Hallo allemaal,
Sinds een hele poos heb ik de melding (na het starten) antivervuilingssysteem van de motor defect, met daarbij het MM lampje aan. De eerste keer kwam dit tijdens het rijden en ging de auto in noodloop (+ melding ESP/ASR uitgeschakeld). Herstart en rijden is weer goed. Wel vind ik dat bij koude start de motor klinkt als een diesel.
Tussendoor is de melding 2 weken weggeweest maar zit er nu alweer een week of 3 hard in. Auto rijdt verder goed, al merk je soms heel lichtjes wat schokjes.
Nu verdenk ik zelf de EGR klep, maar ja, waar zit dat ding? Zit deze aan de rechterkant tegen de cylinderkop, onder de stekker van de bobine rail?
Is deze te reinigen?
Graag jullie visie/ervaring en of er nog andere fout-oorzaken voor de hand liggen. Auto heeft nu 200k gereden, voorste EGR klep is verv. bij 153k Is er dan ook en achterste EGR klep?
Hoor graag van jullie. Groetjes,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zegt :"Wel vind ik dat bij koude start de motor klinkt als een diesel"
Laat anders eerst eens iemand kijken (luisteren) mat dat is, heb je misschien je probleem ook gevonden.
En het foutgeheugen laten uitlezen is ook een optie want na die melding(en/of noodloop)
is er vermoedelijk wel een fout opgeslagen.
Oiram
Check even dit topic, hier wordt aangegeven dat het de nokkenas verstelling zou kunnen zijn.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Zit de goede soort olie erin?
16 jaar
Hallo,
Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Hier heb ik gevraagd of de 2.2 motor een EGR klep heeft en dat zou niet zo zijn.
Nu lees ik dat bij jou de "voorste" EGR klep vervangen zou zijn???
Dat zou dan toch niet mogelijk kunnen zijn?
16 jaar
Kan inderdaad niet. Vermoedelijk bedoelen ze de lambda sonde. Daar is er een voorste en achterste van die hier iets mee te maken zouden kunnen hebben, maar kijk ook even naar de andere opmerkingen die gegeven zijn over olie en nokkenasversteller !
Om misverstanden te voorkomen, deze auto heeft geen egr maar een pulsairsysteem. Het ding onder de bobine rail is de pulsairklep. Er loopt van de pulsairklep een slang naar het binnenscherm bij het lv wiel. Daar zit de pulsairpomp. Die werkt als het goed is smorgens bij koude motor ongeveer 2 minuten , dit is voor het opwarmen van de katalystor. als de pomp stuk is dan gaat het mm lampje branden en verschijnt er een storing melding op de display. Als je de slang van de pulsairklep haalt moet je smorgens bij de eerste koude start daar waarnemen dat er lucht uit de slang geblazen wordt. Zoniet dan moet je de zekering controleren. Die zit in de zekeringskast onder de motorkap.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar