hey allemaal
ik werd een paar dagen geleden wakker en keek uit het raam naar buiten en zag tot mijn verbazing dat de stadsverlichting van mijn 406 aanstond.
ik naar de auto blijkt de schakelaar van de verlichting gewoon uit te staan. maar toch bleef de verlichting branden. ik wat draaien aan mijn schakelaar maar hij wou niet uit. hij ging pas uit als ik mijn schakelaar op mistlampen voor en achter zette. HEEL RAAR!
5 min later kijk ik weer naar de auto, zie ik mijn stadsverlichting van heel zwak naar heel fel branden.
na laten kijken uiteraard en we konden helemaal niets vinden. links onder mijn stuur zit de zekeringenkast. alles zag er goed uit, met de computer uitgelezen op eventuele storing(en). helemaal niets.
we zijn er wel ingeslaagd om de verlichting uit te krijgen door een zekering eruit te halen. en NEE niet de zekering van de verlichting want als ik die eruit trok bleef alsnog de verlichting branden maar zekering nr 6 ELEKTRONISCHE EENHEID INJECTIE. de auto zou dus niet meer kunnen rijden. FOUT, hij rijdt nog steeds en rijdt alsof er helemaal niets aan de hand is. alles doet het maar dan ook echt alles.
2 dagen rondgereden wachtend op wat komen gaat natuurlijk, want die zekering nr 6 is er nog steeds uit.
sochtends wil ik weer gaan rijden gaat er een lampje branden. het verklikkerlampje ZELFDIAGNOSE MOTOR. blijft continue branden en mijn tellers houden ermee op (toeren, snelheid en motor temp) plus mijn knipperlichten doen het niet. weer nagekeken natuurlijk, weer uitgelezen maar geen resultaat. na 3 uur zoeken en meten hebben we de radio eruit gehaald, alle kabels losgehaald en wat gebeurt er, het lampje ZELFDIAGNOSE MOTOR gaat uit. ook nu doet alles het weer heb alleen nu geen radio. Nu weer een dag later blijft mijn drukknopje van de alarmlichten branden en gaat soms de display van mijn climate controll aan terwijl de auto uitstaat en afgesloten is.
Ikzelf denk dat het misschien aan de zekeringkast ligt of de BSI?
Iemand nog suggesties want ik snap er de ballen niet meer van
mvg
Jimmy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt er op dat er ergens een flinke kortsluiting zit in de bedrading. Als je de zekering van de elektronische eenheid er uit moet halen om de verlichting uit te krijgen dan is het dus duidelijk dat de verlichting z'n spaning krijgt via de verkeerde bedrading. Dat kan alleen maar gebeuren als er ergens een flinke beschadiging zit in de bedrading waardoor verschillende bedrading contact maakt (kortsluiting).
Ik geloof dat de 406 uit 2000 ook een soort van CAN-bus systeem aan boord heeft. De versie die peugeot geinstalleerd heeft was geloof ik (nog) niet helemaal CAN-bus compliant en heet daarom geen CAN-bus maar de werking is min of meer identiek.
Bij CAN bus systemen loopt er een elektrisch netwerk (bus) door de auto wat fysiek maar uit een paar draden bestaat. Via digitale signalen op dit netwerk kan alle apparatuur bediend worden. Controlelampjes, schakelaarsignalen, verlichting, je autoradio, je multifunctiedisplay etc, worden allemaal via deze bus aangestuurd. Als er ergens op dit netwerk een apparaat zit wat verkeerde informatie op het netwerk gooit dan kan het zijn dat de overige apparaten aan het netwerk dit als commando's interpreteren om bijvoorbeeld controlelampjes aan of uit te zetten. Dit kan hele rare resultaten geven.
Is er een duidelijk punt aan te wijzen wanneer deze problemen begonnen zijn ? Is er rond die tijd iets gedaan aan het elektrisch systeem ? (bijvoorbeels andere autoradio of alarm of iets dergelelijks ingebouwd ? )
[quote=TrafficBandit]Is er een duidelijk punt aan te wijzen wanneer deze problemen begonnen zijn ? Is er rond die tijd iets gedaan aan het elektrisch systeem ? (bijvoorbeels andere autoradio of alarm of iets dergelelijks ingebouwd ? )[/quote]
Er is niets extra afgelopen tijd op of aangebouwd.
Vorige week heeft het toch zo hard geregend. onnoemelijk veel plassen water waar je niet omheen kon en vanaf dat moment is mijn rechtermistlamp (XENON) kapot gegaan. en misschien 2 dagen later begon de ellende.
15 jaar
Waarschijnlijk is er ergens een flinke plons water binnen gekomen. Hoe ziet het er rondom de ECU uit ? Is daar nog alles droog ?
Geen water in passagierscompartiment ? Bijv in de buurt van de BSI ?
hey,
ik heb de auto bij de peugeot dealer in amersfoort gebracht en hebben alles geprobeerd. de computer vervangen voor een nieuwe, geen effect, andere bobbine had ook geen effect. nu na 4 uur sleutelen en 330 euro lichter hebben ze 1 storing verholpen.
dat was die van de motormanagement. die is verholpen en mijn radio zit er ook weer in, het had te maken met een slechte massa.
alleen zit nog steeds met het probleem dat mijn stadsverlichting niet uit wil.
plus een nieuw storingkje is dat mijn bezinemeter niet meer klopt, hij geeft aan fuel level low terwijl die bomvol zit met benzine. soms geeft ie aan dat ie vol is en dan na 200 km rijden geeft ie weer fuel level low.
plus dat mijn lampjes gordijnairbags en airbag en alarmlichten zwak branden maar geen storing geven in de computer.
plus er brandt boven mijn benzinemeter een lampje die ik niet kan verklaren. staat niet in de handleiding en de monteur die 10 jaar bij peugeot werkte wist het ook niet, het gaat om een oranje autootje en ter hoogte van de benzinedop zit een klein vierkant gaatje. je zou haast denken dat het met de benzine te maken heeft maar ik weet het echt niet.
ik hoop dat iemand hier iets over weet of meegemaakt heeft?!
mvg
Jimmy
15 jaar
dit is trouwens dat lampje waarvan ik maar ook de monteur niet weten wat het is.
kijk zelf maar, hoop dat jullie weten wat het is.
greets
[url=http://img695.imageshack.us/i/dsc00134q....][img]http://img695.imageshack.us/img695/1285/...[/img][/url]
15 jaar
Is de BSM al gecontroleerd? (zekerinkast onder motorkap)
TrafficBandit: PSA gebruikte in die tijd een VAN netwerk ;)
ja is al gecontroleerd. dat was het ook niet. volgens de peugeotdealer lag het aan de bedrading in de auto dus achter instrumentenpaneel/dashboard.
15 jaar
ben erachter gekomen wat het lampje betekent (zie foto). het betekent brandstofvuldop!?
wat moet ik nu doen? weet iemand dat?
15 jaar
je kunt me veel wijs maken, maar lijkt mij eerder een controle lamp dimlicht...
Beste vriend fordmonteurtje, (img) link naar plaatje knipoog (img) het groene, meest opvallende lampje is inderdaad van dimlicht, maar het lampje ernaast is het verklikkerlampje brandstofvuldop. Dit lampje gaat branden als de vuldop niet goed vast zit of afwezig is, dus er zal een soort contactje zitten die dit registreerd.
Volgens service box heeft een 406 benzine uitvoering en nieuw model vanaf productienummer (damno.) 8576 inderdaad zo'n sensor bovenaan op de vulhals zitten. Onderdeelno. 1503P9
O bedoel je dat autootje :P, ik dacht dat er een probleem met de verlichting was ... van daar:)
Heb eens een soortgelijk probleem gehad, toen was er een lekstroom ontstaan in het stopcontact bij de trekhaak. (constante + naar verlichting)
15 jaar
Het oranje controle lampje met het autotje is idd voor de vuldop. Bij mijn 406 (2.2 HDiF) zit er achter de vulhals een sensor en op de dop zelf zitten 2 magneten. De sensor controleert dus eigenlijk of de magneet aanwezig is of niet. De sensor is (bij de diesel iig) een bekend zwak punt. Heb die van mij ook al moeten vervangen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar