Hallo,
Met mijn 205 turbodiesel heb ik het volgende:
Bij stationair draaien flikkerd de verlichting, zowel binnen als buiten. Ook maakt de motor een licht gierend geluid. Het lijkt alsof de dynamo aan het eind van zijn latijn is. Hij laadt echter nog wel goed bij.
Het is een dynamo van de sloop die ik er een tijdje geleden op heb gezet omdat de oude niet meer bijlaadde.
Wat is het devies: dynamo vervangen of zou het ook in een of andere diode brug kunnen zitten die ik los kan vervangen? Kan ik zo nog een tijde doorrijden of is het te verwachten dat vandaag of morgen de dynamo ophoudt met opladen?
Groeten, Geert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien was het wel gewoon een slechte verbinding ; maak al de aan sluitingen eens los en schoon.
groetjes jan.
Het gierende geluid zou bij een defecte diodebrug over moeten zijn als je de stekker van de dynamo los maakt.
18 jaar
Flikkeren kan te maken hebben met de diodebrug, verandert de frequentie als het toerental hoger is ?
Dit heeft meer te maken met de capaciteit van de accu en de laadspanning (regelaar)dan met de dynamo.
Meet de spanning over de accupolen bij lopende motor, ik vermoed dat de spanning veel te hoog is (normaal =13,5-14,5V) hierdoor wordt de accu vernield.
Bij een Bosch dynamo is de spanningsregelaar simpel apart te vervangen.
hoor je niet gewoon je multi-riempje gieren???
ff in spuiten met wd40 en luisteren of het gieren minder wordt...
18 jaar
Tot nu toe bedankt voor de reacties.
@ Pieter: het flikkeren gaat sneller bij een hoger toerental. Vanaf 2000rpm gaat het zo snel dat het niet meer lijkt te knipperen.
@ PL: Ik zal vannavond de stekker eens loshalen en luisteren
@ Kees: Zal de spanning ook meten.
@ Ward: het is duielijk niet de multiriem, het is meer zo'n zoemend gierend geluidje, heel zacht die precies met het toerental opgaat.
Geert
18 jaar
Nou moe, ik ben wezen meten en het flikkeren is opeens over!
Ik heb de spanning van de accu gemeten met de motor uit (12.7V) en met draaiende motor (14.4 V), niks mee mis dus. Het gierende geluid is ook weg. De multiriem zat er strak om, ik kan de dynamo niet met de hand aan de koelvinnen rondraaien.
Wat kan het nou geweest zijn?
Het is overgens inderdaad een bosch dynamo. Is de spanningsregelaar een van die twee zwart plastic dingetjes op de achterkant?
Groeten, Geert
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar