Hallo,
Sinds kort rijdt mijn auto alsof tussen het gaspedaal en de gasklep een elastiek zit. Auto reageert niet zo snel op gas geven en soms bij het rijden met hele lage toeren (optrekken vanaf 900 toeren na remmen op de motor) wil ie even niet voor ie begint te accelereren.
De bougies heb ik net nog even verwisseld, zonder enig resultaat. Ik weet wel hoe ik een en ander aan componenten kan testen, wie kan mij een hint geven in welke richting ik het beste kan gaan zoeken.
Het probleem doet zich voor op gas en benzine, is maar slecht voelbaar, maar toch irritant aanwezig. Het is op gas beter voelbaar dan op benzine.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Erwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is na een tijdje rijden moeilijk te zeggen of het op benzine nu ook echt is. Op gas in ieder geval wel. Vandaag op de snelweg ging de auto minder hard omdat het gas op was. Normaal geef je dan een peut gas waarna de gastoevoer echt te weinig wordt en de installatie overgaat op benzine.
Dit is nu echter niet het geval! Auto bleef gewoon vertragen, dus nog eens een peut gas, waarop het mm lampje ging knipperen. De auto hierop op benzine gezet, het mm lampje ging nu constant branden. Even een herstart van de auto op benzine gedaan, het lampje bleef branden.
Thuis de stekker van de druksensor op de verdamper afgehaald. Waarden zagen er normaal uit. 5V voeding, de rest kon ik ff niet meten, omdat ik niet bij de bedrading kan als de stekker is aangesloten.
Daarna ben ik gaan rijden (op lpg) en waarempel: net op weg en pieiep, gas installatie uit.
Zojuist de tank vol gas gedaan en de auto weer op gas gezet. En toevallig zie ik nu ook dat het mm lampje uit is.
Nu weet ik dat vroegtijdige uitschakeling van de gasinstallatie gedaan is om juist foutmeldingen in het mm systeem van de auto te voorkomen. Het lampje dat brandde begrijp ik dus wel.
Auto reageerd iets beter op het gas, maar dat kan ook het placebo-effect zijn. Nog even afwachten dus.
Al met al zal de stekkerverbinding op de druksensor misschien een beetje rot zijn.
1 vraag:
Heb ik het wel goed gezien; dat de drukopnemer op de verdamper ook zorgt voor uitschakeling van de gasinstallatie wanneer de druk daar te laag wordt? Volgens mij meet deze sensor in principe dezelfde druk als in de tank (of niet?)
Nog even de gasklep/ stappenmotor/ mapsensor schoongemaakt. Hij loopt om te beginnen al weer wat mooier stationair. De motor pakt ook op gas nu weer wat mooier op. Omdat ik een hoop los heb gehad is het nu moeilijk te zeggen wat er aan de hand is.
Ik hou het er even op dat het probleem opgelost is.
Als iemand nog weet waar het afschakelen van de gasinstallatie van afhankelijk is zou dat mooi zijn. Tankvlotter of druksensor op verdamper?
Ik kan dit in de AG SGI beschrijvingen niet duidelijk vinden.
Erwin, de sensor meet alleen de druk in de verdamper na het verdampen van het gas. De meter van de tank werkt op een vlotter die er in zit. Afschakelen gebeurt volgens mij door de druksensor op de verdamper als die te laag is slaat die uit.
Als de sensor niet goed werkt, ziet deze te laat dat de druk laag is en over moet schakelen op benzine. Effect is dat je door blijft stotteren op gas en je benzine computer storing meldt. Wat doet je verbruiksmeter ? Ik verwacht dat het verbruik flink omhoog lijkt te gaan. Haal de druksensor er maar eens uit, voorzichtig met troep in het hele kleine kanaaltje. Beetje schoonmaken, nachtje binnen leggen droog en wat warmer en dan 's morgens nog eens proberen hoe die loopt. Als je de stekker van de sensor los haalt terwijl er spanning op staat krijg je een storing in de sgi computer omdat die ziet dat de sensor geen waardes doorgeeft.
Na 100.000 km na vervangen van mijn sensor begint die ook weer de donderen. Na een nacht bij de verwarming gaat het weer een paar weken goed en meestal dan toch weer wat schokken en inhouden af en toe. Na mijn vakantie laat ik er weer een nieuwe op zetten.
Ik heb een SGI beschrijving waar het wel in staat maar die staat op een pc die vanweg de verhuizing momenteel niet meer aan internet hangt...
Gasklep is redelijk gevoelig, heb ik ook wel eens gemerkt. Verder heb ik de drukslangen rondom verdamper, sgi computer en gasklephuis eens beter vast gezet en hiermee liep de auto ook weer beter.
Ik heb zelfde motor en zelfde gasinstallatie. heel af en toe heb ik hetzelfde probleem , als ik dan weer op wil trekken gaat dat bijna niet. Ook als je snel even ergens voorbij moet treedt het heel af en toe op. Ik heb ook nog steeds het mm lampje branden, maar of het leastiek effect daarme ete maken heeft weet ik niet.
Ik zou wel graag ook de SGI beschrijving willen ontvangen van Pieterp9094. Geef maar aan hoe ik die kan ontvangen.
bij voorbaat dank
17 jaar
Pieter,
Ik heb de beschrijving al eens van je gehad. Ik kon echter niet letterlijk terugvinden wat uiteindelijk de afschakeling bepaald van de gasinstallatie. Klaas: aangezien Pieter druk in de verhuisdozen zit zal ik jou de documenten vanavond even mailen.PS Pieter, ik heb jou nog een mailtje gestuurd over een interessant programma, Vivid. Met de gegevens hieruit heb ik de componenten kunnen testen. Dit ga ik overigens ook met de bobine galerij nog doen, ook daar bestaat een test protocol voor. Ik moet alleen nog voor mijn multimeter van die naaldjes kopen om dte kunnen meten in een inbedrijf zijnde installatie zonder de stekkers los te hoeven trekken.
17 jaar
Dan voor de mail van vivid, dit is volgens mij de zelfde info als via masterbase.nl even zoeken en dan zie je ook dat soort info. Toch bedankt.
Wat ga je precies aan de bobine testen ?
Ik dacht eerst dat hier niets aan te testen/ meten was, maar onderstaande gegevens heb ik uit Vivid. Het voornaamste dat te meten is, is de weerstand over de primaire en secundaire spoelen.
[url=http://img162.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img162.imageshack.us/img162/7625/...[/img][/url]
Zoals de bobine staat beschreven en als ik het als niet-elektroman goed begrijp zijn nrs 1/2/3/4 op de hoeken van bovenstaand plaatje de bougies. Als dat zo is, zijn er dus maar 2 primaire en 2 secundaire spoelen in de bobinegalerij aanwezig ipv 4 zoals ik dacht (dus 2 bobine per 2 bougies). De weerstand over de secundaire spoelen is dan te meten door de weerstand tussen speen 1 en 4 en speen 2 en 3 te meten. De weerstand over de primaire spoelen is dan te meten door op de stekker aansluiting te meten tussen punt 1 en 4 en tussen punt 2 en vier. Wat ik wel vreemd vind is dat er volgens het plaatje 4 kabeltjes uit de bobine zouden moeten komen, terwijl er in mijn herinnering maar een 3-polig stekkertje op de bobine zit geklikt. Ik denk dat de getekende massakabel intern is verwerkt. Morgen ga ik i.i.g. een en ander testen en zal de bevindingen hier posten.
Ook de EGR heb ik nog nooit bekeken, dus die gaat er dan ook meteen eens af. Ik heb begrepen dat die schoon te maken is. Hij is er bij mij in ieder geval nog niet af geweest en ik heb er al 100kkm mee gereden, net als de vorige berijder.
supply voltage: 12 V
resistance primary coil: 0.5 - 1.5 ohms
resistance secondary coil: 12,000 - 22,000 ohms
waveform information: engine running at idle
Check connector(s): Inspect the connector(s) and if necessary clean or fix them to make sure the connection is good.
Check resistance primary coil:
Turn ignition off. Remove connector from ignition coil.
Measure resistance between supply voltage connector pin and primary switching connector pin(s) of the ignition coil. Compare with specified resistance.
Check resistance secondary coil:
Turn ignition off. Remove spark plug leads from ignition coil.
Measure resistance between ignition coil spark plug terminals 1 and 4 or 2 and 3. Compare with specified resistance.
If present check capacitor connection:
Measure resistance between the capacitor connector terminal and the negative terminal of the battery. It should be infinite. If not check wiring and capacitor.
Check supply voltage:
Turn ignition off. Remove connector from ignition coil.
Turn ignition on or crank the engine and measure voltage between supply voltage connector terminal and the negative terminal of the battery. Should equal battery voltage. If not check wiring and, if present fuse and relay or power supply control unit.
Check connection to ECU:
Turn ignition off. Remove connectors from ignition coil and ECU.
Measure resistance between primary switching connector terminal(s) and the corresponding terminals in the ECU connector. Should be < 1 ohm. If not check wiring.
Check signal from ECU:
Connect oscilloscope to one of the signal pins of the ECU and ground. Start the engine and compare to the scope image shown. Repeat measurement for other pin.
When you get a good signal, the supply voltage and the connection to the ECU are good, the spark plug should spark.
17 jaar
EGR heb ik gedemonteerd en gecontroleerd. De weerstanden over de 2 spoelen zijn goed, ook het plunjertje met het torx-boutje is goed gangbaar.
Klaas: ik denk dat je gelijk hebt en dat de bobine alleen goed te controleren is met een scope. Ik ga op het werk eens vogelen of ik hiervoor iets kan fabriceren
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar