ik vandaag een tijdje stil en kreeg ik een foutmelding de accu niet opgeladen werd. Ik heb toen de accu zelf doorgemeten en liep inderdaad steeds verder terug. naar onder de 11 volt.

Ook heb ik via diagbox de dynamo uitgelezen en die levert volgens het systeem gewoon 14 volt. Er stond wel dat het electrische circuit "downgraded" was.

Ik heb hierna de electrische verbruikers (airco) uitgezet en de storing verdween weer en accu gaf weer metingen van rond de 14 volt.

Het lijkt erop dat de dynamo de vraag niet kan die gevraagd wordt, klopt dat? Of is het logischer dat accu niet goed meer is? In de bijlage twee screenshots, ik heb eventueel nog meer gegevens van diagbox.

Ik hoor graag jullie mening!

Groet,

. .

Geplaatst door

Peug207 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeer waarschijnlijk is de accu versleten. Een defecte of nagenoeg versleten accu vraagt veel stroom maar slaat die niet of nauwelijks op. Dit doet de spanning dalen en de voor een steeds groter deel computergestuurde apparatuur in moderne auto's is zeer gevoelig voor een spanningsval. Er zijn veel bedrijven die een betrouwbare accumeting uit kunnen voeren met bijvoorbeeld Midtronics apparatuur en dat kunt u zelf ook door de auto te starten terwijl u tegelijkertijd de spanning meet. Een spanningsval tot ong. 11V is dan acceptabel.
De spanning van een accu die normaal geladen is geweest door de dynamo, de auto heeft dan niet langer dan bijvoorbeeld een week stilgestaan (bij benadering want dit is natuurlijk zeer afhankelijk van de het aantal verbruikers bij stilstand, zoals een alarm of andere zaken en ook van de capaciteit van de accu) mag niet minder zijn dan 12,4 volt. Onder die waarde is er reden voor twijfel aan de (rest-)capaciteit van de accu.

Hempie1 135

4 jaar

Bedankt voor je reactie!

De spanning daalde zeer van rond 12,5 volt naar dus onder 11 volt. Door het uitzetten van verbruikers steeg d spanning op de accu weer naar normale waarden.

Hoe oud exact is de accu is weet ik niet ik heb deze gekregen paar jaar geleden toen mijn vorige accu overleden was. Deze zal dus toen ook al niet super nieuw zijn geweest. Normaal rijd ik wel elke dag minimaal 20/30 km en de spanning ligt dan voor starten rond de 12-12,5 volt.

Nu ik er over nadenk loopt mijn klok ook niet meer op tijd maar net iets langzamer dan normaal. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe accu.

Peug207 0

4 jaar

Meten is weten , de accu laten testen , als bv. de massa in je auto niet in orde is krijg je ook vreemde verschijnselen , zou dus de massa en plus aansluitingen eens goed controleren .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.