auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Houdt in na warme start

Bouwjaar: 1998

Bij deze 406 1.8 16v (XU7JP4) begint de motor soms spontaan te schokken en in te houden. Valt bij geheel gas los ook uit.Er is ook een vreemde brandige lucht om de auto heen te bespeuren als het probleem zich heeft voorgedaan.Reeds bougies vervangen en bobine, stappenmotor gereinigd, geeft geen foutcodes (is bij dealer laatst gereset kan dus niet er 100 % vanuit gaan)
Motor tempartuur blijft op meter tijdens rijden op ca. 70 gr. staan loopt op naar 85 bij stationair.( volgens off. dealer is dit normaal?) Welke richting zou ik nog kunnen zoeken.

Geplaatst door

Walther11923 (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat op het moment dat zich dit voordoet de katalisator erg heet is(branderige lucht)Dit komt door veel onverbrande benzine in de kat.De oorzaak hiervan moet worden opgespoord, Kat dichtgebrand of lambdasonde stuk of een pisser tussen de injectoren scheurtje in het inlaatspruitstuk oid.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Wat de temperatuur betreft... Mijn 406 geeft dezelfde temp. Ik ga er zaterdag een nieuw thermostaat inzetten. Als dat niet helpt zal het wel een normale temp. zijn. Overigens zegt mijn dealer ook dat het een normale temp. is. Alleen vind ik dat niet geloofwaardig. Namelijk: de thermostaat kun je niet uitlezen...dan word het al moeilijk voor de meeste monteurs. Daarbij regelt de thermostaat af op 83 graden volgens het boekje. Mogelijk zijn de dasboard temp. meters niet nauwkeurig. Anders zou de temp op 83 graden moeten staan. Nog een rede dat de temp op 70graden staat zou kunnen zijn dat de sensor verder weg van de thermostaat zit. bv op de radiateur. Misschien dat Oldtimer dat weet.

jos5955 0

19 jaar

Ja, dat weet ik dus.
Hij zit kort voor de thermostaat in het thermostaathuis.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Dus dan moet de motortemperatuurmeter rond de 83 graden aangeven en niet 70 graden.

jos5955 0

19 jaar

Eigenlijk wel, normaal zie ik tijdens proefritten met deze auto's meer 90 dan 70 graden.Zeker in de zomer.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Wat betekend een pisser tussen de injectoren? Een defekte lambdasonde zou toch als foutcode worden opgeslagen? En de suggestie dat het aan de brandstof kan liggen.(probleem is begonnen sinds er een tinq station in de regio is gekomen en waar regelmatig getankt wordt)?Lijkt me op zich sterk maar je weet het niet he....

Walther11923 0

19 jaar

Walter.Een pisser betekend dat er een van de verstuivers niet goed verneveld maar alleen maar rechtuit straalt en daarbij meestal nog een oncontroleerbare hoeveelheid.Een defecte lambdasonde geeft niet altijd een foutcode,als de lamdasonde elektrisch goed is wil niet altijd zeggen dat de gegevens die hij afgeeft ook goed zijn,bv een afwijkende temperatuursensor geeft ook geen storing in het systeem, tenzij hij zover afwijkt dat de lambdasonde hem niet meer kan volgen en dan krijg je een storing mengselregeling ipv een storing tempsensor, dit is alleen maar te controleren door naast de controlemeting van de lambdasonde ook een viergas meting in de uitlaat te doen en te kijken naar de andere gegevens van het injectie systeem.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.